Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk High (2016)Klein en fijn, dat is nog steeds de vernieuwde Volkswagen Up!

Bigger and better is altijd mooi meegenomen maar niet altijd even praktisch. Zo zijn de grote parkeerplaatsen in de stad eerder zeldzaam, heb je misschien minder nood aan ruimte voor die tweede gezinswagen en speelt het financiële aspect ook wel een grote rol. Bij Volkswagen ging je indertijd dan voor de kleine Polo, intussen is deze eveneens gegroeid tot bijna volwaardige gezinswagen. Daardoor kwamen de Lupo en Fox ten tonele als VW’s kleinste, sinds 2011 werd de gloednieuwe Up! (altijd met uitroepteken!) de Benjamin van Wolfsburg. Zijn (onverhoopt?) succes maakte zelfs de weg vrij voor een Spaanse en Slovaakse evenknie. Intussen zijn we een vijftal jaar – en meer dan 700.000 exemplaren – verder dus drong een opfrisbeurt zich aan.

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Volkswagen schonk de kleine uk Up! wat meer karakter en een zelfverzekerde uitstraling door middel van 60 mm extra in de lengte, een nieuwe voorbumper, licht gewijzigde achterkant, LED (dagrij)verlichting en hertekende motorkap. Op vlak van personalisatie kan je verder dan ooit gaan met dertien koetswerkkleuren waarvan zeven gloednieuwe, drie dakkleuren, drie spiegelkapkleuren (nu ook met geïntegreerde richtingaanwijzers), tien stickers, diverse velgen (tot maximaal 17″), chroom accenten, …

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Desondanks de compacte afmetingen lijkt de Up! een pak ruimer aan de binnenzijde, zelfs volwassenen kunnen achteraan zonder al te veel problemen plaatsnemen. In de koffer past er slechts 251 liter bagage (tot max 951 liter), net voldoende voor een bak bier en wat boodschappen. Wie frequent de achterbank zal gebruiken opteert logischerwijs voor een vijfdeurs Up! (+ €510) in de plaats van de driedeurs. Zoals het een Duits exportproduct beaamt is de materiaalkeuze en kwaliteit hier van hoog niveau, met ook voor het interieur een resem mogelijkheden (tien aankledingen, zeven stoelbekledingen, stickers, kleurrijke accenten, …) om jouw droomversie van de Up! te configureren. Een verstelbaar stuurwiel in de diepte zal jammer genoeg een utopie blijven, enkel in de hoogte kan je het verstellen.

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Liefhebbers van de betere geluidskwaliteit zullen dan weer verheugd zijn met de (optionele) aanwezigheid van een 300 W sterk Beats audiosysteem met acht kanalen en zeven luidsprekers. Net zoals Dr Dre himself kan je dan genieten van je favoriete muziek via radio, USB of Bluetooth. Grote nieuwkomer binnenin is het zwevende dock die jouw smartphone met liefde omarmt. Via de Maps & More app (en nabijgelegen extra USB ingang) tover je hiermee een handig infotainmentsysteem tevoorschijn met alle moderne faciliteiten.

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Voor een diesel ben je hier aan het verkeerde adres, de Volkswagen Up! is enkel te verkrijgen met een benzinemotor, een eco-Up CNG (70 pk) en zuiver elektrische e-Up (82 pk). Naast de bestaande 60 pk en 70 pk versies van de 1.0-liter MPI introduceert VW nu ook een turbovariant. De 1.0-liter TSI levert 90 pk en 160 Nm, voldoende voor een 0-100 km/u sprint in 9,9 seconden en een top van 185 km/u. Dit met een CO2 uitstoot van minimaal 101 g/km (1.0 TSI BlueMotion) en een normverbruik van 4,4 liter op papier. In de praktijk moet die zuinigheid zeker te benaderen zijn, wij klopten na een resem vlotte snelwegkilometers op 5,1 liter benzine. Wie een beetje moeite doet kan ongetwijfeld veel beter! Tezamen met de relatief grote brandstoftank (35 liter) verkrijg je een royaal rijbereik van meer dan 600 km.

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Met deze gezonde prestatiecijfers komt de Up! 1.0 TSI driecilinder aangenaam, levendig en vlot voor de dag. De manuele versnellingsbak heeft hier 5 verzetten, met een extra verzet zou misschien nog zuiniger kunnen?! Dat het onderstel tot meer in staat was bewijst deze motorische toevoeging al geeft het nog niet al zijn troeven prijs. In de nabije toekomst zou Volkswagen namelijk nog een Up! GT lanceren met ondermeer het sportonderstel van de Mii. Maar dat is misschien teveel van het goede, in de 1.0 TSI met 90 pk heb je niets te klagen. Naast een directe gasrespons en dito stuurgevoel staat de geluidsisolatie ook op punt, voor optimaal comfort laat je die 17″ velgen misschien best achterwege..

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Op vlak van rijhulpsystemen kreeg de Up! bij de facelift uiteraard ook de VW nieuwigheden mee, denk maar aan cruise control (met onhandige bediening achter het stuurwiel), regensensor, achteruitrijcamera (superklein maar wel haardscherp), noodremhulp, ParkPilot, dynamisch mistlampen, … De maximumscore van vijf sterren in de NCAP crashtest is een mooie prestatie voor een kleine wagen, toch zal de Volkswagen er alles aan doen om het zo ver te laten komen.

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

De vernieuwde Volkswagen Up! heeft een Belgische vanafprijs van €10.440 en komt daarnaast met drie uitrustingsniveau’s zijnde move up! (vanaf €11.900), beats up! (vanaf €13.679) en high up! (vanaf €13.200). De nieuwe 1.0 TSI kost je dan weer minstens €13.870 omdat hij enkel als high Up! te verkrijgen is. Onze testwagen kreeg nog wat extra’s toegestopt en tikte op die manier af op net geen €17.700, toch een niet onaardig bedrag voor een beperkte hoeveelheid auto. De avontuurlijke CrossUp! kost minstens €14.990 terwijl de e-Up start bij €26.899,99!

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Naast de technisch gerelateerde Skoda Citigo en Seat Mii richt de Up! zijn pijlen voornamelijk om de meer lifestyle en funky concurrenten zoals de Fiat 500, Smart ForTwo / ForFour, Opel Adam, MINI Cooper, .. Iets minder duur/kleurrijk zijn ondermeer de Toyota Aygo, Peugeot 108, Renault Twingo, Mazda2, Hyundai i10 en Kia Rio.

Conclusie
Met een kleine facelift en extra personalisatiemogelijkheden evolueert de Volkswagen Up! stilaan naar een karaktervolle stadswagen met een comfortabel innerlijk en een prima afwerking. Dankzij de optimale ruimte-indeling heerst er binnenin zelfs een ruimer gevoel dan je initieel zou denken, de beperkte kofferruimte moet je er dan maar bijnemen. De nieuwe 1.0 TSI driecilinder met 90 pk kon sterk overtuigen met een aangename en zuinige loop, zelfs op de autosnelweg hadden we niets tekort. Dat belooft voor de VW Up GT!

Overzicht:
+ Karakter
+ Compact (draaicirkel, parkeren, ..)
+ 1.0 TSI (levendig, vlot, direct, zuinig, soundtrack)
+ Groot rijbereik (> 600 km)
+ Ruim interieur (relatief gezien uiteraard)
+ Doordachte oplossing infotainmentsysteem
+ Kwaliteit Beats audiosysteem
+ Personalisatiemogelijkheden

– Interne concurrentie Skoda Citigo / Seat Mii
– Beperkte kofferruimte
– Slechts vijf versnellingen
– Stuurwiel niet in de diepte verstelbaar
– Prijs loopt vlot op

Rijtest: Volkswagen up! 1.0 TSI 90 pk (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem