Net zoals zijn collega’s binnen het SUV segment combineert de nieuwe Skoda Karoq een praktische en comfortabele ingesteldheid zonder de traditionele simply clever waarden overboord te gooien.
Met de (blijvende) SUV populariteit zetten autoconstructeurs zwaar in op deze stoere koetswerkvorm. Skoda kwam in 2016 relatief laat meespelen in dit aantrekkelijke segment met de grote Kodiaq, dankzij de sterke synergieën binnen de grote VAG familie volgde er snel een compacte Karoq SUV. Zelfs met extra avontuurlijke en sportieve uitvoeringen van de Kodiaq en Karoq is de SUV honger van Skoda nog niet gestild want ergens in 2019 zou er nog een kleine telg bijkomen.
Terwijl de Yeti voorganger nog mocht rekenen op een unieke koetswerkbouw volgt de Karoq in grote lijnen het klassieke Kodiaq design. Gezegend met een brede grille en welgekozen karakterlijnen komt deze Skoda zelfverzekerd voor de dag, zeker wanneer je de nodige personalisatie voorziet zoals bij de testwagen het geval was met knappe Emerald Green koetswerkkleur en 18” Mytikas lichtmetalen velgen. Die gaat maximaal 19”, voor de rest blijft de Karoq ver weg van uitgesproken tierlantijntjes of overdadige (design)elementen.
Diezelfde – eerder ingetogen – sfeer zien we ook bij het interieur terug. Qua materiaalkeuze en afwerkingsgraad scoort de Karoq zeer goed, afhankelijk van het uitrustingsniveau en enkele opties kan je de Karoq zelfs bijna luxueus uitvoeren met ondermeer zetelverwarming, Canton Sound System met 10 luidsprekers, stuurwiel met functieknoppen, digitaal dashboard en chroom omlijsting. Het panoramisch dak zorgt daarbij voor de nodige lichtinval. Inzake infotainment kan je kiezen tussen een AMUNDSEN of COLUMBUS uitvoering die volledig bij de les zijn inzake connectiviteit, multimedia, slimme navigatie en gadgets.
De Karoq zet sterk in op binnenruimte en moduleerbaarheid zoals we van de grote Skoda’s gewoon zijn. Dankzij de doordachte buitenafmetingen is er binnenin meer dan voldoende ruimte en kan je de achterbank verschuiven. Dankzij het Varioflex systeem kan je de zetels zelfs eenvoudigweg demonteren om zo het laadvolume te laten evolueren van 521 liter tot maximaal 1.810 liter (!!). De achterklep opent/sluit desgewenst automatisch of via een (lichte) tik op de achterbumper (Virtual Pedal). De patserige projectie van het Skoda logo onder de voordeuren is misschien net wat teveel van het goede…
Op dit moment is de Skoda Karoq te verkrijgen met de 1.0-liter TSI (115 pk), 1.6-liter TDI (115 pk) of 2.0-liter TDI (150 pk). De nieuwe 1.5-liter TSI viercilinder (150 pk) met cilinderuitschakeling volgt snel net zoals een 190 pk versie van de 2.0 TDI. Een automatische DSG transmissie is steevast optioneel te verkrijgen, de vierwielaandrijving is voorbehouden voor de krachtigste dieselversies.
Wij reden de Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4×4 Style die vermoedelijk enkel zijn weg zal vinden naar de veeleisende Vlaamse kilometerverslinder, zeker gezien het aangename(re?) rijgedrag en scherpere prijs van de kleinere benzinemotoren. De viercilinder turbodiesel produceert 150 pk en 340 Nm (141 g/km CO2) en kan daarmee in 9,3 seconden 100 km/u bereiken vanuit stilstand, bij 195 km/u zit je aan zijn topsnelheid. Skoda meent dat 5,5 liter diesel per 100 km volstaan, wij verbruikten met 6,3 liter net iets meer in de realiteit. Dankzij de brandstoftank van 55 liter is er een royaal rijbereik voorhanden.
Onderweg probeert de Skoda Karoq zich te focussen op een hoog comfortniveau met een gezond weggedrag, sportiviteit is hier niet aan de orde. Daarvoor moet je het ongetwijfeld gaan zoeken bij de strakkere Karoq Sportline of een eventueel toekomstige Karoq RS, de 2.0 TDI laat zich bovendien net wat teveel horen onder belasting. Ook de zeventraps automaat met dubbele koppeling is geen fan van snelle schakelacties op lage snelheid, op alle andere momenten draagt deze bij tot het grote gebruiksgemak van de Karoq. De vierwielaandrijving is gebaseerd op het moderne Haldex principe waarbij de achterwielen indien nodig meewerken, dit om zo efficiënt mogelijk zuinigheid met vaardigheid te combineren. Wanneer je echt op avontuur gaat kan je in de Driving Mode Selection voor de extra Snow modus gaan, voor alle andere gevallen volstaat het comfortabele Normal perfect.
Dankzij de hoge zitpositie (goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap) genereert de Skoda Karoq een veilig gevoel dat je kan versterken met diverse actieve/passieve rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen. Zo is er optioneel adaptieve cruise control (met een ietwat achterhaalde bediening), Lane Assist (rijstrookhulp), Traffic Jam assist (file assistentie), Park Brake Assist (uitparkeerhulp), Blind Spot Detection (dodehoekdetectie), Emergency Assist (noodremassistent), vermoeidheids- én verkeersbordenherkenning beschikbaar. De actieve medemens is dan weer verheugd met de beschikbaarheid van Park Assist voor het vergemakkelijken van manoeuvreren met aanhangwagens.
Skoda commercialiseert de Karoq in België vanaf 25.880 euro (1.0 TSI Ambition) in afwachting van een Active basisversie, dan zou de prijs moeten zakken tot 23.900 euro. Hoger vinden we een Style, Sportline en Scout uitrustingsniveau terug. De 2.0 TDI DSG 4×4 Style kost je minimaal 37.090 euro of in dit geval maar liefst 45.110 euro. De meest toegankelijke dieselversie (1.6 TDI Ambition) is al de jouwe voor 29.020 euro.
Het aanbod aan SUV’s is de laatste jaren zodanig geëxplodeerd dat de geïnteresseerde consument keuze over heeft. Binnen de VAG familie is er zo een Seat Arona / Ateca, Volkswagen T-Roc / Tiguan en Audi Q2 / Q3 voorhanden. Daarnaast is er ook de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Ford Kuga, Volvo XC40, Dacia Duster en meer.
Conclusie
De Skoda Karoq komt met zijn (relatief) compacte afmetingen toegankelijker voor de dag dan de grote Kodiaq. Desondanks is de Karoq nog steeds voorzien van de nodige binnenruimte en/of laadruimte wat hem hopelijk even populair maakt als bij de Octavia Combi het geval is. Dankzij de hogere zitpositie geniet je van heel wat comfort, goede zichtbaarheid rondom en een gemakkelijke instap.
De geteste 2.0 TDI DSG 4×4 excelleert met zijn krachtige viercilinder en geruststellende wegligging, toch lijken de 1.0 TSI of 1.5 TSI dé aangewezen keuze voor Jan Modaal. Op vlak van connectiviteit, rijgedrag, hulpmiddelen en gadgets volgt deze Tsjechische SUV de hedendaagse verwachtingen/trends zonder ergens te overdrijven, net zoals je van het nuchtere Skoda zou verwachten. Simply clever, zo ook deze Karoq!
Overzicht:
+ Stoere vormgeving (Emerald Green!)
+ Comfort
+ Ruim interieur
+ Praktische ingesteldheid (moduleerbaarheid)
+ Afwerking
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Vlotte 2.0 TDI dieselmotor
+ Wegligging
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets
+/- Value for money, prijs loopt wel snel op met leuke opties
– Dieselsoundtrack / twijfelende automaat onder belasting
– Instapversie ontbreekt (op dit moment)
– 2.0 TDI DSG 4×4 misschien wat overkill voor Vlaanderen
– Bediening cruise control
– Stevige concurrentie, zowel intern als extern
Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem