Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Met een nieuwe snoet, handige rijhulpmiddelen én moderne zeventraps automaat kan de compacte Hyundai i20 er weer tegenaan!

Met de nieuwe NEXO, nieuwe Kona (al dan niet elektrisch) en opfrisbeurt voor de Tucson en Santa Fe is het duidelijk dat Hyundai grondig inzet op de populaire SUV koetswerkvorm. Minder spannend was de facelift voor de i20, toch is deze compacte stadswagen de tweede best verkopende Hyundai in Europa. Zo werden er in 2017 maar liefst 100.000 exemplaren verkocht waarvan 3.200 in België en 2.300 in Nederland. Met enkele interessante nieuwigheden moet de Hyundai i20 die sterke verkoopcijfers blijven aanhouden. Daarvoor kijken ze voornamelijk naar de vijfdeurs uitvoering, de stoere i20 Active ziet zijn aandacht afzwakken met de lancering van de Kona crossover.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Het doelpubliek van de Hyundai i20 weet zich opmerkelijk mooi te spreiden over alle leeftijden (jonger dan 35, 36-50, 51-65 en ouder dan 65), designmatig mochten er dus geen grote risico’s genomen worden. Vooraan bemerken we op die manier een nieuwe Cascading Grille grille (à la Kona) en andere bumpers terwijl er achteraan nieuwe lichtblokken prijken. Personalisatie is in het B-segment belangrijker dan ooit dus voorziet Hyundai nieuwe velgen (15” en 16” lichtmetaal), extra koetswerkkleuren (Tomato Red, Champion Blue en Clean Slate) én een contrasterend Phantom Black dak voor diegene die dat wensen.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Binnenin blijven de verschillen eerder beperkt met enkele kleurrijke Red Point of Blue Point accenten (inzetstukken, deurhendels, dashboardbekleding en stiknaden). Een aanrader voor wie het sobere interieur wil opfleuren, qua materiaalkeuze en bouwkwaliteit zit het hier allemaal wel snor. Vooraan hebben grotere personen meer dan voldoende ruimte, achteraan is de beenruimte marktconform voor een B-segmenter. De koffer biedt plaats aan 326 liter bagage, wanneer je de achterbank neerklapt loopt het laadvolume logischerwijs stevig op.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)
Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Inzake infotainment biedt de vernieuwde i20 vier verschillende systemen aan. Naast een 3.8” exemplaar voor de basisversie en een 7” Display Audio uitvoering is er een monochrome 5” nieuwkomer, de topversie (eveneens 7 duim groot, mét handige TomTom Live navigatie) omvat alle moderne media- en connectiviteitsfuncties én ondersteunt Apple CarPlay / Android Auto. Visueel is het geheel misschien wat minder fancy als het exemplaar dat in de nieuwe Polo huist, qua gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit scoort het bijzonder goed.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Gezien de afnemende interesse voor diesels in compacte stadswagens verdwijnt de 1.4 CRDi viercilinder, de Hyundai i20 doet het enkel en alleen met benzinemotoren. De bekende 1.2-liter (75 pk of 84 pk) krijgt het gezelschap van de moderne 1.0-liter T-GDi driecilinder (100 pk of 120 pk), deze laatste is voor het eerst in de i20 te combineren met de vlotte zeventraps 7DCT automaat met dubbele koppeling. Standaard geniet de i20 van een (overenthousiast) start/stopsysteem dat bijdraagt tot een beperkter brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Tijdens een eerste kennismaking met de vernieuwde Hyundai i20 viel direct dat deze compacte Koreaan een pak volwassener is als voordien, zeker met de vlotte automaat en het aangename weggedrag. Dat profiteert van een aangepast stuurgevoel (snellere/directere feedback) en verbeterd demping. Spannend of sportief wordt het wel nooit, iets dat de driecilinder ook direct laat horen. Misschien moeten we blijven hopen dat er – op termijn – eens een i20 N op de planning staat. Gezien de link met de WRC bolide van Thierry Neuville is dat niet zo ver gezocht!

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Hyundai voorzag de hoger gepositioneerde Tucson en Santa Fe SUV’s reeds van het SmartSense veiligheidssysteem, nu volgt de vernieuwde i20 met handige veiligheids- en rijhulpsystemen zoals Lane Departure Warning System, Forward Collision Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en High Beam Assist.

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Met de opfrisbeurt voor de Hyundai i20 stijgen de prijzen gemiddeld met 300 euro, te beginnen bij 15.099 euro (Air 1.2i 75 pk MT5). Daarboven volgt er een Twist en Sky uitrustingsniveau die je beiden kan aanvullen met een #1 upgrade. Echte opties zijn er enkel in de vorm van een metaalkleur (550 euro) of Tomato Red kleur (350 euro) en panoramisch open dak (900 euro). Voor een nieuwe i20 mét 7DCT automaat betaal je minimaal 19.399 euro (Twist 1.0 T-GDi 100 pk) of 23.149 euro (Sky 1.0 T-GDi 120 pk). Zoals elke Hyundai geniet de i20 nog steeds van vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking!

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Binnen het aanbod van compacte stadswagens wordt de Volkswagen Polo nog steeds aanzien als (dure) benchmark maar met de Suzuki Swift, Ford Fiesta, Kia Rio, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Opel Corsa, Nissan Micra, Citroën C3, Mazda 2 en méér is er keuze genoeg. En dan verzwijgen we nog de hogere crossovers die waanzinnig populair blijven.

Conclusie
Met dank aan een frisse neus, nieuwe rijhulpmiddelen en een vlotte automaat kan de vernieuwde Hyundai i20 meer dan ooit meespelen als interessant alternatief binnen het B-segment. De 120 pk versie van de 1.0 T-GDi 7DCT zouden we links laten liggen, met 100 pk is deze vernieuwde Koreaan vlot en comfortabel genoeg. Voor een correcte prijs krijg je bij Hyundai een aantrekkelijke basisuitrusting terug, met de stevige garantie ben je de komende jaren ook gerust. Kies alsjeblief wel voor een ietwat kleurrijke uitvoering.

Overzicht:
+ Vlotte automaat
+ Moderne looks
+ Aangenaam + veilig weggedrag
+ Interieurruimte
+ Gebruiksvriendelijkheid / funcitionaliteit infotainmentsysteem
+ Rijkelijke uitrusting
+ Uitmuntende garantie

– Soundtrack onder belasting
– Overijverige start/stop
– Sober interieur

Kort Getest: Hyundai i20 1.0 T-GDi facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem