Rijtest Peugeot 2008 1.2 PureTech 82 pk ActivePeugeot heeft vertrouwen in de 2008 SUV en houdt de wijzigingen voor het opgefriste model als gevolg beperkt.

Peugeot benadrukt maar wat graag dat de 2008 een SUV is. Nogal bij de haren getrokken als je het ons vraagt. Maar de verkopen van de 208-afgeleide liegen er niet om. Met meer dan 650.000 verkochte units is de 2008 een schot in de roos gebleken. De Fransen houden de modeljaarwijzigingen als gevolg opvallend beperkt.

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Je zal dus al een connaisseur moeten zijn om de meest recente modellen van zijn voorgangers te kunnen onderscheiden. Nieuwe lichtblokken met gewijzigde LED-(dagrij)verlichting, licht gewijzigde bumpers en grille. En dat is het zowat. Aan de binnenzijde bleef alles zelfs bij het oude. Het interieur van de 2008 behoorde al van bij zijn lancering tot de beste van de klas en kon wat dat betreft dus nog eventjes mee. Nieuw is wel het 7-inch aanraakscherm dat vanaf heden standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau ‘Active’ (vanaf 16.822 euro).

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Voor de gelegenheid trokken we er op uit met de instapmotor. Geen sinecure gezien het gemiddeld perspark quasi zelden of nooit over instappers beschikt – constructeurs beklemtonen nu eenmaal liever hun krachtigere en beter uitgeruste modellen. De instapper van de 2008 is echter niet zomaar een motor maar de regerende titelhouder van Engine of The Year in de categorie ‘1.0 tot 1.4-liter’. De kracht van 1.2-liter PureTech driecilinder turbo varieert van 82 tot 130 pk. Over de kwaliteiten van het kleine blokje waren we al eerder lovend in 110 en 130 pk uitvoering maar of dat ook het geval is met 82 pk?

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk ActiveRijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

De motor toont in ieder geval de gretigheid die we van de driecilinder in kwestie gewoon zijn. Onderin de toeren pakt het vlot en – voor een driecilinder – relatief trillingsvrij op, maar de combinatie van zijn beperkte vermogen van 82 pk (bij 5.750 tpm) en 118 Nm koppel (bij 2.750 tpm), gekoppeld aan een vrij wazige vijfbak met relatief lange verzetten, zorgt ervoor dat je deze 2008 soms op zijn staart moet trappen wil je iemand passeren of op de autosnelweg waar het motortje bij 120 km/h toch al zo’n 3.750 tpm draait. Toegegeven, daar zijn dit instappers niet echt voor gemaakt. Gelukkig komt de combinatie bij stadsverkeer een stuk beter tot zijn recht. Reken op een verbruik van om en bij de 5,5 à 6 l/100 km.

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Het weggedrag is voornamelijk afgesteld op comfort met een goede, relatief lange vering en een correcte demping maar pak je de 2008 bij zijn nekvel dan gooit de zichzelf verklaarde SUV de handdoek al snel in de ring. Het feit dat onze tester bij temperaturen rond het vriespunt niet kon rekenen op een stel winterbanden zal echter niet geholpen hebben, maar we werden toch nog steeds erg vlug op onderstuur getrakteerd. En ook tractie onderin was verre van toonaangevend. Kortom, wie op zoek is naar echte rijdynamiek is bij de 2008 aan het verkeerde adres.

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk ActiveRijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

De 2008 heeft net zoals de rest van het recente gamma de typische lay-out met klein stuurtje en de daarboven gemonteerde tellerpartij. Dankzij de hoge(re) zit van de 2008 komt de combinatie hier beter tot zijn recht dan in de 208 waar het stuur op de gewenste hoogte het zicht op de tellers blokkeert. Voorts is het interieur correct afgewerkt, zitten de stoelen prima en is er (net) voldoende opbergruimte om heel wat spullen kwijt te geraken. Het aanraakscherm doet zijn taak op zich prima maar is lang niet van de snelste. Al is het in deze koude wintermaanden wel meegenomen dat je het ook met handschoenen aan bedienen kunt.

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk ActiveRijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Of we de 2008 nu echt moeten bestempelen als een SUV blijft de hamvraag. Marketeers gebruiken de woorden crossover, SUV of softroader nu eenmaal te pas en te onpas. Gezien zijn afmetingen en offroadcapaciteiten zouden we die term dus met een flinke korrel zout nemen. Kijken we naar andere voorwielaandrijvers die iets hoger op hun poten staan, dan komen onder andere uit bij de Citroen C4 Cactus (vanaf 16.030 euro), Renault Captur (vanaf 16.200 euro), Kia Soul (vanaf 18.890 euro) of Nissan Juke (vanaf 16.290 euro). De 2008 duikt daar met zijn vanafprijs van 14.926 euro vlot onder maar moet qua afmetingen ook zijn meerdere herkennen in tal van concurrenten.

Conclusie
De 2008 is wat ons betreft ook een origineel alternatief voor typische B-segmenters waaronder de 208, maar ook de Citroën C3, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Opel Corsa, Hyundai i20 (Active), Renault Clio, Toyota Yaris, VW Polo, Nissan Micra of Skoda Fabia. De 2008 rijdt comfortabel, is degelijk afgewerkt en heeft net voldoende (optionele) technologie om niet gauw te vervelen. Het rijden zelfs mocht alleen iets spannender en ook de instapbenzine zouden we eerder links laten liggen en opteren voor de 110 pk sterke variant. Al is die er wel pas vanaf 18.325 euro, zij het met iets meer standaarduitrusting.

Overzicht:
+ Zit- en veercomfort
+ Geluidsisolatie
+ Eigenschappen 1.2 PureTech-motor
+ Zitpositie

– Vage handbak
– Veel toeren à 120 km/h
– Traag reagerend aanraakscherm
– Prijs loopt snel op

Rijtest Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 82 pk Active

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye