Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)
Hetzelfde, maar toch anders: de Active-uitvoering verwent de avontuurlijke Ford Focus rijder.

Personalisatie blijft ook anno 2019 hoog op de agenda staan. En gelukkig maar, want was een verkoopkanon als de Ford Focus er enkel als hatchback of break (Clipper), de straten waren een aaneenschakeling van eenheidsworst. Sinds de nieuwste generatie Ford Focus zijn er naast de basisversies dan ook diverse uitvoeringen: een ST voor sportievelingen, een Vignale voor het luxueuze segment en een Active voor de avontuurlijke medemens. Wij gingen op stap met die laatste en kregen in het vooronder de 1.5-liter EcoBoost met 150 pk voorgeschoteld.


Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)
Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Esthetisch gezien is Ford er best in geslaagd om de Focus Active een eigen karakter mee te geven. De hogere bodemvrijheid (+30 millimeter vooraan / +34 mm achteraan) en het zwarte kunststof rondom onderscheiden hem van de gemiddelde grijze mus. Dakrails zijn standaard en passen binnen het avontuurlijke plaatje. Een dakkoffer, een surfplank of een fietsenrek: laat je gerust gaan! Beschermplaten vooraan en achteraan behoeden je van een ongelukje in het bos, maar ook in de stad komt de Focus Active best hip voor de dag. Bovendien is de robuuste en veelzijdige uitvoering er voor zowel hatchback als Clipper.

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)
Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Wie het portier opent, botst meteen op de unieke dorpellijsten met Active inscriptie. Verder is het speuren naar verschillen, al leert de brochure ons dat een lederen stuurwiel, lederen versnellingspook en glanzende accenten voor de Active standaard zijn. Wie oog heeft voor detail, merkt ook de blauwe stiknaden in de zetels, die bovendien opvallend comfortabel zitten. In de koffer past best wel wat kampeermateriaal of een trouwe viervoeter: de koffer van 375 liter groeit met de achterste zetels plat tot 1.354 liter. Bij de Focus Clipper is dat respectievelijk 608 en 1.653 liter. Er is een flexibele koffervloer en optioneel open je de kofferklep handsfree met een eenvoudige trapbeweging onder de achterbumper.

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)
Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Onder de motorkap kan je opteren voor zowel diesels als benzinemotoren, in ons geval was dat de 1.5-liter EcoBoost driecilinder met een vermogen van 150 pk. Op zich een heel degelijk blok, maar gekoppeld aan een manuele zesbak krijg je een wereld van verschil met de achttraps automaat. Die laatste is heel vlot, maar als je zelf moet schakelen bots je meteen op de immens lange overbrenging waarbij je aardig hoog in toeren moet gaan vooraleer er iets gebeurt. Schakel ook niet te snel op of je valt keer op keer in een turbogat. Op papier klinkt 8,8 seconden voor 0-100 km/h heel vlot, maar in realiteit stelt de alertheid toch wat teleur. Qua verbruik konden we dan weer niet klagen: op papier 5,4 l/100 km, in realiteit stonden we na een weekje op 6,3 l/100 km.

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)
Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Over een vierwielaandrijving beschikt de Ford Focus Active niet, je moet het naast het asfalt redden met twee extra rijmodi: Slippery en Trail. De eerste beïnvloedt de stabiliteitscontrole en tractiecontrole voor meer trekkracht in modder, op sneeuw of ijs. De tweede moet vooral het rijgedrag op zachte ondergronden als zand verbeteren. De banden hebben een iets hoger profiel voor comfort en duurzaamheid, maar zullen bij de meeste klanten gewoon wat extra beschermen tegen stoepranden dan tegen rotsblokken. Bij het rijden is de hogere ophanging nooit 100% weg te filteren en hel je iets meer over, maar in algemeenheid stuurt de Ford Focus Active net als de reguliere variant heel vlot.

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Kopers van de Ford Focus Active moeten iets dieper in de geldbuidel tasten dan voor de Trend instapper. Maar liefst 5.300 euro dieper om precies te zijn gezien de vanafprijs van 24.665 euro (1.0 EcoBoost met 125 pk). Vanzelfsprekend krijg je naast het andere bumperwerk ook wat extra uitvoering: 17-inch lichtmetaal, cruise control, een elektronische handrem en een DAB+ radio met 6 luidsprekers, 8″ touchscreen, Bluetooth, Voice Control en handige Apple CarPlay integratie. Alternatieven zijn ondermeer de Kia XCeed, Seat Leon X-Perience en Skoda Octavia Scout!

Conclusie
De Ford Focus Active is geen game changer. Hij is bedoeld met avontuur voor ogen, maar moet het in realiteit voornamelijk hebben van zijn esthetische voorkomen dat hipper en unieker is dan dat van de basisvariant. Hij staat dan wel hoger op zijn poten, zonder vierwielaandrijving heeft deze Active weinig ambitie om de geasfalteerde paden te verlaten. Hij is comfortabeler, helt dan ook iets meer over in de bochten. Je zit iets hoger, maar je verbruikt ook iets meer. De Ford Focus Active is een welgekomen aanvulling ter personalisatie, al zal hij de totale verkopen van de Focus vermoedelijk nauwelijks beïnvloeden.

Overzicht:
+ Esthetisch voorkomen
+ Extra keuzemogelijkheid
+ Comfortabel en toch fijn sturen

– Manuele zesbak heeft te lange verhoudingen

Rijtest: Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 150 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...