Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionMet een gloednieuwe Rio wil Kia het Europese succesverhaal verder ondersteunen.

In de voorbije jaren vernieuwde de Koreanse autoconstructeur zowel de populaire Sportage SUV, de compacte Picanto, blitse Stinger GT en de Optima underdog. Van die laatste kregen we zelfs eindelijk een praktische Optima SW variant en dus een groter potentieel, alle beetjes helpen om de doelstelling van 500.000 verkochte wagens in Europa te halen voor 2020.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Daarom was het ook uitkijken naar de vierde generatie Rio die we voor het eerst zagen op het Autosalon van Parijs (oktober 2016). Deze compacte stadswagen speelt voor Kia in het B-segment en die markt is nog steeds goed voor bijna 20% van de totale verkopen in onze regio, reden temeer om met een straffe Rio de Braziliaanse samba te dansen naar buiten te komen.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionRijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Terwijl de vorige generatie een immense stap vooruit zette qua design, uitstraling en charme is de nieuwe Rio een pak minder revolutionair. Met een nieuwe grille, langere motorkap, strakkere lijnen, uitgesproken bi-Xenon lichtblokken met LED dagrijverlichting, subtiele dakspoiler, een hoge heuplijn en een setje glimmende 15″ aluminium velgen heb je anderzijds niet echt een reden tot klagen .. al wordt het nooit spannend of spraakmakend. Tenzij je kiest voor het kleurrijke Signal Red koetswerkkleur die standaard bij de geteste motorisatie hoort. In vergelijking met zijn voorganger is deze Kia Rio iets langer (+15 mm) maar wel iets lager (-5 mm), dankzij het gebruik van lichtere materiaalsoorten (oa staal) is hij tevens 17 kg lichter als voordien.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Qua interieurafwerking en materiaalkeuze zie je bij de nieuwe Rio ongelooflijk goed hoe snel de Koreanen wel niet leren van de Europese feedback. Er zijn nog steeds behoorlijk veel soorten kunststof aanwezig (het is en blijft het B-segment) maar in combinatie met een sobere/cleane vormgeving en een streepje chroom hier en daar voelt het behoorlijk degelijk aan. Extra punten krijgt Kia voor de doordachte ergonomie, logisch geplaatste bedieningselementen en een bijzonder fijn en snelwerkend 7″ infotainmentsysteem met ondermeer Android Auto, Apple CarPlay en zeven jaar gratis kaartupdates. Inzake zitcomfort scoort de Rio prima met voldoende steun aan alle kanten. Desondanks de compacte eigenheid van de Rio passen er zowel kinderen als volwassenen op de achterbank, de koffer slikt 325 liter bagage. Nood aan méér laadvolume en is er geen Optima SW of Sportage in de buurt, dan kan je de achterbank neerklappen (50:50) tot een vlak – en handig – geheel van bijna 1.000 liter.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion
Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionRijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Het motorenaanbod van de Rio blijft behouden maar we verwelkomen wel de nieuwe 1.0-liter T-GDi met 100 pk (manuele vijfbak) of 120 pk (manuele zesbak). Instapper van dienst is en blijft de 1.2-liter (84 pk) terwijl de 1.4-liter (100 pk) als enige optioneel te verkrijgen is met een 4-traps automaat naast de manuele versnellingsbak met zes verzetten. Dieselen kan met de gekende 1.4-liter CRDi (77 pk of 90 pk), beiden gekoppeld aan de manuele zesbak.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionRijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion
Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

De gloednieuwe 1.0-liter driecilinder turbobenzine zagen we al bij de grotere Kia Cee’d maar ligt nu dus ook in de vierde generatie Rio. Met 100 pk en 172 Nm heb je voldoende vermogen ter beschikking om de 1.001 kg wegende Koreaan vlot in beweging te houden, toch wanneer je vlot overweg kan met de soepelschakelende manuele versnellingsbak. Cijfermatig doet deze Kia het met 10,7 seconden voor de 0-100 km/u sprint en een top van 188 km/u, gelukkig voelt die eerste waarde een pak vlotter aan in de realiteit. Kia zegt dat 4,5 liter benzine moet volstaan om 100 km af te leggen, wij klopten af na een week op iets meer dan 6 liter met voornamelijk vlotte(re) snelwegkilometers. Dankzij een brandstoftank van 45 liter konden we wel rekenen op een rijbereik van meer dan 650 km.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionRijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Voor rijdynamiek en sportieve aspiraties ben je hier aan het verkeerde adres tenzij Kia op een dag een Rio GT overweegt. De focus ligt op comfort en dat doet hij goed, keerzijde van die (logische) keuze is dat de feedback van het stuurgevoel nogal vaag is. Onder stevige belasting hoor je de driecilinder soms wel kreunen, in alle andere gevallen volstaat de aangedikte isolatie om rij(wind)geluiden tot een minimum te beperken. Qua veiligheid komt de nieuwe Rio bijzonder uitgebreid voor de dag met ondermeer voetgangersdetectie, elektronisch stabiliteitsprogramma, Lane Departure Warning en meer.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Kia België prijst de nieuwe Rio vanaf 14.391 euro en dat is geen 1.000 euro meer dan zijn voorganger, desondanks de betere afwerking en aangedikte basisuitrusting. Naast de Lounge versie als instapper zijn er hoger op de ladder nog Easy, Fusion en Sense uitvoeringen beschikbaar waarbij de velgenmaat recht evenredig groeit tot maximaal 17 duim. De door ons geteste 1.0 T-GDi start bij €18.290 en zelfs met een Advanced Driving Assistance Pack en Navigation Pack blijft het uiteindelijke prijskaartje onder de 20.000 euro. Van de uitmuntende garantievoorwaarden (7 jaar of 150.000 km zonder zorgen) geniet deze nieuweling uiteraard ook.

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk FusionRijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

De dagen dat je enkel grijze en saaie B-segmenters op de kop kon tikken zijn volledig voorbij, nu willen ze allemaal maar al te graag kleurrijk, funky, connected en personaliseerbaar zijn. Dé referentie blijft nog steeds de Volkswagen Polo die recentelijk volledig in het nieuw werd gestoken, qua rijplezier moet je nog steeds bij de Ford Fiesta zijn terwijl de Fransen – Peugeot 208 en Renault Clio – geprezen worden voor hun comfort. Daarnaast is er ook nog een Skoda Fabia, Seat Ibiza, Citroen C3, Opel Corsa, Mazda2, Toyota Yaris, Suzuki Swift, Nissan Micra, … én de technisch gerelateerde Hyundai i20! Met de Stonic heeft Kia binnenkort ook een crossover variant in de aanbieding, een uitvoering die direct een pak hipper en jeugdiger oogt!

Conclusie
Nogmaals zo stevig vernieuwingen als bij de vorige generatiewisseling, dat was een onmogelijke opdracht voor de nieuwe Kia Rio. De compacte Koreaan koos eieren voor zijn geld en verbeterde zich op alle vlakken zonder écht ergens in uit te blinken, of het moet al de scherpe prijs/kwaliteit verhouding en uitmuntende garantie zijn. Spannend is deze Kia Rio nooit maar wél comfortabel en wie het iets hoger zoekt in de (aantrekkelijke) prijslijst kan veelvoudig genieten van een royale basisuitrusting met moderne gadgets.

Overzicht:
+ Binnenruimte
+ Uitrusting
+ Aangename 1.0 T-GDi driecilinder benzinemotor
+ Comfortabel rijgedrag
+ Prijs
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

– Mag gerust allemaal wat spannender
– Stevige (interne) concurrentie
– Verbruik bij vlotte rijstijl (1.0 T-GDi)

Rijtest Kia Rio 1.0 T-GDi 2017 100 pk Fusion

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem