Kort Getest: Renault Captur facelift (2017)

Een kleine designupdate, een opgewaardeerd interieur en een nieuwe batterij technologieën blazen de Renault Captur nieuw leven in.

De SUV is overal. Ook in het B-segment, waar de Berline en Break sinds enkele jaren hun marktaandeel zien vervagen in het voordeel van deze populaire stadscrossovers. Renault was een van de eerste constructeurs die hier met de funky Captur de teugels in handen nam. Concurrenten als de Peugeot 2008, Opel Mokka, Mazda CX-3 en Fiat 500X zagen het marktaandeel van hun Franse concullega groeien van 16,4% in 2013 tot maar liefst 26,7% in 2016. Een commercieel succes dat met enkele kleine designtweaks, nieuwe technologieën en opgewaardeerde materialen een vervolgmateriaal moet krijgen. Renault Captur, Phase 2. Of zeg gerust facelift…


Een volledig nieuwe auto is dit dus absoluut niet, bestaande klanten mogen hun ‘oude’ Captur naast de nieuwe zetten zonder gedateerd over te komen. En ook alleen dan zal het echt opvallen waar de verschillen zitten. Vooraan betreft het een nieuwe avontuurlijke ski onderaan de bumper, een grille die meer aansluit bij de Kadjar en – afhankelijk van het uitrustingsniveau – C-vormige LED dagrijlichten met Pure Vision full LED koplampen. Ook achteraan doet LED-technologie zijn intrede in de 3D-ogende achterlichten en is er eveneens een nieuwe bumperski. Gezien het design bij de prominente succesredenen blijft van de Captur namen tot slot ook de personaliseringsmogelijkheden toe. Er zijn drie nieuwe koetswerkkleuren en een extra contrasterend dakkleur, goed voor ondertussen 30 verschillende combinaties!

Binnenin zette Renault vooral in op de opwaardering van de materialen. Het interieur krijgt extra verfijning dankzij kunststoffen van hoge kwaliteit, kwaliteitsvol chroom en ook hier extra personalisatie. Er zijn maar liefst vijf personaliseringspacks, je vindt dus sowieso je gading. Vanaf het derde uitrustingsniveau is er ook een panoramisch glazen dak dat het aanwezige ruimtegevoel versterkt. Verder werden de versnellingspook en deurpanelen vernieuwd, terwijl enkele praktische snufjes gewoon op post blijven. De Easy Life opbergschuif in het dashboard is maar één van de negen opbergruimtes en de koffer zelf biedt plaats aan een bagagevolume van 377 liter, uitbreidbaar tot 1.235 liter.

Om ook elk budget tegemoet te komen zijn er drie verschillende versies van het multimediasysteem. R&Go is er vanaf het eerste niveau en wordt dankzij de smartphone-integratie een geconnecteerd platform, terwijl het Media Nav systeem al van nature compleet is. Het R-LINK tot slot voegt nog enkele functies toe en beschikt over een 7-inch scherm. Kwalitatieve audio wordt ook hier voorzien door partner Bose. Maar naast nieuwe multimedia zijn er ook nieuwe technologieën voor de Captur die de veiligheid en het comfort tegemoet komen: dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp vooraan, een achteruitrijcamera en een semi-automatisch parkeersysteem doen hun intrede op deze hippe SUV.

Onder de motorkap kunnen we heel kort zijn. Aan het chassis werd niet geraakt noch nieuwe motorisaties. Vanzelfsprekend ondergaan die een continue evolutie, maar we spreken dus nog steeds over de 1.5-liter dCi dieselmotor met 90 pk of 110 pk en de driecilinder benzine met 90 pk of viercilinder met 120 pk. De Energy dCi90 en Energy Tce120 zijn naast manuele transmissie ook beschikbaar met automaat. Geen schokkende vermogens dus, maar een weloverwogen aanbod dat binnen de categorie voldoende wordt geacht. Het resultaat is een volwassen rijgedrag en een respectabele verbruikskost.

Er is al een Captur Phase 2 vanaf 16.600 euro. Wil je meer luxe, dan kan je van de Life uitrusting overstappen naar de Zen, Intens of zelfs Extrem. Kom je uit een hoger segment omdat je een grotere wagen niet langer nodig had, doch wil je niet inboeten aan luxe? Dan is de nieuwe Initiale Paris versie beslist een antwoord op je vraag. Met extra exterieurdetails, een lederen interieur en bijna alle leuke technologie standaard is dit de absolute topversie!

Conclusie
Phase 2 (“facelift”) brengt de Renault Captur extra karakter en personalisatie, nieuwe technologie en een betere afwerking. Het funky karakter blijft en ook zijn praktische kant scoort nog steeds hoge punten. De concurrentie wordt steeds sterker, maar met dit aanbod moet Renault haar marktaandeel kunnen verdedigen tot een volledig nieuwe Captur zijn intrede doet.

Overzicht:
+ Design & personaliseringsmogelijkheden
+ Ruim interieur met duidelijk verbeterde kwaliteiten aan materialen
+ Comfortabel rijgedrag

– Verbruik benzinemotor

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...