Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Hola! Met een uitgesproken (knappe!) vormgeving oogt de nieuwe Seat Leon frisser dan ooit terwijl deze Spanjaard binnenin de kaart van technologie en comfort trekt.

Over een periode van twintig jaar (en drie generaties) werd de Leon méér dan twee miljoen keer geproduceerd. De nieuwkomer weet dus wat hem te doen staat, al is hij gezegend met een hoop troeven. Zo is er naast de Leon hatchback opnieuw een praktische Leon ST (Sports Tourer), nieuw is de eHybrid plug-in hybride aandrijflijn. Voor de uitgesproken sportieve Leon moet je nu wel richting het CUPRA submerk.


Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

The new Seat Leon, created in Barcelona

Grootste troef van de vierde generatie Seat Leon is ongetwijfeld zijn frisse vormgeving met knappe (karakter)lijnen, scherpe neus, fijne LED lichtsignatuur, doorlopende (LED) achterlichten en nieuwe typografie. Het flashy Desire Red staat de Spanjaard als gegoten in de gelikte marketingspec maar zelfs in het Magnetic Grey wist de testwagen te schitteren in het straatbeeld. Of lag dat misschien aan de sportief ogende FR uitvoering met 18” lichtmetalen velgen?

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Aan de binnenkant oogt de nieuwe Leon een pak moderner dan voordien. Tegelijk ook ietwat sober(der), al ging de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze er op vooruit. Bij DSG uitvoeringen is de automaathendel ingewisseld voor een minuscuul pookje. Naast LED sfeerverlichting en de pulserende startknop heeft Seat nog een kleurrijke partytrick voorzien. Dit in de vorm van de Wrap Around Light, een subtiele sierstrip die over het volledige dashboard loopt en tevens gebruikt kan worden om waarschuwingen visueel weer te geven.

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Doorgedreven digitalisering

Achter het fijne stuurwiel met handige functietoetsen prijkt er (optioneel) een haarscherp digitaal instrumentarium. Mooi op het dashboard staat het 8” of 10” infotaimentsysteem met moderne functies (draadloze Apple CarPlay / DAB radio, slimme navigatie, Hola spraakcommando’s, connectiviteit …) en kleurrijke weergavemogelijkheden. Wel is het even zoeken hoe alles in elkaar zit en je snel bij de juiste functies/instellingen geraakt. Dat je voor sommige functies (temperatuur, volume…) moet swipen zal ook slechts een beperkt (jeugdig) doelpubliek toejuichen.

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Achterin is er voldoende been/hoofdruimte beschikbaar voor een volwassen persoon, voor het vervoeren van boomlange basketters opteer je toch nog steeds beter voor de Tarraco SUV. De nieuwe Leon biedt 380 liter koffervolume wat bovengemiddeld goed is in dit segment, met de achterbank plat loopt dat uiteraard stevig op. De Leon ST start op zijn beurt met 620 liter kofferruimte!

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Voor elk wat wils

Het motorengamma van de nieuwe Seat Leon omvat allerhande bekende VAG exemplaren. Denk aan de 1.0 TSI driecilinder (90 pk of 110 pk), 1.5 TSI viercilinder (130 pk of 150 pk, al dan niet met mild hybride techniek) en de 2.0 TDI EVO viercilinder (115 pk of 150 pk). In afwachting van een nieuwe Leon TGI (CNG) variant kan je al terecht bij de milieuvriendelijke, zuinige en vooral fiscaal aantrekkelijke Leon eHybrid plug-in hybride (204 pk) met een zuiver elektrische autonomie van 60 km. De CUPRA Leon is er met 245 pk (1.4 TSI eHybrid) of 300/310 pk (2.0 TSI).

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Onder de gestileerde motorkap van 1-LET-001 lag de 2.0-liter turbodiesel met 150 pk / 360 Nm (114 g/km CO2 WLTP). Dankzij de zeventraps DSG automaat doe je 8,6 seconden over de nul-naar-honderd sprint, de topsnelheid ligt op 218 km/u. Volgens Seat zou 4,3 liter volstaan voor 100 km, zelfs met een vlotte rijstijl bleef ons praktijkverbruik rond 5 liter schommelen. Aangezien de brandstoftank 50 liter groot komt deze 2.0 TDI DSG met een riant rijbereik van 1.000 km!

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Hoe rijdt de Seat Leon?

Dankzij de sportieve FR looks lagen onze verwachtingen misschien iets te hoog, zelfs in de Sport rijmodi bleven we op onze honger. Onder belasting weerklinkt de dieselsoundtrack bovendien duidelijk. Dan toch maar de Drive Profile in Comfort laten en genieten van een aangenaam en comfortabel rijgedrag! Nog aangenamer wordt het met de optionele adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control). Gezien het directe stuurgevoel, knappe balans en vertrouwde stabiliteit die de nieuwe Leon biedt gaan we er vanuit dat een gepeperde benzinemotor een pak beter zal scoren op vlak van rijdynamiek. En dan is er nog die overtreffende CUPRA topversie!

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Talrijke rijhulpsystemen zorgen voor het nodige gebruikscomfort en veiligheid aan boord. Denk aan een adaptieve cruise control met filemodus en Lane Assist, keyless entry/go, dodehoekdetectie, vermoeidheidsdetectie, noodremhulp, achteruitrijcamera, 360° parkeerhulp, … Anno 2021 allemaal gekende systemen maar dat ze goed (en vooral natuurlijk) werken is minder vanzelfsprekend! Wanneer het toch nog zou fout lopen staan er 9 airbags paraat.

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Prijs en concurrenten

De nieuwe Leon staat in de catalogus met een vanafprijs van 21.590 euro (1.0 TSI 90 pk) in het Reference uitrustingsniveau. Met meer budget kan je misschien terecht bij de Style, Move! (speciaal voor de Belgische markt), XCellence of FR versie. De 2.0 TDI DSG7 FR testwagen startte bij 31.235 euro en was met een handvol extra’s uiteindelijk 36.165 euro waard. Reken op een meerprijs van 1.000 euro voor de Leon ST breakversie.

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

De Seat Leon deelt dezelfde (MQB EVO) basisingrediënten met de Skoda Octavia, Volkswagen Golf en zelfs Audi A3 Sportback. Extreme concurrentie is er ondermeer van de Ford Focus, Hyundai i30, Renault Mégane, Toyota Corolla, Mazda3 en Kia Ceed. Al schuilt de grootste concurrentie voor de klassieke hatchback misschien wel in de crossover/SUV koetswerkvorm.

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Conclusie

De nieuwe Seat Leon ziet er niet enkel zeer goed (zeg gerust sexy) uit, hij rijdt ook aangenaam en comfortabel. Op vlak van connectiviteit, rijhulp en veiligheid is de Leon volledig up-to-date. Diesel mag dan aan populariteit inboeten (wegens een publieke heksenjacht), de 2.0 TDI DSG7 motorisatie toont hier toch mooi aan dat het nog steeds een interessant (en zuinig) alternatief is. Verwacht wel niet dat deze diesel zo spannend rijdt als hij doet uitschijnen in de FR trim, daarvoor moet je richting de krachtige(re) benzinevarianten!

Overzicht:
+ Knappe looks (zeker in de blitse FR uitvoering!)
+ Moderne interieurindeling
+ Riante binnenruimte
+ Degelijke afwerking
+ Aangename 2.0 TDI dieselmotor + DSG automaat (vlot, soepel, alert …)
+ Weggedrag / stuurgevoel
+ Comfortabel
+ Zéér zuinig + grote brandstoftank = groot rijbereik (950+ km)
+ Moderne connectiviteit, rijhulp, veiligheid, gadgets, …

? Ergonomie/bediening infotainment

– Rijdt niet zo sportief als zijn looks doen beloven
– Eerder sober interieur
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Interne (VAG) concurrentie

Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem