Rijtest: Peugeot 208 GTI

peugeot header
De GTI-badge wordt terug leven ingeblazen door de Peugeot 208.

De eerste GTI van Peugeot kwam in de vorm van de 205 GTI. Een knap staaltje techniek gecombineerd met échte rijsensaties waarop zelfs succesvolle rally-versies werden gebaseerd. Later kwam de 206 GTI, maar die kon helaas niet tippen aan zijn voorganger en had het moeilijk de fans te overtuigen. Met de 207 GTI hoopten ze op een verbetering, maar opnieuw moesten ze op hun honger blijven zitten. Kan de 208 GTI het tij keren?

peugeot 208 gti 1

De GTI heeft in vergelijking met de normale Peugeot vanzelfsprekend een aantal aanpassingen. Zo werd het spoor iets breder, werden de veringen en dempers wat sportiever afgesteld en onderging het koetswerk enkele esthetische wijzigingen. We zien wat strakker bumperwerk, een achterspoiler, een diffusor in de achterbumper, het GTI-logo op zijkant à la 205 GTI, de trapeziumvormige uitlaat, de chroom spiegelkappen en de leuke GTI-velgen.

peugeot 208 gti 4

peugeot 208 gti 3peugeot 208 gti 2

Het meest opvallende is echter het interieur. Het stuur in de normale 208 is op zich al klein maar werd hier nog compacter gemaakt. Dit zorgt voor een sportief gevoel en geeft je ook de drang naar sportiever rijgedrag. Het dashboard is niet bezaaid met knoppen en daar houden we wel van. Centraal in de wagen bevinden zich enkel de airco en het multimediasysteem. Dit laatste behoort niet direct tot onze favorieten qua bediening, maar het is wel lekker groot en duidelijk. Om je eraan te herinneren dat je in een GTI rijdt staat het nog eens in het groot op de rugleuning van de stoelen gedrukt. Deze zetels mogen overigens wat lager staan, want voor grotere personen is de rijpositie toch niet ideaal. De rode accenten die terugkomen geven het interieur niet alleen een sportief maar ook een levendiger imago. Geen saai zwart of grijs maar wat variatie, en dan weer net niet té veel. Het dashboard en zijflanken van de deuren zijn afgewerkt in de een overlopende rood-zwarte kleur. Niet geheel onze smaak, maar het geeft je wel het gevoel dat je niet zomaar een Peugeot 208 rijdt. Want dat doe je ook helemaal niet.

peugeot 208 gti 6

peugeot 208 gti 8peugeot 208 gti 7

Maar is hij echt een waardige opvolger van de 205 GTI die eigenlijk als beste hot hatchback ooit wordt gezien? Helaas, zo puur als een 205 GTI zal het nooit meer worden. Maar dat betekent niet dat de 208 GTI geen waardige opvolger is. De nieuwkomer houdt ervan in de bochten gesmeten te worden, wat met dat kleine en plezierige stuurtje gewoonweg kinderspel is. Motorisch krijgt de 208 GTI 200 pk en 275 Nm aan koppel uit zijn 1.6-litertje, net zoveel pk’s als de Clio RS. In 6,8 seconden scheurt hij naar de 100, waardoor hij zich mooi tussenin de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS positioneert. Bovendien heeft hij een topsnelheid van 230 km/u. En dat allemaal gekoppeld aan een manuele zesbak, de ideale combinatie. Maar voelt hij ook zo snel aan als hij op papier is? Wij vonden van wel, hoewel de 200 pk er toch wat scherper, of pittiger, hadden mogen uitkomen. Met een verbruik van 8.0-liter bij sportief rijgedrag is hij trouwens echt zuinig te noemen, wat zijn dagelijkse bruikbaarheid alleen maar vergroot.

peugeot 208 gti 5

peugeot 208 gti 11peugeot 208 gti 9

De Peugeot 208 GTI heeft een prijs van net iets meer dan €25.500. Net zoveel als de Renault Clio RS, terwijl de Ford Fiesta ST, die toch leuker, sportiever en venijniger aanvoelt, dan weer een pak goedkoper is (€21.150). De Peugeot kies je dan ook meer voor zijn looks denken we dan want de Fiesta ST is goedkoper en de Clio RS is meer hardcore. En natuurlijk heeft hij een handbak, wat in een wagentje als deze een groot pluspunt is ten opzichte van de Renault.

peugeot 208 gti 12

peugeot 208 gti 13peugeot 208 gti 14

Conclusie

De Peugeot 208 GTI is een leuke hot hatch die er erg goed uitziet in zijn driedeurs-jasje. De prestaties zijn helemaal niet mis en in het bochtenwerk is de GTI een heleboel fun. Voor mensen die op zoek zijn naar een snelle hot hatch met moderne looks, die tegelijk nog comfort aanbiedt en niet teveel verbruikt (8,0-liter met sportief rijgedrag), is de 208 GTI een echte aanrader. Maar de concurrentie is natuurlijk niet van de minste, de Renault Clio RS en Ford Fiesta ST loeren verleidelijk om de hoek. Het is geen 205 GTI, maar het is zonder twijfel een waardige opvolger.

Overzicht

+ Prestaties & speels rijgedrag
+ Looks

– Schreeuwerig interieur
– Prijs (in vergelijking met Fiesta ST)

peugeot 208 gti 10

Tekst & Foto’s: Cédric van Mierlo

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...