Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo 150 pk (2020)

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)De stoere Jeep Compass SUV profiteert van een update/opfrisbeurt, Europese productielocatie en vooral de nieuwe – krachtige en tegelijk zuinigere – benzinemotor!

Naast de hippe Renegade, luxueuze Grand Cherokee en avontuurlijke Wrangler zou je misschien nog vergeten dat Jeep ook een Compass in de aanbieding heeft. Samen met de Renegade nemen ze maar liefst 40% van de Europese verkoop voor hun rekening! In de zoektocht naar een groter marktaandeel (binnen het compact SUV segment) komt de Jeep Compass met enkele interessante updates.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Dé grootste nieuwigheid is ongetwijfeld de productieverhuis (voor de EMEA markt) van Mexico naar Italië (FCA Melfi Plant) waarmee de levertijden drastisch ingekort worden. Tevens hebben de Italiaanse ingenieurs gekeken naar de ophanging, stuurgevoel en stabiliteit om zo beter te voldoen aan het (veeleisende) Europese cliënteel.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Tevens werd de bestaande 1.4 MultiAir Turbo afgedankt, de nieuwe 1.3-liter viercilinder benzine neemt zijn plaats in. Eerder lepelde Jeep deze al in de Renegade die eveneens van de band rolt in Melfi. De 1.3 FireFly GSI (Global Small Engine) is in de Compass te verkrijgen met 130 pk (manuele versnellingsbak) of 150 pk (automaat met dubbele koppeling). In vergelijking met de uitgaande benzinemotor is de nieuweling zowel krachtiger (+40 Nm) als zuiniger (-27% CO2), dit ondermeer dankzij een specifieke turbo-afstelling.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

De dertienhonderd turbobenzine vormt ook de technische basis voor de Compass 4xe plug-in hybride (190 pk of 240 pk) nieuwkomer … die avontuurlijk rijplezier en praktisch gebruiksgemak wil combineren met een fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot van 47 g/km. Dezelfde PHEV aandrijflijn is eveneens terug te vinden in de Renegade 4xe waardoor de verhuis van Mexico naar Italië meer dan logisch lijkt om efficiënter te produceren! Dieselen kan ook nog steeds met de Compass 1.6-liter MultiJet (120 pk / 320 Nm), steevast in combinatie met voorwielaandrijving en een handbak.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

De Compass leent niet enkel de nieuwe benzinemotor van de Renegade, ook op vlak van infotainment delen beide Jeep’s het nodige. Zo is sowieso een 7” UConnect systeem voorhanden, met wat extra budget kan je voor een 8,4” exemplaar kiezen (inclusief bijkomende (navigatie)functionaliteit en geconnecteerde diensten). Al kan je ook gewoon gebruik maken van Apple CarPlay / Android Auto!

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

De Jeep Compass “Made in Europe” moet stiller (NVH) zijn dankzij de lichtere structuur (ondermeer uit aluminum vervaardigde motorblok en krukas) wat dan weer goed nieuws is voor de inzittenden. Die moeten dankzij 428 liter kofferruimte niet op een zak, valies of (hand)tas meer of minder kijken, met de achterbank wordt dat zelfs bijna 1.400 liter!

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Onder de motorkap van de grijze testwagen lag de nieuwe 1.3-liter benzinemotor in zijn krachtigste vorm, 150 pk / 270 Nm (158 g/km CO2 WLTP) met voorwielaandrijving en de zestraps DDCT (Dual Dry Clutch Transmission). In 9,2 seconden kan je hiermee tot 100 km/u accelereren, net onder de 200 km/u bereik je de topsnelheid. Reken op een praktijkverbruik van 7 à 8 liter benzine per 100 km, met een volle benzinetank (55 liter) moet een rijbereik van 700+ km dus haalbaar zijn.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Die kilometers zullen heel rustig en comfortabel verlopen. Enerzijds omdat de Jeep Compass (hoe stoer hij er ook mag uitzien) zich niet echt leent tot het sportievere werk, tevens lijkt de automaat onder stevige belasting soms het overzicht te verliezen. Schakelflippers ontbreken ook om zelf het heft in eigen hand te nemen, in de Sport modus wordt het ietwat beter. Een korte rit met de handgeschakelde 130 pk kwam overtuigender over dankzij de meer betrokken rij-ervaring. Uit de verkoopcijfers blijkt dat 1-op-3 hier toch voor de automaat kiest en dus rustig(er) zullen rijden.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Op vlak van personalisatie is de Jeep Compass nu verkrijgbaar in zes nieuwe koetswerkkleuren (Ivory, Colorado Red, Blue Italia, Blue Shade en Techno Green), desgewenst in combinatie met een zwart dak. Ook het aanbod van (lichtmetalen) velgen groeit met zes exemplaren, gaande van 16” tot 19”. Je configuratie start nog steeds vanaf het Sport, Longitude, Limited, S of Black Star uitrustingsniveau.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

De Jeep Compass is de jouwe vanaf 25.900 euro (Sport 1.3i GSE 130 pk), de Compass PHEV is aan minimaal 43.300 euro de duurste. De geteste 1.3i GSE 150 pk AT 4×2 Limited begon bij 33.400 euro die na wat personalisatie net geen 35.000 euro werd.

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Binnen het SUV C segment vinden we naast deze Jeep Compass ook de Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Mazda CX-5, Ford Kuga, Seat Ateca, Kia Sportage, Skoda Karoq, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Citroen C5 Aircross, Opel Grandland X, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 en Dacia Duster. En dan laten we de duurdere “premium” kanshebbers nog achterwege…

Conclusie
Naast de toevoeging van een fiscaal interessante PHEV versie kan de reguliere Jeep Compass overtuigen met zijn nieuwe 1.3-liter benzinemotor die zorgt voor vlotte prestaties en een volwassen weggedrag. Wie enige sportieve ambities koestert gaat beter voor de handgeschakelde 130 pk versie, de 150 pk sterke automaat is op zijn best met een rustige(re) rijstijl. In ruil profiteer je dan van het nodige comfort naast de stoere vormgeving en riante binnenruimte van deze Amerikaanse Italiaan (of Italiaanse Amerikaan?). Binnen het compact SUV segment zijn er tientallen kanshebbers, de Jeep Compass wil het verschil proberen maken met extra personalisatie, moderne connectiviteit en snelle levertijden!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim/praktisch
+ Vlotte prestaties
+ Comfortabel weggedrag (zelfs met 19” velgen)
+ Aantrekkelijke prijs/optiebeleid/basisuitrusting
+ Snellere levertijden (dankzij productie in Italië)

? Meerwaarde Sport rijmodus

– Twijfelende automaat onder belasting
– Riante concurrentie

Rijtest: Jeep Compass 1.3i Turbo GSE 150 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...