Kort Getest: Volkswagen T-Roc crossover (2017)De gloednieuwe Volkswagen T-Roc brengt al het goede dat je kent van Volkswagen in een functionele – en kleurrijke – verpakking!

Alsof er nog niet genoeg keuze was inzake compacte SUV’s en crossovers lanceert Volkswagen – relatief laat – de T-Roc. Met de grotere Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg hebben ze reeds successen geboekt in het hogere SUV segment, China en Amerika kregen recentelijk nog exclusief een Atlas en Teramont bij. Maar in Europa hoeft het niet persé bigger & better te zijn, zo getuige de compacte afmetingen van de T-Roc die zijn genen deelt met de Golf. Tegen 2020 zal daar nog productieversie van de T-Cross Breeze Concept bijkomen – op basis van de Polo – als kleinste telg binnen de VW SUV familie!

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

De Volkswagen T-Roc is gezegend met een klassieke vormgeving in een – zeker naar VW normen – frivool en strak jasje, zo getuige de brede grille, aflopende daklijn, LED dagrijverlichting en veelvoudige personalisatiemogelijkheden. Die vertrekken van een T-Roc, T-Roc Style of T-Roc Elegance basislijn en kan je dan aanvullen een duotone koetswerkkleur, 17″ tot 19″ velgen, pack’s en contrasterende elementen. Met een bodemvrijheid van 16,2 cm verzilvert de T-Roc zijn SUV allures in de praktijk, op een onverharde ondergrond zal deze een pak verder geraken dan een reguliere hatchback.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Wie recentelijk in aanraking kwam met een nieuw product uit Wolfsburg (Tiguan, Golf, Polo, …) zal zich direct thuisvoelen in de T-Roc. Die geniet dankzij zijn hoge koetswerkbouw van een gemakkelijke instap, overzichtelijke zitpositie en daardoor een goede zichtbaarheid rondom. Uiteraard voldoet de materiaalkeuze en afwerkingsgraad aan de befaamde Duitse norm, het interieur kan je eveneens bijzonder funky uitvoeringen met kleurrijke inlegstukken en contrasterende stiknaden. Wie het kan betalen kan de T-Roc op vlak van connectiviteit en gebruiksgemak stevig upgraden met ondermeer een 9″ hightech infotainmentsysteem en een digitaal ‘Active Info Display’ dashboard.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

De koffer biedt plaats aan 445 liter tot maximaal 1.290 liter bagage wat een recordwaarde in het segment is, de beenruimte achterin valt daarvoor wel eerder beperkt uit. De ideale T-Roc bezetting omvat dus twee volwassenen vooraan en drie kinderen achterin! Dankzij ondermeer een verwarmbaar stuurwiel, elektrische kofferklep, personaliseerbare sleutels, diverse opbergvakken, Keyless Access en een gigantisch panoramisch glazen dak moet de T-Roc steevast garant staan voor een aangename tijd onderweg, de comfortabele zetels dragen daar ook hun steentje aan bij.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

De Volkswagen T-Roc zal beschikbaar zijn met zes verschillende motoren, drie TSI benzinemotoren en drie TDI’s. Standaard is de Duitse crossover voorzien van een manuele zesbak en voorwielaandrijving, hoger op de ladder is er tevens 4Motion vierwielaandrijving en een 7-traps DSG automaat beschikbaar.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)
Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Aan benzinezijde gaat het om een 1.0-liter TSI driecilinder (115 pk / 200 Nm) waarna de gloednieuwe 1.5-liter TSI Evo (150 pk / 250 Nm) volgt. Topversie is hier de 2.0-liter TSI met 190 pk / 320 Nm) die steevast met 4Motion en DSG7 uitgerust wordt. Als diesel is de T-Roc te verkrijgen met de 1.6-liter TDI (115 pk / 250 Nm) en de 2.0-liter TDI (150 pk / 340 Nm of 190 pk / 400 Nm). Voor een eventuele topversie is het nog veel te vroeg, al lijkt die er op termijn wel aan te komen.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Rijden doet de T-Roc op een bijzonder aangename en comfortabele manier. Tijdens een eerste kennismaking in het zonnige Portugal waren enkel de 2.0-liter topversies beschikbaar, het mag dan ook niet verwonderen dat deze behoorlijk vlot en dynamisch voor de dag kwamen. Het stuurgevoel is aan de lichte kant maar biedt in combinatie met de 4Motion vierwielaandrijving een pak vertrouwen en feedback, de DSG schakelt dan weer steeds op het juiste moment. Hopelijk presteren de instapversies met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving in Belgische weersomstandigheden minstens even goed!

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)
Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Anno 2017 is het moeilijk om écht iets uniek in autoland te hebben, zeker in de grote VAG familie. Zo deelt de T-Roc zijn genen met de Audi Q2 en Seat Arona, maar toch kan de Volkswagen sterk overtuigen met zijn rijgedrag. Dat kan je ietwat naar je hand zetten met de Driving Profile Selection die diverse parameters (stuurgevoel, gasrespons, dempers, …) afstelt op een Comfort, Normal, Eco of Sport ingesteldheid. Wie kiest voor een 4Motion variant krijgt nog meer keuze voor diverse types ondergrond/avontuur!

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Inzake veiligheid stelt de Volkswagen T-Roc niet teleur, standaard is hij reeds voorzien van automatische remhulp in noodgevallen, Lane Assist en het Front Assist systeem met Pedestrian Monitoring en City Emergency Braking (die noodgevallen moeten voorkomen). Via de optielijst kan je de T-Roc nog veiliger maken met adaptieve cruise control, slimme verlichting, Park Assist parkeerhulp, Trailer Assist, achteruitrijcamera, dodehoekverklikker, file-assistentie en verkeersbordenherkenning.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Tegen november staat de T-Roc bij de Belgische Volkswagen verdelers met een vanafprijs van 21.500 euro (1.0 TSI 115 pk). Naar goede Duitse traditie voorzie je toch best extra budget voor de nodige pack’s, opties en personalisatie, wanneer je dan ook nog een krachtige (diesel)motor, automaat en vierwielaandrijving wil loopt het uiteindelijke prijskaartje fors op.

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Behalve de interne VAG concurrentie (Polo, Golf, Tiguan, Q2, Q3, Arona, Ateca en Karoq) komt de T-Roc uit op het terrein van de Peugeot 3008, Renault Captur, Nissan Juke, Fiat 500X, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Opel Crossland, Kia Stonic, Hyundai Kona en anderen. De premiummerken spelen hier met de Jaguar E-Pace, Mini Countryman, Mercedes GLA, BMW X1 en Audi Q3. Keuze genoeg inzake crossovers / compact SUV’s wat zorg voor een bijzonder scherpe strijd op het heetst van de strijd, gelukkig heeft Volkswagen haar trouw cliënteel en ijzersterke merknaam mee.

Conclusie
Desondanks de bijzonder ruim keuze in het segment van de crossovers en compacte SUV’s komt de Volkswagen T-Roc met een bijzonder sterk totaalpakket ten tonele. De stoere looks weet hij – toch met 4Motion – waar te maken in de praktijk, dankzij diverse uitvoeringen schenkt hij het grijze Vlaanderen binnenkort sowieso wat kleur. Qua afwerking, rijhulpmiddelen en optionele gadgets legt de T-Roc direct de lat hoog, het comfortabele, aangename en karaktervolle rijgedrag is de spreekwoordelijke kers op de taart. Met de immense populariteit van SUV’s lijkt Volkswagen met hun nieuwste telg meer dan ready to rock!

Overzicht:
+ Kleurrijke vormgeving / personalisatiemogelijkheden
+ Hoge zitpositie
+ Grote koffer
+ Comfort
+ Afwerking
+ Combinatie TSI / TDI + DSG7 automaat (alert, vlot, …)
+ Hightech uitrusting

– Beperkte beenruimte achterin
– Prijs loopt vlot op
– Interne VAG concurrentie / overdadig crossover aanbod

Rijtest Volkswagen VW T-Roc crossover (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem