Rijtest: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI (2016)

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUVRuimte, zeven zitplaatsen, comfort, gadgets, vierwielaandrijving, automaat? De vernieuwde Hyundai Grand Santa Fe heeft het  – standaard – allemaal.

SUV’s zoals de ix35, Tucson en Santa Fe hebben het altijd al goed gedaan in het gamma van de Zuid-Koreaanse autobouwer, maar bovenaan de hiërarchie staat nog steeds de minder vaak verkochte Grand Santa Fe (GSF). Die is – zoals je al kon raden – nog groter en nog luxueuzer dan de reguliere Santa Fe, met als gevolg dat Hyundai de GSF met maar één motorisatie en alle toeters & bellen in de aanbieding heeft. Kostprijs voor dat alles? 56.999 euro (zonder de gebruikelijke kortingen). Maar daarvoor krijg je gelukkig ook heel wat terug.

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Eerst en vooral zijn er zijn kolossale afmetingen. Hoewel de GSF over de Grote Plas nog voor een mid-size SUV zou worden versleten, behoor je bij ons met een lengte van 4905 mm en 1885 mm breedte tot de grootste van de klas. Dankzij de voorin dwarsgeplaatste CRDi vertaalt al die ruimte zich ook naar een riant interieur met bijzonder veel plaats voor alle inzittenden, zelfs die op de achterste rij. Ruimte die in veel andere zevenzitters slechts voor de kleinsten is voorbehouden. Benut je de ruimte liever anders dan slikt de GSF een volume dat varieert tussen de 634 en 1842 liter.

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUVRijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Qua comfort kom je ook al niets te kort. Voor de volledige lijst verwijzen we je graag naar de Hyundai-website, maar we pikken er de belangrijkste even uit: Elektrische, verwarmde en geventileerde zetels met geheugenfunctie, verwarmde achterzetels, gekoeld handschoenkastje, keyless-go en zelfs (automatische) airconditioning op de eerste, tweede én derde zitrij. Andere features zoals elektrisch panoramisch open dak, uitgebreid infotainmentsysteem met navigatie en premium audiosysteem, inclusief subwoofer, geïntegreerde zonnegordijnen, 220V-stopcontact, elektrische kofferklep en meesturende Bi-Xenon koplampen maken de totaalambiance verder af.

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUVRijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Met zoveel ruimte en snufjes mag het niet verbazen dat de GSF 2 ton op de weegschaal zet. Om al dat gewicht enigszins vlot te verplaatsen rekent Hyundai op zijn 200 pk sterke 2.2-liter CRDi turbodiesel. Die stuurt zijn vermogen naar een vlotte zestrapsautomaat die op zijn beurt de kracht versluist naar de intelligente vierwielaandrijving. Met ‘slechts’ 200 pk (bij 3.800 tpm) en 400 Nm koppel (tussen 1750 – 2750 tpm) noteert de GSF correcte prestaties – 0-100 in 10,3s en een topsnelheid van 201 km/h – maar het liefst rij je hem op koppel en dus laag in de toeren. Zo blijft de relatief goed gedempte zelfontbrander op de achtergrond. Trap je hem op zijn staart dan laat hij zijn aanwezigheid duidelijker merken, maar echt storen doet het zelden.

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUVRijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Niet dat dat laatste überhaupt aan de orde is. Alles is immers afgesteld op comfort, inclusief de bedieningselementen met een vrij vage besturing en dito rempedaal. Sportieve rijders zijn er met andere woorden aan voor de moeite, maar wat had je nu verwacht? De GSF is wat dat betreft eerder op zijn Amerikaans afgesteld, inclusief comfortabele automaat, veel ruimte en comfort en een voldoende hoeveelheid bekerhouders. Qua verbruik mag je rekenen op om en bij de 9 l/100 km. Gelukkig heb je een behoorlijk rijbereik dankzij de 71 liter grote brandstoftank.

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Op wie mikt Hyundai dan met deze Grand Santa Fe? Naar kopers die op zoek zijn naar ruimte en comfort, maar niet noodzakelijk naar de typische associaties van merken met een klassieke ‘premiumbadge’. De GSF is wat dat betreft een grote vriendelijke reus waarmee je overal terecht kunt, die zijn inzittenden op allerhande manier verwent en op de koop toe nog eens 2 ton slepen mag. En dan verzwijgen we de uitmuntende garantievoorwaarden nog!

Conclusie
Hoewel 56.999 euro op het eerste zicht een stevige prijs lijkt voor een uit de kluiten gewassen Koreaan zal je nergens anders zoveel ruimte, zitplaatsen, snufjes en (beperkte) offroadcapaciteiten terugvinden voor dezelfde prijs/afwerking. Wil je toch vergelijken, kijk dan eventueel ook naar de Ford Edge, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander of reguliere Santa Fe. Hogerop vind je de echte premiumalternatieven van Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Land Rover of Jaguar. Maar geen van allen kan dezelfde ingrediënten aanbieden voor dezelfde prijs, laat staan dezelfde ruimte.

Overzicht:
+ Ruimtewonder
+ Comfortabele alleskunner
+ Snufjes
+ Prijs/kwaliteit
+ Garantie

+/- Enkel als topversie te verkrijgen

– Zwaargewicht
– Motor onder belasting
– Beperkt cliënteel

Rijtest Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI facelift 2016 SUV

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...