Officieel: Seat Leon (2020)

Officieel: Seat Leon (2020)Hola, ¿qué tal?!

Mooi in de lijn met de Volkswagen Golf en Skoda Octavia steekt Seat nu de technisch gerelateerde Leon in het nieuw. De Spaanse autobouwer introduceert per direct de hatchback en praktische ST (Sportstourer) break met benzine, diesel, mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen!

Met een frisse vormgeving (oa standaard LED lichtblokken) komt de gloednieuwe Seat Leon midden 2020 in de showroom te staan in de Reference, Style of FR uitrustingsniveau’s. Daar zal direct opvallen dat de Leon bijna 9 cm langer is als voordien maar tegelijk ook iets minder breed (-16mm) en hoog (-3mm). De wielbasis groeit met 5 cm wat de binnenruimte ten goede komt. De Leon hatchback heeft minimaal 380 liter kofferruimte, de Leon ST doet het met 617 liter die er een pak meer kunnen worden met de achterbank plat.

Het interieur van de nieuwe Leon oogt eveneens fris met een moderne touch. Standaard prijkt er een 8” infotainmentsysteem mét draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning al kan je ook kiezen voor een groter/functioneler/geconnecteerder 10” systeem. Het digitale dashboard is hier ook beschikbaar en een geïntegreerde eSIM kaart zorgt ervoor dat de Leon altijd online is en via een eigen app diverse functies kan aanspreken/controleren.

Het klassieke motorengamma omvat een 1.0-liter TSI driecilinder (90 pk of 110 pk) en 1.5-liter TSI viercilinder (130 pk of 150 pk) benzine, dieselen zal met de 2.0-liter TDI viercilinder (115 pk of 150 pk) gebeuren. Daarnaast kan je ook kiezen voor mild hybrid eTSI versies met een 48V boordnet of de eHybrid plug-in hybride met 204 pk, 13 kWh batterijpack en elektrisch rijbereik van 60 km. De Leon TGI op CNG (aardgas) volgt uiteraard ook!

Naast een moderne vormgeving, gedigitaliseerd interieur en zuinige motoren krijgt deze Seat Leon ook de nodige veiligheid- en rijhulpsystemen mee. Denk aan Travel Assist, Blind Spot Detection (dodehoekherkenning), vermoeidheidsherkenning, slimme cruise control, Rear Cross Traffic Assist en een adaptief onderstel.

De vorige drie generaties Seat Leon waren goed voor méér dan 2 miljoen verkochte exemplaren, kwestie van direct de lat hoog te leggen én daarvoor 1,1 miljard euro te investeren in deze nieuweling. Prijzen volgen later.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...