Officieel: Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup EV 650 pk (2024)Het mag dan nog als een 1 april mop klinken maar Hyundai heeft effectief een zuiver elektrische IONIQ 5 N eN1 Cup racewagen voorgesteld.

Stilaan gaan we allemaal richting elektrisch rijden om uiteindelijk de aarde zoveel mogelijk te ontlasten. Of toch niet extra te belasten! Moderne EV’s rijden bijzonder rustgevend … en desgewenst flitsend snel. Maar dat autobouwers nu al werk maken van zuiver elektrisch racewagens (in een eigen klasse) is misschien wel een echte game changer.

In navolging van de veelbelovende IONIQ 5 N heeft Hyundai namelijk de IONIQ 5 N eN1 Cup gepresenteerd. Voorzien van aangepaste bumpers, lichtgewicht 18” racevelgen, gestript interieur, sportief rubber (lees: slicks!), rolkooi én een reusachtige spoiler. Met slechts 1.970 kg finaal toch een stuk lichter.

De aandrijflijn van de Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup komt over van de reguliere straatversie. Ook hier is die 650 pk sterk, toch in overboost. De actieradius van de 84 kWh accupack werd niet gespecificeerd, dat is volledig afhankelijk van hoe enthousiast je rondjes draait. Wel kan je dankzij de 800V architectuur snel laden, in optimale omstandigheden haal je zowaar 80% batterijcapaciteit in 18 minuten!

Hyundai engageert zich initieel voor 10 races met de hun nieuwste EV racer binnen de N Festival festiviteiten. Tijdens het eerste seizoen krijgen raceteams, piloten en marshals ook de kans om meer te leren over de unieke EV-racecompetitie en deze verder te ontwikkelen. Bovendien zullen de oplaadinfrastructuur, brandbestrijdingsmaatregelen en noodmaatregelen verder worden ontwikkeld tijdens dit testseizoen!

Bij de Belgische Hyundai verdeler staat er een straatlegale IONIQ 5 N die voor 77.999 euro de jouwe is.