Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)Aan (ambitieuze) concurrenten geen gebrek maar de gloednieuwe Hyundai Tucson SUV legt de lat toch wel bijzonder hoog!

Sinds 2004 kan je bij de lokale Hyundai Verdeler een Tucson SUV terugvinden (tussen 2009 en 2015 was dat onder de ix35 noemer), wereldwijd staat de teller op meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren! De vierde generatie Tucson moet dat succesverhaal verder zetten, daarvoor liet Hyundai geen enkele kans onbenut om hun populaire compact SUV volmondig te laten schitteren in al zijn aspecten.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Designmatig haalde de nieuwe Tucson de mosterd bij de Vision T Concept en oogt daardoor behoorlijk indrukwekkend met de karaktervolle grille die doorloopt in de lichtblokken, prominente (chroom) accentlijn op de flanken en ook achteraan zijn de LED lichtblokken verbonden met elkaar. Hyundai benadrukt dat deze Sensuous Sportiness designentiteit in de komende jaren ook doorheen de rest van het gamma zal opduiken.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Met de scherpe(re) vormgeving oogt de nieuweling een pak groter, wanneer we een meetlat bovenhalen valt de groeispurt eerder mee. Zo is de nieuwe Tucson slechts 15 mm breder, 20 mm langer en 5 mm hoger, de wielbasis groeide met 10 mm. Qua personalisatie is er keuze tussen diverse 17” tot 19” (lichtmetalen) velgen en 10 koetswerkkleuren (inclusief de Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal nieuwkomers), al dan niet in een duotone uitvoering met een zwart dak. Standaard komt deze Tucson trouwens in het opzichtige Engine Red, een gewaagde keuze van Hyundai!

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Daar waar Hyundai aan de buitenkant voor een behoorlijk extreme look & feel gaat, oogt het binnenin zeer rustig/clean. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze gaan er wederom sterk op vooruit en dankzij een 10,25” digitaal instrumentenpaneel (met diverse weergavemogelijkheden) en 10,25” infotainmentsysteem (inclusief actuele features) heerst er een moderne sfeer. Met het riante glasoppervlak van die laatste voorzie je best wel een goede (stof)vod om vuile vingerafdrukken te verwijderen.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

De Europese SUV voorliefde is er vermoedelijk dankzij de ietwat stoere/avontuurlijke uitstraling en de hogere koetswerkbouw waarmee je een gemakkelijkere instap krijgt, net zoals een goed overzicht rondom. Dankzij de grotere wielbasis neemt de beenruimte achterin merkbaar toe (+26 mm) waardoor volwassenen er zonder problemen kunnen plaatsnemen. Het panoramisch glazen dak biedt de nodige lichtinval waardoor het nog ruimer lijkt. De gekozen motorisatie heeft invloed op het koffervolume, gaande van 546/620 liter tot maximaal 1.725/1.799 liter.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Zo is er bij de nieuwe Hyundai Tucson SUV keuze tussen een 1.6-liter T-GDi benzinemotor (150 pk of 180 pk) of 1.6-liter CRDi turbodiesel (115 pk of 136 pk), desgewenst met 48V mild hybride ondersteuning. Nog groener, zuiniger en milieuvriendelijker is de Tucson Hybrid (235 pk / 126 g/km CO2 WLTP) … die begin 2021 het gezelschap krijgt van een Tucson Plug-in Hybrid (265 pk / 39 g/km CO2 WLTP!). Slechts één (top)versie kan je krijgen met automaat en HTRAC vierwielaandrijving maar dat zal bij de Tucson geen probleem vormen, de zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling is in de hogere uitrustingsniveau’s terug te vinden.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Voor de eerste kennismaking gingen we op pad met de Tucson 1.6 CRDi 48V 7-DCT Shine topdiesel met 136 pk / 320 Nm (141 g/km CO2 WLTP). Die doet 11,4 seconden over de nul-naar-honderd sprint en bereikt bij 180 km/u diens topsnelheid. Met een rustige rijstijl over een relatief druk parcours verbruikten we slechts 4,4 liter diesel per 100 km, een volle liter onder het opgegeven verbruik. Een latere (en bij voorkeur langere) test zal die opmerkelijke zuinigheid hopelijk bevestigen! Dankzij de brandstoftank van 54 liter krijg je hier sowieso een riant rijbereik.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Onze eerste kilometers achter het (eveneens nieuwe) stuurwiel van deze Tucson verliepen zeer aangenaam en comfortabel. Iets waarvoor we zeker kijken naar het goede/alerte/soepele samenspel tussen CRDi en 7DCT (enkel onder stevige belasting weerklinkt de turbodiesel duidelijk hoorbaar) en de elektronisch gestuurde ophanging (ECS). Sportief of dynamisch zal de Tucson echter nooit worden, zelfs niet met de Sport rijmodus (via de Drive Mode schakelaar). Tenzij Hyundai ons zal verrassen met de blitse (en vooral scherper sturende) Tucson N-Line die begin 2021 komt…

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Naast een indrukkende vormgeving, modern interieur, hedendaagse motorisaties en een aangenaam rijgedrag imponeert de vierde generatie Tucson met zijn veiligheid- en rijhulpmiddelen. Zo zijn er standaard zeven airbags (waaronder een centraal zijdelingse airbag op de eerste zetterij), achteruitrijcamera, cruise control, automatische noodremhulp (Forward Collison Avoidance Assist), rijstrookassistentie (Lane Keeping Assist + Lane Following Assist), vermoeidheidsdetectie (Driver Attention Warning) én Leading Vehicle Departure Alert. Die laatste geeft een melding als de auto voor jou vertrekt, ideaal aan het verkeerslicht. Nog unieker/handiger is de Blind View Monitor die visueel weergeeft wat er zich in de dode hoek bevindt. Parkeren gaat dan weer vlotter dan ooit met de 360° Surround View Monitor … of de parkeerhulp!

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

De immense concurrentiestrijd resulteert hier vaak in promoties en interessante kortingen, zonder daar rekening mee te houden vraagt Hyundai minstens 29.349 euro voor de nieuwe Tucson. Gezien het bijzonder aantrekkelijke totaalpakket is dat zeker niet overdreven. Maar in 2010 lag die bij de toenmalige ix35 wel 10.000 euro lager!

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Hyundai België commercialiseert de nieuwe Tucson in vier uitrustingsniveau’s (Inspire, Techno, Feel en Shine) met daarboven nog slechts een handvol opties/packs. De prijzen lopen van 29.349 euro (1.6 T-GDi 6MT Inspire) tot 50.099 euro (1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD Shine). Zoals steeds biedt Hyundai vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking die overdraagbaar is naar een nieuwe eigenaar.

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Terwijl het SUV B segment (de crossovers) groeit als een kool, blijven de spelers in het SUV C segment (compact SUV’s) grotendeels hetzelfde. Zo is er de Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Jeep Compass, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Toyota RAV4 en de Dacia Duster prijskraker. Met een dergelijke afwerkingskwaliteit/uitrusting/prijskaartje richt deze Tucson zich onoverkomelijk ook op de premiumtelgen zoals de Mercedes GLC, Volvo XC60, Jaguar F-Pace, BMW X3 en Audi Q5.

Conclusie
Om zich voldoende te kunnen differentiëren binnen het competitieve SUV C segment komt de nieuwe Hyundai Tucson met een zelfverzekerde/scherpe vormgeving, modern interieur, sterk verbeterde afwerking/materiaalkeuze, royaal veiligheidsarsenaal en hedendaagse motoren. De praktische ingesteldheid (ruim interieur + grote koffer + gemakkelijke instap) en aangename/comfortabele rijgedrag zijn nog steeds van de partij. Op echte fouten konden we hem niet betrappen al komt het prijskaartje van een full option testexemplaar wel akelig dicht in de buurt van de Duitse premiummerken…

Overzicht:
+ Blitse verschijning / stoere looks
+ Ruim interieur + grote koffer
+ Aangenaam en comfortabel rijgedrag
+ Gezonde prestaties
+ Hedendaags motorengamma (PHEV!)
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit, gadgets …
+ Aantrekkelijke garantievoorwaarden

– Gevoeligheid touchscreen voor vuile vingers
– Prijzen lopen op
– Riante concurrentie

Rijtest: Hyundai Tucson SUV CRDi T-GDi (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem