Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]De nieuwe Opel Astra Sports Tourer – of ‘break’ zoals wij Belgen graag zeggen – komt niets te vroeg want hoewel de bestellingen voor de vijfdeurs lopen als een trein is het aandeel van de XXL-variant bij ons significant.

Wie onze test van de nieuwe Astra vijfdeurs heeft gelezen weet dat de zevende generatie ons kon bekoren. Niet alleen wij waren overigens onder de indruk, ook bij menig collega viel de Duitser in de smaak. Mede daardoor werd de nieuwe Astra (K) zelfs verkozen tot “Europese auto van het jaar” (ECOTY). Een titel die de Duitser overneemt van collega C-segmenter Peugeot 308. De nieuwe Sports Tourer neemt uiteraard alle positieve punten over van de vijfdeurs en voegt daar de nodige extra ruimte aan toe.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Hoeveel extra ruimte? Tot 1.630 liter met de achterste zetels plat, of zo’n 80 liter extra tegenover het voorgaande model. De Astra Sports Tourer is qua totale lengte zo goed als gelijk gebleven aan zijn voorganger. Maar extra binnenruimte werd gewonnen door zijn wielbasis te verlengen. En daarvan profiteren zowel de bestuurder als de passagiers én dus ook de kofferruimte. Tevens werd er ruimte gewonnen door een geoptimaliseerd stoeldesign. De voorste stoelen werden niet alleen dunner, Opel gaat er ook prat op dat het veel tijd en middelen (tot 12% van het totale R&D-budget) spendeert aan het zitcomfort en de ergonomie van de stoelen. Met resultaat overigens. Want de nieuwe stoelen kregen de goedkeuring van het Duitse ‘Aktion Gesunder Rücken’ (AGR). Een organisatie die het belang van juist zitmeubilair promoot. Dat de bestuurdersstoel voor een fair bedrag kan worden uitgerust met stoelverwarming, -ventilatie én massagefunctie, is bovendien mooi meegenomen.

Rijtest Opel Astra Sports Tourer K 1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC 13Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Binnenin de Sports Tourer is het uiteraard identiek aan de vijfdeurs. Maar de bijgekomen been-, schouder-, en hoofdruimte zijn uiteraard welgekomen. En dan in het bijzonder voor de achterste passagiers. Tegenover zijn voorganger werd de nieuwe Sports Tourer tussen de 110 kg en 190 kg lichter. Een significante gewichtsreductie die samen met de toegenomen koetswerk- en asstijfheid voor een fel verbeterd rijgedrag heeft gezorgd. Ook deze Astra voelt dus niet alleen lichter aan, in overgrote mate is hij dat ook. En ook aërodynamisch scoort de ST met een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,272 Cw.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Samen met de introductie van deze Sports Tourer lanceert Opel ook een nieuwe dieselmotorisatie. De gloednieuwe 1.6 CDTI BiTurbo is een dieselmotor van de meest recente generatie en kan rekenen op twee parallel geplaatste turbo’s. De kleinste beschikt bovendien over een systeem met variabele geometrie, kwestie van zo efficient mogelijk te zijn, terwijl de tweede, grote turbo assisteert bij hogere toerentallen of vollast. Daardoor presteert deze 160 pk sterke 1.6-liter zo goed als identiek aan zijn voorganger die met een cilinderinhoud van 2.0-liter in de catalogus stond. Dankzij de slimme turbo-opstelling piekt het koppelcijfer van 350 Nm nu al bij 1.500 tpm, terwijl reeds 80% beschikbaar is bij 1.200 tpm.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

In de praktijk ga je een Astra met deze motorisatie daardoor erg snel lui rijden. Als een echte diesel zeg maar. Een klein puntje van kritiek welk tezelfdertijd aantoont hoe efficient de motor functioneert. In combinatie met de nogal vage zesbak met lange slagen verlang je daardoor al gauw naar een automaat. Opel biedt deze voorlopig niet aan op deze 1.6 CDTI BiTurbo, maar wel op 136 pk sterke 1.6 CDTI met enkelvoudige turbo. Of er alsnog een automaat komt op de BiTurbo laat Opel voorlopig in het midden, ook al omdat deze motorisatie lang niet de meest populaire is. ‘Maar mocht er alsnog voldoende vraag zijn, kan daar nog verandering in komen’, aldus Opel.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Net als de vijfdeurs stuurt deze Sports Tourer behoorlijk netjes met een verrassend lichte neus en lichte controle-elementen. Echte bochtenridders zijn er ook bij deze ST aan voor de moeite, maar net zoals bij de vijfdeurs hebben de Duitsers een grote stap in de juiste richting gezet. Ga overigens geen heil zoeken in de Sport-knop. Die verscherpt dan wel de gasrespons en geeft de stuurservo meer weerstand, in de standaardmodus rijdt de Astra aangenamer met een meer natuurlijke setup. En aan kracht onderin ontbreekt het deze motorisatie sowieso niet.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Deze Astra Sports Tourer is bovenal een echte kilometervreter met niet alleen een zuinige en krachtige dieselmotor, maar ook hopen gadgets die het leven aan boord aangenamer en veiliger maken. Zo biedt Opel onder andere Apple Carplay en Android Auto aan, maar ook andere gadgets zoals de tweede generatie Opel Eye met onder andere dodehoekdetectie, lane departure warning, waarschuwing bij aanrijding met automatische remfunctie tot en met 60 km/h en herkenning van de verkeersborden. Maar ook andere handigheidjes zoals een handenvrije kofferklep met voetbeweging (onderdeel van keyless entry), stuurverwarming, een panoramisch zonnedak, LED-koplampverlichting met meestuurfunctie, zetelverwarming achteraan en ga zo maar door. De meeste snufjes zijn uiteraard optioneel, maar bi-zone airco biedt Opel bij ons dan weer standaard aan op de Sports Tourer.

Conclusie
Voor slechts 850 euro transformeer je een vijfdeurs Astra in een praktische Sports Tourer-variant. Een bescheiden meerprijs die ongetwijfeld een pak kopers overstag zal doen gaan. Tevens zijn alle motoren, zowel benzine als diesel, ook de ST verkrijgbaar met vermogens van tussen de 95 pk en 200 pk. De goedkoopste Astra Sports Tourer is er vanaf 18.825 euro en beschikt over 1.4 ecoTEC benzine met 100 pk en een manuele vijfbak. De goedkoopste dieselmotor is er vanaf 21.325 euro en is uitgerust met een 1.6 CDTI ecoTEC van 95 pk en een manuele zesbak. Opel’s geraffineerde en uiterst stille 1.6 CDTI ecoFLEX motorisatie met 136 pk is er vanaf 23.075 euro en zal ongetwijfeld voor het gros van de verkopen verantwoordelijk zijn. Wie echter het setje sleutels van deze nieuwe 1.6 CDTI BiTurbo wil zal echter moeten doorsparen tot minstens 27.225 euro. Toch lijkt ons de 136 pk versie bij ons relevanter te zijn. Al was het maar omdat je dan extra budget hebt om in de democratisch geprijsde optielijst te kunnen grasduinen.

Overzicht:

+ Technologie
+ Prijs
+ Aanbod diesel- en benzinemotoren
+ Ruimte/praktisch/veelzijdigheid
+ Comfort
+ Gewichtsreductie

– Vage handbak
– Gloednieuwe 1.6 CDTi BiTurbo niet te combineren met automaat
– Overbodige “Sport” knop

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer [1.6 CDTI BiTurbo ecoTEC]

Tekst: Pieter Ameye