Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Een knappe, praktische en zuinige auto met enige standing, dat is de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports!

Met twee generaties Auris probeerde Toyota tussen 2006 en 2018 het Europese C-segment voor zich te winnen, jammer genoeg bleef het grote succes uit. Daarom hebben ze nu de legendarische Corolla benaming terug van onder het stof gehaald die al sinds ’66 meegaat en intussen goed is voor meer dan 50 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Daarmee is de Corolla de bestverkochte auto ter wereld, een leuk weetje waar je buurman/vrouw hopelijk van onder de indruk is! Al is totaalpakket gelukkig interessanter dan enkel dat.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

De nieuwe Toyota Corolla komt in drie koetswerkvormen, zijnde een vijfdeurs hatchback, vierdeurs berline en vierdeurs Touring Sports break. Die laatste is enkel en alleen voor de Europese markt ontwikkeld en gaat verder op de Corolla Berline, een genre dat bij ons weinig tot niet populair is. Desondanks hadden wij toch niet direct voor een Touring Sports benaming gekozen gezien de eventuele sportieve aspiraties/verlangens die hier sowieso niet aan het juiste adres zijn.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Visueel oogt de nieuwe Corolla alvast een pak aantrekkelijker dan de Auris en het merendeel van zijn concurrenten. Dat hebben we te danken aan CEO Toyoda himself die “no more boring cars” predikte en als dusdanig een frisser gamma aan nieuwigheden heeft staan in de Toyota showrooms. Desgewenst te personaliseren met chroom accenten, duotone koetswerkkleur, maximum 18” lichtmetalen velgen en een hoop accessoires. In de Trek uitvoering krijg je extra avontuurlijke opsmuk!

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Desondanks de karaktervollere buitenzijde blijft het binnenin relatief sober op de contrasterende stiknaden en chroom accenten na. Aan de bouwkwaliteit van Toyota hoef je nooit te twijfelen, qua materiaalkeuze zien we hier veel zachte/harde kunststof en glimmende pianolak die duidelijk gebruikssporen achterlaat. Op vlak van infotainment is er ook enige ruimte tot verbetering inzake vormgeving en werkingssnelheid, gelukkig is er reeds een update voorhanden waarmee je gebruik kan maken van de handige Apple CarPlay / Android Auto integratie. Het 10” head-up display en 7” digitale instrumentencluster bieden op hun beurt eveneens een serieuze meerwaarde.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Daar waar de (6 cm kortere) Corolla hatchback logischerwijs opofferingen vraagt qua binnenruimte biedt de Corolla Touring Sports voldoende ruimte aan alle inzittenden. Dat ruimtegevoel kan je gemakkelijk versterken met het optionele panoramadak. In de koffer past er net geen 600 liter bagage (598 om precies te zijn!), wanneer je eenvoudigweg de achterbank (40:60) plat legt loopt dat op tot 1.606 liter.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

De nieuwe Toyota Corolla Touring Sports is te verkrijgen met de 1.2-liter Turbo benzine (116 pk), de 1.8-liter Hybrid (122 pk) en 2.0-liter Hybrid (180 pk). De basisversie heeft een manuele zesbak, de hybrides doen het met een CVT transmissie. Desondanks Toyota een plezante GR Yaris in de aanbieding heeft zouden ze ook nog werk maken van een hete Corolla met 250+ pk … al is de vraag of die potente aandrijflijn ook in de Corolla Touring Sports zal komen.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Voorin de TOYOTA-2 testwagen lag de 2.0-liter Hybrid Dynamic Force viercilinder, een veelbelovende benaming voor 180 pk / 190 Nm (112 g/km CO2 WLTP). Daarmee moet je 8,1 seconden incalculeren om van nul-naar-honderd te accelereren, bij 180 km/u bereik je vervolgens de topsnelheid. Volgens Toyota zal het gemiddelde verbruik rond de 5 liter liggen, na een week testrijden stond er 6 liter op de boordcomputer. Met een brandstoftank van 43 liter schommelt het rijbereik zo rond 700 km.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Massagezetels, augmented reality navigatiehulp en LED sfeerverlichting mogen dan nog ontbreken bij de Corolla Touring Sports, toch is het hier aangenaam en comfortabel vertoeven. Onder stevige belasting doorbreekt de CVT automaat de sterk aanwezige stilte die ze te danken hebben aan een riante portie isolatie en de geperfectioneerde hybride aandrijflijn. Geen gedoe met stekkers of lange laadtijden maar een doordachte vorm van (rem)energierecuperatie waar/zoveel mogelijk, idem dito voor de afgifte van de opgeslagen energie (lees: emissievrij rijden!).

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Om geen onnodige kilo’s mee te sleuren is de batterij maar 1,4 kWh groot en blijft het zuiver elektrisch rijbereik vrij beperkt, waneer je echter over langere trajecten/periodes het energieverbruik analyseert is het duidelijk waarom dat Toyota aanzien als dé specialist inzake hybrides aanschouwt wordt!

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Het nieuwe TNGA platform (Toyota New Global Architecture) zorgt voor een laag zwaartepunt en een stijf chassis waardoor je vlotter/gezwinder dan gedacht door de bocht kan, dit eens het vrij lichte stuurgevoel goed in de hand zit. Maar zelfs met de Sport rijmodi en/of blitse Corolla Touring Sports GR Sport uitvoering laat je sportieve verlangens hier misschien best achterwege, daarvoor staan er betere alternatieven in de Toyota catalogus.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Op vlak van veiligheid en rijhulp hoef je het niet in de optielijst te gaan zoeken – hey Duitse merken, neem hier eens een voorbeeld aan! – want ondermeer LED dagrijverlichting, eCall noodoproepsysteem en het Safety Sense 2 pack (botswaarschuwing met voetgangers- en fietsherkenning, noodremhulp, adaptieve cruise control, Lane Trace Assist, Automatic High Beam, verkeersbordenherkenning, …) zitten in de basisuitrusting. Desgewenst kan je het wel aanvullen met parkeersensoren, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en Lane Change Assist.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

De Corolla hatchback start bij 22.800 euro, voor minder dan 1.000 euro extra heb je zo’n Corolla Touring Sports (vanaf 23.730 euro). Hogerop vinden we de beter uitgeruste Dynamic Plus, Trek Plus en Premium Plus uitrustingsniveau’s terug met daartussen ook nog plaats voor de blitse GR Sport. Voor een 2.0 Hybrid moet je minimaal 31.490 euro (Dynamic Plus) op tafel leggen, de Corolla Berline hanteert ongeveer dezelfde prijzen. Standaard vijf jaar waarborg én 10 jaar voor de hybridebatterij is tezamen met de legendarische betrouwbaarheid een van Toyota’s sterkste troeven.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Dé grootste concurrent voor de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid is natuurlijk de goedkopere 1.8 Hybrid motorisatie die enkel op papier véél minder krachtig voor de dag komt. Wie het budget liggen heeft hoeft uiteraard niet te twijfelen maar met de 1.8 Hybrid heb je niet écht iets te klagen, tenzij je natuurlijk frequent het tempo wil dicteren op het linkervak van de autosnelweg. En voor wie een hippe crossover wil kan deze aandrijflijnen ook krijgen in de vernieuwde C-HR!

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Andere praktische alternatieven in het C-segment zijn er uiteraard genoeg in de vorm van een Volkswagen Golf Variant, Renault Mégane Grandtour, Ford Focus Clipper, Hyundai i30 Wagon, Opel Astra Sports Tourer, Kia Ceed SportsWagon (wie verzint die namen toch?!), Skoda Scala, Seat Leon ST, Fiat Tipo SW, Peugeot 308 SW, … Maar een even fijne klassieke hybride-aandrijflijn als in de Corolla hebben we hier (nog) niet gezien!

Conclusie
Voor slechts een beperkte meerprijs biedt de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports méér binnenruimte en een grotere koffer ten opzichte van de Corolla hatchback. De nieuwe Corolla oogt alvast een pak frisser dan hun ietwat grijze/saaie Auris voorgangers. Beide hybrides zijn aanraders dankzij hun comfortabele, stille, zuinige en milieuvriendelijke inborst, de topversie biedt vermoedelijk voor een beperkt publiek een échte meerwaarde.

Overzicht:
+ Frisse (sexy?) vormgeving
+ Praktisch
+ Feilloze werking hybride-aandrijflijn
+ Stil / comfortabel
+ Zuinig / milieuvriendelijk
+ Value for money

? Meerwaarde 2.0i Hybrid tov 1.8i Hybrid
? Licht stuurgevoel

– “Touring Sports” / “2.0 Hybrid Dynamic Force” benaming…
– Gedateerd vormgeving/layout infotainmentsysteem
– Luidruchtigheid CVT onder belasting

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0i Hybrid (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem