Officieel: Seat Leon e-Hybrid plug-in hybride (2020)De nieuwe Seat Leon en praktische Leon ST krijgen een zuinige en (vooral) fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn!

In navolging van de technisch gerelateerde Audi A3 Sportback, Volkswagen Golf en Skoda Octavia krijgt ook de nieuwe Seat Leon een plug-in hybride (PHEV) motorisatie, een primeur voor het Spaanse merk! Dit zowel voor de Leon hatchback als praktische Leon ST break.

De aandrijflijn bestaat uit de 1.4-liter TFSI (150 pk), elektromotor (109 pk) en zestraps DSG versnellingsbak, samen zorgen deze ervoor dat er 204 pk / 350 Nm paraat staat die richting de voorwielen vloeien. Dankzij een 13 kWh batterijpack moet een zuiver elektrisch rijbereik van 60 km (WLTP) haalbaar zijn terwijl je met een CO2 uitstoot van 20 à 30 g/km de nodige fiscale voordelen kan bekomen (als zakelijke rijder).

Laadtijden werden niet gespecificeerd maar reken op enkele uren aan een Wallbox, Seat voorziet de Leon e-Hybrid standaard van twee laadkabels. Eentje voor aan een klassiek 230V stopcontact en eentje voor aan publieke laadpalen.

Visuele verschillen zijn er niet op de laadklep linksvoor en de e-Hybrid badges, binnenin krijg je extra informatie (EV rijbereik, energiestroom, …) te zien in het dashboard/infotainmentsysteem. De benzinetank is wel maar 40 liter liter groot en je moet wat bagageruimte inleveren, in ruil krijg je wel een AVAS (Audio Vehicle Alert System) dat (zwakke) weggebruikers met een audiosignaal waarschuwt voor je aanwezigheid (tot 20 km/u).

In België zal Seat de Leon e-Hybrid en Leon ST e-Hybrid commercialiseren in het luxueuze Xcellence en sportiever getinte FR uitrustingsniveau (identieke prijzen). Voor de Leon PHEV vijfdeurs moet je minstens 34.290 euro op tafel leggen, de praktische Leon ST PHEV kost minstens 35.190 euro. Bestellen maar!

Begin volgend jaar krijgt deze Seat Leon e-Hybrid het gezelschap van een Tarraco e-Hybrid plug-in hybride.