Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)De nieuwe Volkswagen Polo is op alle vlakken beter dan ooit ook al zou je dat hem op visueel vlak niet direct meegeven. De 1.0 TSI DSG is de spreekwoordelijke kers op de taart!

Met meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren – die je in Vlaanderen zowat op elke straathoek ziet – is de Volkswagen Polo geen onbekende in autoland. Om maar te zeggen dat de zesde generatie het succes gewoonweg moe(s)t verder zetten en daardoor de ruimte tot creativiteit eerder beperkt bleeft. De nieuwe Polo is desondanks trouw gebleven aan zijn kernwaarden zoals degelijkheid en functionaliteit terwijl hij op vlak van techniek en multimedia er stevig op vooruit ging.


Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

Designmatig is het verschil tussen de oude en nieuwe Polo wel een pak minder sterk aanwezig, traditiegetrouw houden de Duitsers dan ook sterk vast aan hun succesnummers en schuwen daardoor visuele progressie. Wie op zoek is naar een funky geheel moet bij Volkswagen dus richting de Arteon, T-Roc of de aankomend T-Breeze crossover … op basis van deze nieuwe Polo! Met een nieuwe voorzijde, smalle lichtblokken met LED dagrijverlichting en een dubbele karakterlijn over de flanken probeert Volkswagen het geheel toch wat op te fleuren, iets dat best lukt met de nieuwe koetswerkkleuren, uitvoeringen en 14″ tot 18″ velgen.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)
Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

Ondanks een stevige groeispurt (langer + breder) is de Polo nog steeds een compacte en handelbare auto want een grote troef is in de stad. Zelfs met de lagere koetswerkbouw is de hoofdruimte achterin prima doenbaar terwijl de toegenomen beenruimte doet denken aan auto’s uit een hoger segment. De extra (been)ruimte ging overigens niet ten koste van de koffer, ook deze stijgt (+25%) tot minimaal 350 liter bagage!

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)
Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

Met kwalitatieve materialen, een hoogwaardige afwerking, sfeerverlichting en enkel hightech gadgets (bij de betere uitvoeringen) probeert Volkswagen het sobere interieur wat kleur te geven. Zo verwelkomen we hier het Active Info Display (digitaal dashboard) uit ondermeer de Tiguan, Passat en Golf, elf verschillende zetelbekledingen én de nieuwste infotainmentsystemen (6,5″ tot 8″) die allerhande moderne functionaliteit omvatten inzake multimedia, connectiviteit en navigatie.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

Volkswagen voorziet de Polo van negen verschillende motorisaties, gaande aan benzinezijde van een 1.0 MPI (65 pk) tot de 1.5 TSI Evo met cilinderuitschakeling (150 pk) terwijl het dieselgamma gebaseerd is op de 1.6 TDI (80 pk of 95 pk). Standaard steevast voorzien van een manuele versnellingsbak met vijf of zes verzetten, optioneel kan je bij de krachtigere varianten ook een DSG automaat verkrijgen. De Polo GTI is (op dit moment) wederop de topversie met zijn 200 pk sterke 2.0 TSI. Met de stijgende interesse inzake aardgas (CNG) zal Volkswagen eveneens een Polo 1.0 TGI commercialiseren met 90 pk (85 g/km CO2).

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

De behoorlijk grijze testwagen van dienst was voorzien van de 1.0-liter TSI driecilinder, goed voor 95 pk en 175 Nm. De 0-100 chrono van 11 seconden en de topsnelheid van 187 km/u spelen hier een minder grote rol, interessanter is het beperkte testverbruik van 5,5 liter benzine (107 g/km CO2) met een hoop vlotte snelwegkilometers op de teller. Beter doen mag geen probleem vormen voor wie ecologisch/economisch wil. Daarbij kan het slimme start/stop systeem een handige rol spelen dat soms wel net iets te enthousiast reageert bij bijvoorbeeld trage manoeuvres. Met een brandstoftank van 40 liter moet je vlot 600 km kunnen doen. De slimme zeventraps automaat is steevast bij de les en de driecilinder houdt zich mooi op de achtergrond.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)
Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

De besturing van de Volkswagen Polo is aan de lichte kant maar zeker niet gevoelloos wat zorgt voor een aangenaam rijgedrag. Wanneer je de snelheid opvoert profiteer je van de toegenomen buitenafmetingen (= stabiliteit) en het lagere zwaartepunt wat direct veelbelovend nieuws is voor de Polo GTI.

Op vlak van techniek, veiligheid en rijhulpmiddelen speelt de nieuwe Polo overduidelijk een klasse hoger. Standaard is hij steevast voorzien van de Front Assist beschermengel die volautomatisch ingrijpt bij een nakende kop/staart botsing maar in de optielijst staat ongeveer elk rijhulpmiddel van de Golf, Passat en consorten. Denk aan adaptieve cruise control met filefunctie, dodehoekdetectie, Rear Traffic Alert, Park Assist, Keyless Go, …

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 Highline (2017)

De nieuwe Volkswagen Polo start bij 14.990 euro als Trendline, de beter uitgeruste exemplaren gaan door het leven als Comfortline, Highline of hippe Polo Beats. Naar goede Duitse gewoonte voorzie je best wel nog het nodige budget voor een knappe configuratie en een aantrekkelijke motorisatie. Zo was de testwagen voorzien van nog eens 4.000 euro aan opties bovenop de 20.400 euro die Volkswagen vraagt voor de 1.0 TSI DSG versie. En dat is zonder adaptieve ophanging, achteruitrijcamera of navigatie.

De Volkswagen Polo speelt in het klassieke B-segment en komt daardoor uit tegen gevestigde waarden als de Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa, Peugeot 208, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Toyota Yaris en anderen. Binnen de VAG familie deelt de Polo zijn MQB A0 genen met de nieuwe Seat Ibiza en de aankomende generatie Skoda Fabia terwijl de nieuwe Up! of Golf eveneens staan te blinken in dezelfde showroom. En dan verzwijgen we nog de populaire crossovers in alle geuren en kleuren.

Conclusie
De zesde generatie Polo is het perfect schoolvoorbeeld van Volkswagen’s streven naar perfectie. Visueel zeker niet het meest spannende of begeesterende product uit Wolfsburg maar onder de grijze vormgeving zit er oerdegelijk compact geheel. Ruim, comfortabel, veilig, goed afgewerkt en voorzien van een aangenaam weggedrag, rationeel gezien moet het eigenlijk niet meer zijn. De Volkswagen Polo vraagt daarvoor een behoorlijke investering die nogal afbleekt ten opzichte van de geafficheerde vanafprijs, iets dat ze counteren met hoogtechnologische gadgets en handige rijhulpmiddelen.

Overzicht:
+ Compact van buiten, groots van binnen
+ Afwerkingsgraad
+ Comfortabel
+ Rijgedrag
+ Samenwerking 1.0 TSI benzinemotor + DSG automaat (zuinig, alert, soepel, stil, …)
+ Hightech gadgets, rijhulp- en veiligheidssystemen

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Zeer enthousiast start/stop systeem
– Prijs/optiebeleid
– Interne VAG concurrentie

Rijtest Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk Highline 2017 2

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...