Officieel: Skoda Enyaq RS iV SUV EV 299 pk (2022)Ook de reguliere Skoda Enyaq iV EV SUV is er nu in een RS topversie met extra sportieve accenten en een 299 pk sterke aandrijflijn!

Begin dit jaar presenteerde Skoda de blitse Enyaq Coupé RS iV. Nu volgt – geheel volgens de verwachtingen – een soortgelijke RS afgeleide van de reguliere Enyaq iV EV SUV. Dus met méér hoofdruimte achterin en dit zowaar voor een aantrekkelijker prijskaartje! In de koffer past er hier 585 à 1.710 liter bagage wat ook méér is dan bij de Enyaq Coupé iV.

De Skoda Enyaq RS iV is eveneens voorzien van twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) die tezamen 299 pk / 460 Nm kunnen leveren. Dit in overboost met allerhande (perfecte) parameters en voor maximaal 30 seconden! In het beste geval zit je na 6,5 seconden aan 100 km/u, de topsnelheid ligt op 180 km/u. Beide iV RS’en hebben dezelfde prestatiecijfers.

Een 82 kWh batterijpack moet voor een rijbereik van “meer dan 500 km” (WLTP) zorgen. Opladen kan aan 11 kW (AC) of 135 kW (DC). Nieuw is de plug & play functie waarbij de auto je laadpasgegevens automatisch doorgeeft aan de laadpaal.

Naast diverse stijlelementen zoals 20” velgen (optioneel 21”), zwarte accenten, aangepaste bumpers, verlichte Crystal Face grille en een aangedikte basisuitrusting heeft Skoda ook tijd/energie gestoken in een sportievere afstelling van het stuurgevoel en chassis.

En neen. Je hoeft de Skoda Enyaq RS iV niet persé in de opzichte Mamba Green tint te kopen. Er zijn ook meer subtiele(re) koetswerkkleuren voorhanden. En voor wie niet het sportieve opsmuk wenst is er ook een reguliere Enyaq iV 80x beschikbaar met vierwielaandrijving en 266 pk / 425 Nm.

Binnenkort zal het Enyaq iV topmodel zijn opwachting maken bij de lokale Skoda verdelers. Reken op een Belgische prijs van ongeveer 62.500 euro. De coupéversie start bij 65.395 euro.