Rijtest: Renault Captur 120 TCe EDC

Rijtest: Renault Captur EDC
Kan de gloednieuwe Renault Captur direct overtuigen in het populaire segment van crossovers?

Renault heeft voor allen wel wat wils in het ruime gamma, maar een hippe crossover zoals de Juke bij zustermerk Nissan hadden de Fransen nog niet. Toen die meer en meer populair begon te worden en ook de concurrentie brood zag in zo’n model moest het Renault ontwikkelingsteam ook per direct aan de slag. Renault had het spel easy kunnen spelen en de Juke onderhuids als basis te nemen en zo een voorsprong uit te bouwen, maar de Fransen wouden een ruimer interieurgevoel en een grotere koffer. De Nissan Juke kan optioneel ook met een vierwielaandrijving uitgerust worden en daar hadden ze bij Renault geen zin in, zeker gezien de lage interesse voor zo’n systeem. Wat je zelf doet, doe je ook beter!

Rijtest: Renault Captur EDC

Als basis voor deze Renault Captur werd goed gekeken naar het huidige gamma en de keuze viel op het spiksplinternieuwe B-platform van de nieuwe Clio! Uiteraard steeg de bodemvrijheid met 10 centimeter en groeide het ietwat in de lengte, terwijl de koetswerkhoogte nu ook afklopt op 1m60. Hiermee benadert de Captur bijna de exacte afmetingen van de Juke en de Peugeot 2008, terwijl de Opel Mokka toch nog net wat groter is. Daarmee weten we ook per direct de concurrentie, maar daarover later meer.

Rijtest: Renault Captur EDC

Dankzij het gebruik van scherpe(re) lijnen en tweekleurige vlakken ziet de Captur er ook wat meer funky uit als de meer ingetogen Clio, al hebben beiden vormen wel hun voor- en nadelen. De blitse 16″ – of optioneel 17″ – velgen en de ruige beschermkappen durven misschien wel wat terreinwaardigheid insinueren, maar niets is minder waar. Best wegblijven met je crossover uit bossen en modderpoelen, al slaagt hij er wel in om het slechte Belgische wegdek goed weg te filteren.

Rijtest: Renault Captur EDC

Aan de binnenzijde bemerken we dat zijn hippe looks aan de buitenzijde geen toeval meer zijn. We herkennen het patroon van op de motorkap terug op het stuurwiel en de zetels, terwijl de aangename blauwe koetswerkkleur weerkeert in diverse accenten. De stoffen zetels bieden voldoende steun en zijn bovendien eenvoudig te verwijderen dankzij de ritssluiting. Hierdoor kunnen accidentjes met de allerkleinsten of dat colablikje direct ongedaan gemaakt worden met een simpele wasbeurt.

Rijtest: Renault Captur EDCRijtest: Renault Captur EDC

De middenconsole is aan de magere kant, al is het Media Nav navigatie- en multimediasysteem een waardige investering die alles perfect combineert. Aan opbergvakken ook geen gebrek, overal kunnen we objecten van diverse grootte wel kwijt. Het handschoenkastje is ook een bijzonder grote eyecatcher, Renault installeerde namelijk een volwaardige schuif waardoor het nog functioneler voor de dag komt. De verschuifbare achterbank biedt voldoende plaats aan 3 inzittenden, al moet je ritten met 5 volwassenen toch wat proberen te mijden om niet te boeten qua comfort.

Rijtest: Renault Captur EDC

Rijtest: Renault Captur EDCRijtest: Renault Captur EDC

Dankzij de hoge instap en zetelpositie heb je als bestuurder een ideale uitkijk aan het stuur van de Renault Captur, al kan de leesbaarheid van de platte meterset misschien wel gehinderd zijn door het stuurwiel. Wie al plaatsnam in de Clio zal zich direct thuisvoelen, Renault deed daar dan ook z’n uiterste best om een degelijk en ergonomisch interieur te bouwen. Hier en daar stelden we ons toch vragen bij de mindere kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking ervan, al mag je niet klagen in voor deze prijs. De bagageruimte schommelt tussen 337 en 1.250 liter en daarmee kunnen we ook aantonen met cijfermateriaal dat de Renault Captur best veel binnenruimte biedt.

Rijtest: Renault Captur EDC

Renault biedt de Captur met gelijklopende motoren aan als de Clio, al mag dat niet als een verrassing klinken. Benzinegebruikers hebben de keuze uit een drie- en viercilinder, respectievelijk de 0.9 TCe met 90pk en 135 Nm (vanaf €15.500) terwijl de 1.2 TCe 120 pk en 190 Nm koppel (vanaf €19.650) meekrijgt. Beide motoren lijken op papier voldoende om de noden van 99% van de Belgische bevolking te bevredigen. De door ons geteste 1.2 TCe krijgt de EDC automatische versnellingsbak mee met 6 verzetten, terwijl de handgeschakelde 0.9 het moet doen met 5 verzetten. Een topsnelheid van boven de 170 km/u lijkt ons niet direct het meest belangrijke, het verbruik van 5,4 liter benzine lijkt een meer overtuigende factor. De automaat kon ons niet echt bekoren als het wat vlotter moest gaan, liever neemt hij er de tijd voor. Soms moet het weldegelijk vlot gaan, vandaar dat ons testverbruik toch de 8 liter benaderde. Met een brandstoftank van 45 liter valt het rijbereik dan ook ietwat tegen, om de 700 kilometer moet je toch even langs het tankstation.

Rijtest: Renault Captur EDC

Renault denkt ook aan de dieselaars, het lepelt namelijk – zoals in ongeveer elk model – de befaamde 1.5 dCi viercilinder in de Captur. Hierdoor spreken we over 90 pk met 220 Nm koppel (vanaf €19.400), terwijl het normverbruik rond de 3,9 liter diesel zou liggen. Dat lijkt op het eerste zicht wat overdreven, al zal je onder de 5 liter kunnen blijven zonder jezelf als een ecoridder te moeten gedragen. De CO2 uitstoot zakt hier logischerwijs ook tot 95 g/km, waardoor hij een waardig alternatief wordt voor al de grijze leasebakken die ons land jammer genoeg rijk is. Later dit jaar krijgt ook deze zelfontbrander de EDC automaat, al valt te betwijfelen hoeveel kopers er zullen opteren voor die combinatie.

Rijtest: Renault Captur EDC

De Captur rijdt bijzonder degelijk dankzij het Clio platform dat de wielen vrij ver in de uithoeken plaats, waardoor rolbewegingen – die eigen zijn aan hoger geplaatste wagens – goed weggefilterd worden. Het stuurwiel is ook voldoende communicatief, al was de trage versnellingsbak vaak de stoorzender tijdens onze testperiode. Eens je op kruissnelheid bent vallen de rijgeluiden misschien wel net teveel op, al kan je dat eenvoudig counteren door de kwalitatieve geluidsbron wat luider te zetten. Dankzij een centraal geplaatste ECO knop kan je het verbruik wat temperen, al neem je gewoon een stuk vermogen weg. Een krachtigere Renault Captur zou ook geen overbodige zijn in het huidige gamma, al weerklinken er hier en daar geruchten voor een Captur RS.

Rijtest: Renault Captur EDC Rijtest: Renault Captur EDC

De Renault Captur heb je al op jouw oprit staan voor slechts €15.500, in de gedaante van een 0.9 TCe Energy Life met 90 pk. De duurste benzinevariant is de door ons geteste 1.2 TCe Energy Intes EDC met 120 pk voor €21.150. Dieselliefhebbers betalen dan weer minstens €19.400 voor de 1.5 dCi Energy Zen met 90 pk terwijl de Intens topversie je nog eens 1.500 extra kost. Al bij al aantrekkelijke prijzen, maar van een blitse Renault Captur zal je nog niet echt spreken. Daarvoor moet je toch wel door wat opties, packs en extra’s om een even knap exemplaar als de door ons geteste Captur te bezitten.

Rijtest: Renault Captur EDC

Anderzijds bezit deze guitige Fransman wel het beste van de 3 werelden: het design én zitpositie van een SUV, het ruime interieur van een monovolume en de acceptabele rij-eigenschappen van een berline. Daarvoor mag je wel eens wat investeren, zeker als het bijzonder aangenaam voor de dag kan komen, al zullen er altijd wel mensen zijn die de Renault Captur in vol ornaat wat te overdreven vinden.

Rijtest: Renault Captur EDC

Om het kiezen van de juiste Captur wat te vergemakkelijken komt Renault met 3 uitrustingsniveau’s die elkaar aanvullen, maar je kan nog veel dieper gaan dan deze basisstructuur. Standaard is het LIFE niveau met ondermeer de Renault startkaart (keyless go), centrale deurvergrendeling, variabele stuurbekrachtiging, kofferverlichting, automatische ruitenwissers, elektrische ruiten, cruise control, getinte ruiten en een stuurwiel dat in de diepte en hoogte regelbaar is. Het ZEN niveau gaat nog wat verder met ondermeer stoffen armsteunen in de voordeuren, manuele airco, elektrische ramen, lederen versnellingspook, highend radio/cd systeem met MP3, Bluetooth en USB connectie. Het INTENS niveau is het summum met onder andere automatische airco, bochtenverlichting + automatische lichten, Media Nav navigatie- en multimediasysteem, leesspots voor de bestuurder en voorste passagier, donkergetinte ruiten achteraan en een lederen stuurwiel.

Rijtest: Renault Captur EDC Rijtest: Renault Captur EDC

Met de Captur neigt Renault voor het eerst naar de premium Duitse constructeurs met een eindeloos lange optielijst om de wagen effectief naar hartenlust te configureren met een tweekleurige lak, motieven, basissferen – we kid you not -, diverse velgen en buitendecoratie! Gelukkig hanteert Renault een toegankelijk(er) prijsbeleid, alhoewel sommige opties al in het Look Pack of uitrustingsniveau’s zitten. Om jullie toch voldoende te informeren qua opties; Renault vraagt extra geld voor de manueel regelbare airco (+€1.100), metaalkleur (€430), radio met CD/MP3/USB en bediening aan het stuur (€350), SUV sportkit (frontlip en sieruitlaat) (€430) en een centrale armsteun (€165).

Rijtest: Renault Captur EDC

Crossovers zijn hot in autoland dus de keuze is groot. Sommige merken zijn momenteel nog naarstig aan het ontwikkelen, terwijl de anderen blijven focussen op de grotere compacte SUV’s. Grootste concurrenten voor de Renault Captur is waarschijnlijk de Peugeot 2008 (1.6i Allure – 120 pk – €19.900), Opel Mokka (1.6 Enjoy – 115 pk – €21.025), Skoda Yeti (1.2 TSI DSG Active – 105 pk – €21.320) en de Nissan Juke (1.6 Acenta CVT – 117 pk – €19.870) die terecht als trendsetter mag gezien worden. De Mini Countryman (1.6 Cooper – 122 pk – €24.420) haalt vergelijkbare cijfers, maar bevindt zich toch in een hoger segment dankzij de meer kwalitatieve materialen uit de BMW magazijnen. Promoties, leuke kortingen en de nabijheid van een dealer kan een beslissing helpen forceren, al kan Renault terugvallen op jarenlange knowhow inzake duurzame motorontwikkeling.

Rijtest: Renault Captur EDC

Besluit

Het segment van de crossovers is ongelooflijk populair en Renault komt overtuigend meedingen naar de gunst van de klant. De meerprijs ten opzichte van de gewone Clio is te rechtvaardigen met de meeruitrusting, al zal je toch nog wat moeten bijleggen om een leuke Captur samen te stellen. Binnenin vinden we enkele leuke gadgets terug die het leven toch wat aangenamer moeten maken, al weet de EDC automaat wederom niet echt te overtuigen. Niemand met een crossover gaat het offroad wat te bont maken dus focussen de Fransen op praktische troeven zoals een hoge zitpositie en een verschuifbare achterbank. Alhoewel de Renault Captur nergens echt sterk in uitblinkt, is hij toch zonder twijfel een geslaagde zet in dit populaire segment!

Overzicht:

+ Funky, personaliseerbaar uiterlijk
+ Ruim interieur met leuke gadgets
+ Comfortabel weggedrag
+ Hoge zitpositie

– Verbruik
– Materiaalkeuzes interieur

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Renault Captur 120 TCe EDC"

  1. wilbuis 29-09-2013 om 15:35

    Is er iemand op deze aardbodum die wat meer weet over het feit dat de 1.2 met een handgeschakelde bak komt?

    • TDB 06-10-2013 om 11:38

      De 1.2-liter benzine is in de Captur momenteel uitstluiend met EDC-automaat te verkrijgen.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...