Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)De nieuwe Ford Fiesta komt in vele gedaantes, wie kiest voor de luxueze Vignale uitvoering krijgt daar heel wat voor terug.

De zevende generatie Fiesta moet het immense succes van de voorbije 40 jaar verder zien te zetten. Daarvoor rekent de Blauwe Ovaal niet enkel op een aangenaam (zeg gerust dynamisch) weggedrag, ruim interieur en de nodige moderne gadgets (veiligheid, connectiviteit, rijhulp, …), ook de vele uitvoeringen helpen om voor iedereen een gepaste Fiesta te voorzien. Zo is de Fiesta ST ongetwijfeld dé leukste en de Fiesta Active de avontuurlijkste, met de Fiesta Vignale heeft Ford dan weer de meest luxueuze B-segmenter in de aanbieding.

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

In deze moderne tijden is personalisatie hét toverwoord en de Fiesta Vignale voegt daar een extra portie verfijning aan toe. Aan de buitenzijde resulteert de Vignale behandeling in een karakteristieke voorbumper (zoals de andere Vignale’s), 17” lichtmetalen velgen, chroom accenten en exclusieve badges. In de personalisatiegids staan knappe kleurtinten (laat dat Frozen White dus maar links liggen), LED lichtblokken, verdonkerde achterruiten en 18” velgen. De optionele vijfdeursvorm (+ 500 euro) lijkt dan weer geen overbodige praktische overweging!

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Binnenin oogt – en voelt! – de Fiesta Vignale een pak geraffineerder aan dan de basisversies met een (optionele) lederen Black Ruby zetelbekleding, blinkende sierlijsten, chroom afwerking en sportieve stiksels. Centraal staat er een 8” touchscreen met de laatste versie van het SYNC3 infotainmentsysteem dat op een aangename, vlotte en moderne manier de connectiviteit, multimedia en navigatie voor zijn (haar?) rekening neemt. Een eervolle vermelding gaat naar het 675 W sterke B&O audiosysteem dat speciaal voor de Fiesta werd afgesteld, iets wat de muziekliefhebber zeker zal appreciëren. Jammer is dan weer dat je in deze topversie de zetels manueel nog moet verzetten, het stuurwiel (met handige functietoetsen) valt ook nogal groot uit.

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Met het panoramisch schuifdak heerst er een ruim gevoel binnenin, voornamelijk te danken aan de 7 centimeter extra in de lengte ten opzichte van de vorige Fiesta. Achteraan genieten volwassenen dus van de nodige (been/hoofd)ruimte, dit in het nadeel van de koffer die slechts 292 liter (driedeurs) of 303 liter (vijfdeurs) slikt. Met de achterbank plat loopt het laadvolume van de Fiesta Vignale op respectievelijk 1.093 liter en 984 liter.

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Op vlak van motorisaties kan je bij de Ford Fiesta Vignale kiezen voor een 1.5-liter TDCi dieselmotor (85 pk of 120 pk) of de 1.0-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor (100 pk of 140 pk). Allen gekoppeld aan voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak met zes verzetten, de 100 pk sterke benzine kan je ook verkrijgen met zestraps automaat.

De gracieuze testwagen was voorzien van de krachtigste zelfontbrander (= diesel) met 120 pk / 270 Nm (109 g/km CO2), goed voor een 0-100 sprint in 9 seconden en topsnelheid van 196 km/u. Ford spreekt van een theoretisch verbruik van 4,3 liter diesel per 100 km, met zowel snelle snelwegkilometers als druk stadsverkeer kwamen we uit op 5,3 liter. Een zuinige prestatie die tezamen met een brandstoftank van 42 liter een riant rijbereik van meer dan 750 km geeft!

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Of het de naamgeving verklaard is niet direct duidelijk maar rijden met een Fiesta is altijd een beetje feest dankzij de uitstekende wegligging en rigoureuze baanvastheid. Deze compacte Amerikaan is voor de (Europese) stad gemaakt met zijn agiel en wendbaar stuurgevoel, het riante motorkoppel (en stille loopcurve!) van de 1.5-liter TDCi is de spreekwoordelijke kers op de taart. Toch laat het gewicht van de dieselmotor op de voortrein zich voelen in snelle stuurmanoeuvres, behalve voor de échte kilometervreters lijkt de EcoBoost benzine dan ook de aangewezen compagnon in de Fiesta.

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)
Onderweg geniet je in de Fiesta Vignale van een comfortabel weggedrag en de nodige hulpmiddelen zoals adaptieve cruise control, slimme lichtblokken, actieve parkeerhulp en rijbaanassistentie, qua veiligheid doet deze Ford het met een leger aan sensoren/cameras die ten dienste staan van de Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, dodehoekverklikkers, verkeersbordenherkenning, Cross Traffic Alert, Driver Alert, …

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

De nieuwe Ford Fiesta kan de jouwe zijn vanaf 15.200 euro, voor de stevig aangeklede Vignale uitvoering loopt dat prijskaartje op tot minimaal 21.500 euro (3d 1.0i 100 pk). De 120 pk sterke topdiesel begint op zijn beurt bij 23.700 euro en wanneer je – zoals Ford België voor ons deed – een royale configuratie maakt kom je uit op net geen 28.000 euro.

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Binnen het B-segment moet de Ford Fiesta het de laatste jaren voornamelijk opnemen tegen een leger van funky crossovers, traditionele concurrentie is er in de vorm van de Volkswagen Polo, Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, Kia Rio, Hyundai i20, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Nissan Micra, … Met de Fiesta Vignale heeft Ford wel een bijzonder unieke nichespeler gecreëerd waartegen enkel een goed uitgeruste (en duurdere) Polo kan uitkomen.

Conclusie
Omtrent de nieuwe Ford Fiesta waren we alreeds (zeer) enthousiast, grotendeels te danken aan het ruime interieur, comfortabel weggedrag, moderne rijhulpmiddelen en het heerlijke stuurgevoel. De Fiesta Vignale voegt daar een luxueuze (bijna premium) saus aan toe met een hoogwaardige afwerking en unieke details, iets wat een specifiek – maar beperkt – doelpubliek zeker zal appreciëren! De 1.5 TDCi dieselmotor komt vlot, alert en zuinig voor de dag al lijkt ook hier dé aanwezen motorisatie de EcoBoost benzinemotor te zijn.

Overzicht:
+ Karaktervolle vormgeving (grille, badges, zetelbekleding, …)
+ Comfortabel
+ Luxueuze Vignale afwerking
+ Directe besturing
+ Aangename/zuinige/strakke combinatie 1.5 TDCi + manuele versnellingsbak
+ SYNC3 infotainmentsysteem (vlotte werking, moderne gadgets, toegankelijke prijs)

– Vanafprijs Vignale uitvoering (overkill in B-segment?)
– Beperkte kofferruimte

Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi Vignale 120 pk (2018)

Tekst: Marie + Jan Van Den Einde + Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...