Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Naast de toevoeging van een stoere i20 Active variant verwelkomen we eveneens een gloednieuwe 1.0 T-GDi benzinemotor voor de Hyundai i20 familie!

Terwijl Hyundai vernieuwend blijft uitpakken met hun groot SUV gamma zouden we het bijna vergeten dat er ook nog compacte stadswagens zijn zoals de i10, i20 en i30. In de huidige tijdsgeest niet meer de essentie van een autoconstructeur, toch zijn deze verantwoordelijk voor een significant aandeel in de Belgische verkoopcijfers. In navolging van de allerkleinste Koreaan kregen we in 2014 een minstens even indrukwekkende i20 vijfdeurs, later kreeg die nog het gezelschap van een i20 Coupé met slechts drie deuren en een wat sportievere uitstraling. Hyundai wil in Europa sterk groeien in het B-segment en creëerde daarom de i20 Active, een avontuurlijke stadsridder met stoere looks. Die nieuwkomer werd wereldkundig gemaakt op het laatste Autosalon van Frankfurt en moet jaarlijks voor ongeveer 100.000 extra klanten in Europa zorgen, de introductie van een ‘state of the art‘ benzinemotor zal misschien wel een grote(re) rol gaan spelen in die ambitieuze doelstelling. Net zoals de andere i20 familieleden rolt de Hyundai i20 Active van de band in de fabriek van Assan Otomotiv Sanayi in Izmit (Turkije) waar ook de i10 het levenslicht ziet!

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

De grote visuele kenmerken van de Hyundai i20 Active zijn de verhoogde koetswerkbouw (+ 20 mm in vergelijking met de reguliere i20 vijfdeurs) en de stoere uitstraling. Dat eerste zorgt voor ondermeer een gemakkelijkere instap, de aangedikte looks omvatten een nieuwe bumpers, een avontuurlijke (omgekeerde) grille, dakrails, een zichtbare bodemplaat en een subtiele spoiler achteraan. Hyundai gaat er prat op dat maar liefst 50% van het plaatwerk nieuw is op de i20 Active, wij konden vooral de kleine verschillen (oa chroomranden, geaccentueerde ronde mistlichten, zilverkleurige tankdop) appreciëren. De stoerste i20 rolt optioneel op unieke 17″ velgen en krijgt er exclusief een nieuwe koetswerkkleur bij, idyllisch omgedoopt tot Morning Blue.

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Aan de buitenzijde mag de i20 Active uitpakken met duidelijke verschillen, aan de binnenzijde waren de Koreanen minder genoodzaakt om aanpassingen (behalve de aluminium pedalen) door te voeren waardoor het zo goed als volledig overgenomen is van de vijfdeurs. Met de verhoogde zitpositie verkrijg je wel wat meer comfort en beter zicht rondom. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze staat op punt, zeker voor een B-segmenter mag Hyundai fier zijn op de i20 .. al laten ze jammer genoeg onnodige punten vallen met een (te) grote materialenmix van diverse plastics. Naast het donkergrijs kan je ook kiezen voor een blauwe of bruine interieurbekleding, al dan niet met contrasterende oranje accenten. De koffer is nog steeds 326 liter (max 1.042 liter) groot, zowel voor- als achteraan er is opmerkelijk genoeg ruimte voor alle ledematen.

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

De belangrijkste nieuwigheid van de i20 Active zit verscholen onder de motorkap, daar huist er nu een gloednieuwe 1.0-liter KAPPA driecilinder benzinemotor die we laatstleden ook al tegenkwamen in de Kia Cee’d GT Line. Deze 1.0 T-GDi nieuwkomer met 100 pk of 120 pk en 172 Nm vervangt in het volledige i20 gamma de ouderwetse 1.4-liter (100 pk) behalve in combinatie met de viertraps automaat, al is die niet te verkrijgen als de i20 Active.

  • 1.0 T-GDi – EURO6 – 100 pk – 172 Nm – manuele versnellingsbak met 5 verzetten – 110 g/km CO2 – 4,8 liter
  • 1.0 T-GDi – EURO6 – 120 pk – 172 Nm – manuele versnellingsbak met 6 verzetten – 119 g/km CO2 – 5,1 liter

Vanuit stilstand heb je met de i20 Active ongeveer 10 seconden nodig om tot 100 km/u te geraken, bij respectievelijk 176 km/u en 183 km/u bereik je de topsnelheid. Dankzij een relatief grote brandstoftank van 50 liter verkrijg je een stevig rijbereik. Naast de benzinemotoren is er ook nog steeds een 1.4-liter CRDi voorhanden in het i20 aanbod met 90 pk / 240 Nm voor de dieselliefhebbers onder ons in combinatie met de manuele zesbak.
Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Toen we vorig jaar met de Hyundai i20 Coupé reden was het al direct duidelijk, deze compacte stadswagen is op zijn best met een fijne benzinemotor. Na een eerste kennismaking met de i20 Active op een zonnige winterdag nabij Antwerpen kunnen we die stelling enkel en alleen maar bevestigen, de introductie van de 1.0-liter T-GDi motor is een godsgeschenk voor de i20 familie. De i20 rijdt hiermee zeer aangenaam en behoorlijk direct zonder écht uit te pakken met een dynamisch weggedrag. Zolang je een rustige rijstijl aanneemt blijft het verbruik – en motorgeluid – ook zeer beperkt, wanneer je de driecilinder aanspoort weerklinkt de typische brom (verslavend, we weten het..) een pak sterker en stijgt het het praktijkverbruik ook zienderogen. Dankzij de hogere bodemvrijheid heeft de ophanging ook wat meer ademruimte wat resulteert in meer rijcomfort, laat je wel niet vangen door de vele “SUV” verwijzingen in de productfolder om de natuur in te trekken met de i20 Active. Een onverharde parking, stevige verkeersdrempel, drassig grasveld of modderpoel doorsteken zal nog net lukken, offroaden met deze stadsSUV (what’s in a name…) zal er niet inzitten.

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

De Hyundai i20 Active is te verkrijgen in twee uitrustingsniveau’s, Pop (100 pk, vanaf €18.499) en Joy (120 pk, vanaf €22.599) wat ongeveer een meerprijs is van €1.500 ten opzichte van de i20 vijfdeurs, de kenners zien direct dat bij de i20 Active de “Fun” instapper hier niet aanwezig is. De 1.4 CRDi is in beide niveau’s te verkrijgen voor respectievelijk €19.799 of €23.199. Het Pop niveau kan je nog aandikken met een Pop Pack (+ €1.400) waardoor je heel wat leuke extra’s krijgt, hoe dan ook is de i20 rijkelijk voorzien van comfortverhogende items zoals een leder interieur, hightech infotainmentsysteem mét TomTom Live Services (7 jaar lang flitscamera, navigatie, POI, ..), airco, verwarmd stuurwiel, cruise control, … En zoals steeds voorziet Hyundai een zéér genereus garantiebeleid met maar liefst vijf jaar zonder kilometerbeperking.

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Een andere stedelijke SUV tevoorschijn toveren is niet zo gemakkelijk, als je goed zoekt kom je misschien nog ergens een oude Volkswagen CrossPolo (vanaf €18.550) of Skoda Fabia Scout tegen, deze laatste is wel enkel te verkrijgen als praktische (maar grotere) Fabia Combi.. Andere (compact) crossovers als de Renault Captur, Fiat 500X, Ford EcoSport, Opel Mokka, … komen toch iets geloofwaardiger voor de dag met hun stoere koetswerkbouw. Naast de beperkte verschillen met de reguliere i20 berline heeft Hyundai overigens ook nog de recent gefacelifte ix25 in het gamma, de grootste concurrentie voor de i20 Active kan je dus ontmoeten bij dezelfde concessiehouder.

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Conclusie

Met de i20 Active heeft Hyundai er een extra uitvoering bij om het toekomstig succesverhaal van de i20 op alle fronten te verzilveren. Behalve de visuele – stoere – opsmuk zijn de verschillen wel eerder beperkt waardoor de i20 Active er eentje voor de meerwaardezoekers zal worden, toch verwelkomen we deze avonturier met open armen wegens de nieuwe benzinemotoren. Het segment – en in het algemeen het volledige Belgische wagenpark – zal in de komende jaren nog meer richting benzinemotoren gaan en met de spiksplinternieuwe 1.0 T-GDi hebben de Koreanen daar een perfect antwoord klaar voor. De 100 pk variant voldoet ruimschoots voor een i20, voor wie het wat vlotter mag is er nog altijd die 120 pk sterke topuitvoering maar dan is het wel opletten geblazen dat je niet te enthousiast omgaat met de driecilinder. Beide motorvarianten mogen in de Koreaanse B-segmenter uitpakken met een comfortabel weggedrag, stevige basisuitrusting en hoogstaande interieurafwerking (op wat kleine missers na), samen met de i10’s en i30’s is een Hyundai i20 een aanrader voor wie de SUV hype naast zich wil neerleggen.

Overzicht:
+ Avontuurlijke looks
+ Comfortabel
+ Hoogstaande interieurafwerking
+ Gemakkelijkere instap + beter zicht rondom + ruimtegevoel
+ Aangenaam en vlot rijgedrag
+ Efficiente benzinemotoren, perfect op maat van de i20
+ Rijke basisuitrusting
+ 5 Years Triple Care garantie

– Stad + SUV = ?
– Geen instapper / automaat te verkrijgen
– Verbruik loopt sterk op bij vlotte rijstijl (driecilinderbrom = verslavend)
– Materialenmix interieur
– Interne concurrentie i20 vijfdeurs / ix25

Kort Getest: Hyundai i20 Active [1.0 T-GDi]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem