Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Belgische prijs Hyundai Kona: vanaf €17.899Ook Hyundai wil zijn stukje van de lucratieve B-SUV-koek. En dat met de gloednieuwe Kona.

Hyundai werd groot met de opkomst van de SUV. Van de ix35 over de Santa Fé tot de Tucson, ze staan quasi synoniem met de stijgende populariteit van het Zuid-Koreaanse merk. Een kleiner model ontbrak weliswaar nog in de line-up. Maar met de opvallende Kona willen de Koreanen dat nu rechtzetten.


Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

De rek bij het segment van de B-SUVs is er nu eenmaal nog lang niet uit. Zo verwacht het merk een stijging in het genre van maar liefst 34% tegen 2020. Wat dat betreft komt de Kona net op tijd om nog nog optimaal te kunnen profiteren van die verwachte groei.

Toch heerst er intussen flinke concurrentie binnen het genre. De lijst is intussen bijzonder lang: Citroën C3 AirCross, Fiat 500X, Ford EcoSport, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Kia Stonic, Nissan Juke, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur en Seat Arona. En dan zijn we er misschien zelfs nog enkele vergeten.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)Officieel: Hyundai Kona crossover (2017)

Niettegenstaande de nauwe banden tussen Hyundai en Kia, deelt de Kona zijn onderstel niet met de zopas gelanceerde Stonic die in dezelfde vijver vist. Daardoor kan je bij de Kona ook voor een versie met vierwielaandrijving kiezen. Deze ruilt zijn starre achteras in voor een exemplaar met multilink en komt er alleen in combinatie met een 177 pk sterke 1.6-liter T-GDi viercilinder turbo, in combinatie met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Echt vaak zal je deze versie bij ons dus niet zien. Maar Hyundai mikt met de AWD-versie vooral op sneeuwgevoelige markten zoals Zuid-Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Op de Belgische presentatie konden we proeven van zowel de 1.6-liter viercilinder als de 1.0-liter driecilinder benzine. Het meergewicht van de viercilinder, de intelligente vierwielaandrijving die tot maximaal 50% van de kracht naar achteren stuurt, de automaat en de onafhankelijke achterophanging laat zich zeker voelen. Iets wat ook bevestigt wordt wanneer we er het gelijkvormigheidsattest bijhalen. Waar de 1.0 een rijklaar gewicht heeft van 1.233 kg wordt dat bij de 1.6 al gauw 1.402 kg.

De bulk van dat meergewicht bevindt zich gelukkig onderin waardoor de Kona het veilige gevoel geeft flink op zijn poten te staan. En dankzij de technisch superieure achterophanging verteert het onderstel de oneffenheden ook net dat tikkeltje makkelijker. Maar de 1.6 bulkt niet meteen van het karakter en de DCT heeft opmerkelijk lange verzetten waardoor het deze Kona aan wat joie de vivre ontbreekt.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Niet zo bij de 120 pk sterke 1.0 driecilinder die er van meet af aan flink wat meer zin in heeft en eigenlijk de logische motorisatie is. Standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die precies schakelt maar vrij lange slagen kent, boet de 1.0 nauwelijks in aan tractie of rijcomfort terwijl de hoeveelheid koetswerkrol beperkt blijft.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Het motortje toont zich bovendien erg veelzijdig met een duidelijke vermogensklim richting rode lijn, maar ook nog heel wat souplesse en trekkracht onderin waardoor je hem desgewenst ook schakellui rijden kunt. Kortom, een breed spectrum van mogelijkheden. Dat het ook nog eens leuk klinkt is bovendien mooi meegenomen.

De instapmotorisatie scoort met andere woorden maar de Kona heeft uiteraard nog andere troeven. Eerst en vooral zijn uitgesproken ontwerp met grote wielen en geaccentueerde wielkasten dat er zeker in de wat meer opvallende kleuren flink uitspringt. Zoals dat tegenwoordig een must is kan je de Kona ook ruimschoots personaliseren met tal van kleurenaccenten, zowel aan de buiten- als binnenzijde. Zo zijn ook de gordels verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)

Standaard komt de Kona met een rijkelijke basis- en veiligheidsuitrusting zoals elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, Elektrische ruiten voor- en achteraan, lichtsensor, bluetooth, cruise control met snelheidsbegrenzer, manuele airco, zes airbags, ABS, EBD & BAS, vertrekhulp op een helling, remassistentie bij afdaling, rijstrook- en waakzaamheidsassistentie en de standaard vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Optioneel en/of afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Air, Twist, Launch en Luxury Launch) kan je het aantal comfortsnufjes nog verder uitbreiden met zaken zoals een head-up display, draadloos laadsysteem voor je smartphone, geventileerde en verwarmde stoelen, stuurverwarming, Krell-audiosysteem met 8 luidsprekers, navigatiesysteem met Apple CarPlay/Android Auto, LED instapverlichting, LED-koplampen met grootlichtassistent, etc.

Kort Getest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2017)Officieel: Hyundai Kona crossover (2017)

Prijzen voor de nieuwe Kona starten bij 17.899 euro voor de 120 pk sterke 1.0 TGDi (117 – 125 g/km CO2) met uitrustingsniveau Air. Voor Twist, Launch en Luxury Launch wordt dat respectievelijk 18.899 euro, 21.899 euro en 25.899 euro. De 1.6 T-GDi 4WD 7-DCT (153 g/km CO2) is er enkel met het hoogste uitrustingsniveau Luxury Launch en kost minstens 26.999 euro. Een dieselmotorisatie komt er pas midden 2018. Nog later in het jaar wil Hyundai twee volledig elektrische versies commercialiseren.

Conclusie
De Hyundai Kona mengt zich in een erg competitief segment waar de vijver intussen al aardig vol zit, en doet dat met een uitgesproken uiterlijk, een volwassen rijgedrag met een gedegen demping, weinig koetswerkrol en voldoende stuurprecisie, een complete 1.0 driecilinder benzine, vergaande personalisatiemogelijkheden en heel wat technologie. Voor de klant die momenteel in het segment op zoek is naar een geschikte kandidaat, is de keuze er dus niet makkelijker op geworden.

Overzicht:
+ Originele looks
+ Veelzijdigheid 1.0
+ Ook met vierwielaandrijving
+ Beschikbare technologie
+ 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking

– Verbruik bij enthousiaste rijstijl
– Voorlopig beperkte keuze motoren

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...