Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017 headerSinds jaar en dag trekt Toyota de hybridekaart. Voor de nieuwe Yaris gingen de Japanners een stapje verder met specifieke updates voor de Hybrid versie.

Officieel staat deze Yaris geboekt als de nieuwe en vierde generatie Yaris. Technisch verschilt de neofiet echter nauwelijks met zijn voorganger op de nieuwe benzinemotor na, tenzij wat betreft deze hybrideversie. De nieuwe Yaris Hybrid werd vooral optisch en op het vlak van NVH-geluiden (noise, vibration, harshness) en veercomfort aangepakt. Een maatregel waar Aichi het flukse prijsverschil tussen de reguliere Yaris (vanaf 14.990 euro) en Yaris Hybrid (vanaf 20.400 euro) mee wil helpen verantwoorden.

Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau ziet de nieuwe Yaris er een stuk frisser uit dan zijn voorganger. Dankzij LED-verlichting rondom, contrasterende koetswerkkleuren en kleur aan de binnenzijde, sprankelt het allemaal iets meer dan voorheen het geval was. Maar hoewel de bouwkwaliteit op het eerste zicht erg solide aanvoelt zijn er nog heel wat harde plastics die afbreuk doen aan het algemeen kwaliteitsgevoel. Zeker gezien zijn forse vanafprijs. Zonde blijft ook de automaatpook die een relikwie uit de jaren ’70 lijkt. Maar wie een fiscaal en milieuvriendelijke B-segmenter wil heeft voorlopig weinig of geen andere opties.

Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017
Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Met een opgegeven gemiddeld verbruik van 3,3 l/100 km (of een uitstoot van 75 g C02/km) trekt de Yaris Hybrid absoluut de aandacht. Zelf kwamen we na een testweek uit op 5,2 l/100 km. Beter doen lijkt ons mogelijk maar niet noodzakelijk evident. De atmosferische 1.5-liter viercilinder bulkt immers niet van het koppel onderin, terwijl de batterij-assistentie onvoldoende krachtig is om het koppelgat te compenseren. De sprint naar de 100 km/h neemt bijvoorbeeld 11,8 seconden in beslag. Wie met andere woorden zuinig wil rijden zal aan vaart moeten inboeten.


Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Gelukkig schittert de aandrijflijn wel in start/stop en dus stadsverkeer. De CVT-transmissie is wat dat betreft de ideale partner om het feilloze samenspel tussen de benzine- en elektromotor met elkaar te combineren. En duw je het gas wat dieper in dan komt het extra geluidsraffinement van pas met als gevolg een minder aanwezige verbrandingsmotor. En ook de relatief kleine draaicirkel en licht stuurservo maken van deze Yaris Hybrid een ideale stadsauto. Enkel het rempedaal vraagt gewenning en valt niet altijd even makkelijk te doseren.

Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017
Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Op het vlak van infotainment introduceert Toyota zijn Touch2-infotainmentsysteem, inclusief Aha-internetradio, DAB, WiFi-hotspot, TomTom Live-verkeersservices en zelfs Coyote. Ondanks de vele mooie features voelt het systeem vanwege de trage respons en mindere precisie toch gedateerd aan. Voor 750 euro verwachten we gewoon beter. Punt.

Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Of er eventueel wat achter het stuur te beleven valt? Niet meteen. Want ook hier primeert gebruiksgemak en comfort boven feedback en precisie. Maar dat lijkt evident gezien het concept. Dankzij het stijvere voorste subframe, extra geluidsisolatie, betere rubbers en de herziene ophanging is de nieuwe Yaris Hybrid wel opnieuw wat stiller en comfortabeler dan zijn voorganger. Altijd meegenomen.

Conclusie
Met het wegvallen van de Honda Jazz Hybrid is de Yaris Hybrid een unicum in het B-segment – waarmee zijn bestaansrecht meteen gerechtvaardigd wordt. Dankzij de vernieuwde styling en dito personaliseringsmogelijkheden oogt het geheel wat frisser en ook het extra comfort en elektronische snufjes rekken zijn houdbaarheidsdatum. Wie echter niet in de markt is voor de hybrideversie ziet een grote hoeveelheid van de verbeteringen aan zich voorbijgaan.

In de wetenschap dat er heel wat kapers op de kust liggen zoals de Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Ford Fiësta, Hyundai i20, Kia Rio, Volkswagen Polo en ga zo maar door, dan krijgt de reguliere Yaris het best lastig. Wie tenslotte helemaal de ecologische toer wil opgaan kan dan weer terecht bij de 100% elektrische Renault Zoé. Dat de Yaris Hybrid er tussenin valt is met andere woorden tegelijk een zegen en een vloek.

Overzicht:
+ Blinkt uit in de stad
+ Gebruiksgemak
+ Technologie
+ Comfort

– Prijs loopt snel op
– Merendeel updates voorbehouden aan de Hybrideversie
– Materialenmix interieur

Rijtest Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid 2017

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Sam & Ruben Janssens