Officieel: CUPRA Leon (2020)Met een blitse/sportieve Leon heeft de CUPRA eindelijk een tweede model in het gamma naast de Ateca SUV.

Na Seat lanceert CUPRA nu haar eigen (sportievere) visie op de Leon en pakt direct uit met twee koetswerkvarianten (hatchback en praktische ST (SportsTourer)) én twee aandrijflijnen (benzine of plug-in hybride).

Aan de buitenzijde zijn (mat)grijs en koper nog steeds dé CUPRA kenmerken naast een aangedikte vormgeving met brede bumpers, strakke voorzijde, subtiele spoiler en prominente uitlaatmonden. Afhankelijk van je motorkeuze krijg je er twee (eHybrid PHEV) of vier (2.0 TSI). Achter de (desgewenst extreem vormgegeven) 18” of 19” lichtmetalen velgen zitten er grijpgrage Brembo remschijven van 370 mm.

Voor het interieur blijft CUPRA trouw aan de grijze en koperen details. Een digitaal dashboard is standaard net zoals ene 10” infotainmentsysteem, nieuw is de Sport View met alle belangrijke informatie (toerental, koppel, vermogen, turbodruk, …) in een doordachte weergave.

De CUPRA Leon is te verkrijgen met een 2.0-liter TSI benzinemotor en DSG automaat, goed voor 300 of 310 pk, die laatste steevast met 4Drive vierwielaandrijving en in de Sportstourer koetswerkvorm. Daarnaast is er ook een eHybrid plug-in hybride versie waarbij een 1.4-liter TSI benzinemotor (150 pk) samenwerkt met een elektromotor (115 pk). Hier ligt het systemvermogen op 245 pk / 400 Nm en een zuiver elektrisch rijbereik van 60 km dankzij de 13 kWh lithium-ion batterijpack. CO2 cijfers worden later vrijgegeven maar reken maar op “minder dan 50 g/km”.

De verschillende rijmodi Comfort, Sport, CUPRA en Individual hebben invloed op de adaptieve ophanging die sowieso al 20 mm dichter bij het asfalt ligt dan bij de reguliere Seat Leon het geval is. Een geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel zorgt voor een efficiënte overbrenging van het vermogen op het wegdek.

CUPRA plant specifieke verdeelpunten tegen het derde kwartaal van 2020, pas dan zal je een bestelbon kunnen tekenen. Maar de eerste Leon exemplaren moeten dit jaar wel nog geleverd worden aan een momenteel nog ongekende Belgische vanafprijs. Wie hem sneller wil zien moet richting het Autosalon van Genève!