Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)De populaire Nissan Qashqai doet het vanaf nu met een gloednieuwe 1.3-liter benzinemotor, in de topversie voorzien van 160 pk én een automaat met dubbele koppeling. Match made in heaven?

Na de opfrisbeurt van vorig jaar neemt Nissan nu het motorengamma van de Qashqai onder handen met het oog op de introductie van de nieuwe (en strengere!) WLTP regelgeving. De bestaande 1.6 dCi wordt vervangen door een iets groter exemplaar terwijl het benzinegamma volledig gebaseerd is op de 1.3-liter turbobenzinemotor van de Alliantie (lees: Nissan, Renault, Mitsubishi en Mercedes). Zo deelt de succesvolle Qashqai zijn benzinemotor met ondermeer de A-Klasse, Kadjar en Duster. Een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling maakt eveneens zijn intrede, tot voor kort was die enkel in de GT-R te verkrijgen!

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

De introductie van nieuwe motoren heeft geen invloed op de vormgeving al pronkt de Nissan Qashqai alreeds met frisse looks en moderne technologie. Het klassieke voordeel van een SUV blijft de hoge(re) koetswerkbouw, gemakkelijke instap en goed overzicht rondom. En met een breed gamma aan personalisatiemogelijkheden krijg je een karaktervol geheel, een wereld van verschil met de eerste generatie Qashqai die al meer dan 10 jaar achter ons ligt!

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Desondanks de compacte buitenafmetingen profiteert de Nissan Qashqai van een ruim interieur met voldoende binnenruimte, eenvoudig te versterken met het optioneel panoramisch glazen dak. De koffer slikt 430 liter bagage, met de achterbank (70:30) plat loopt dat op tot 1.598 liter! Op vlak van afwerking luisterde Nissan goed naar de feedback van de Europese consument met een hoogwaardige bouwkwaliteit als resultaat, naast kwalitatieve materialen (leder, goedzittende stoelen, contrasterende stiknaden, …) bespeuren we jammer genoeg wel de nodige (harde) plastics. En zo’n glimmende pianolak is enkel mooi in de showroom…

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Dankzij de nieuwste versie van het NissanConnect infotainmentsysteem en 7” touchscreen krijg je ondermeer slimme 3D TomTom navigatie, WiFi hotspot, achteruitrijcamera en DAB radio. Toekomstige features verkrijg je via (over-the-air) updates! Via je smartphone gebruik maken van Apple CarPlay / Android auto is perfect mogelijk. En via het (optionele) Bose audiosysteem met 8 luidsprekers geniet je van je favoriete diepe/kraakheldere klanken.

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

De 130 pk sterke 1.6 dCi topversie werd geschrapt in het voordeel van een 1.7-liter viercilinder dieselmotor met 150 pk / 340 Nm, desgewenst met vierwielaandrijving en Xtronic (CVT) automaat. De voorwielaangedreven 1.5 dCi met 115 pk doet dan weer beroep op een zeventraps automaat met dubbele koppeling (DCT) als alternatief voor de manuele zesbak. Nissan stuurde de 1.2-liter en 1.6-liter benzinemotoren op pensioen en rekent vanaf heden op de gloednieuwe 1.3-liter viercilinder die zowel krachtiger, milieuvriendelijker als zuiniger voor de dag komt. Beschikbaar met 140 pk (DIG-T 140) of 160 pk (DIG-T 160), in het geval van die laatste optioneel met zeventraps DCT automaat. Een 115 pk sterke benzine instapper is momenteel nergens te bespeuren in de Qashqai catalogus, iets dat de technisch gerelateerde Renault Kadjar bijvoorbeeld wél heeft.

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Wij gingen – in naam van de wetenschap – op stap met de topversie, goed voor 160 pk / 270 Nm (122 g/km CO2). Daarmee doe je 9,9 seconden over de gekende nul-naar-honderd sprint al voelt de Japanner véél vlotter aan in de praktijk, als je kiest voor de manuele zesbak zou – desondanks 10 Nm minder – je slechts 8,9 seconden nodig hebben. De topsnelheid ligt op 198 km/u. Nissan gaat er vanuit dat je met 5,4 liter 100 km kan afleggen, wij hielden het met de nodige snelle testkilometers op 6,3 liter. Die zuinige inborst – dankjewel slimme motorcoating, partikelfilter, variabele kleptiming en efficiënt start/stop systeem! – zorgt voor een riant rijbereik van meer dan 800 km dankzij de brandstoftank van 55 liter.

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

De Qashqai DIG-T 160 doet zijn werk opmerkelijk vlot, stil en comfortabel, ongetwijfeld volstaat de 140 pk uitvoering voor Jan Modaal. Al kan je dan niet profiteren van de nieuwe automaat die eveneens vlot, stil en comfortabel zijn ding doet. Die heeft zelfs een “Sport” modus maar sportief zouden we het niet direct noemen, als daar je focus ligt zoek je beter verder in een ander segment.

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Onder de Nissan Intelligent Mobilty noemer rekent de Qashqai op handige rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen zoals Blind Spot Warning (met verklikker in de A-stijl), Rear Cross Traffic Alert, Intelligent Emergency Braking met Pedestrian Recognition, slimme verlichting en verkeersbordenherkenning. Parkeren wordt een fluitje van een cent dankzij nodige sensoren en camera’s die een 360° beeld genereren. Het innovatieve ProPILOT systeem (adaptieve cruise control + actieve rijstrookassistent) en volautomatische Park Assist worden pas medio 2019 leverbaar.

De vernieuwde Nissan Qashqai komt met de gekende Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna en Tekna+ uitvoeringen die je nog op smaak kan brengen met de nodige packs (Safety Shield Pack, Connect Pack, Leather Pack, Vision Pack, …). Voorzien van de nieuwe benzinemotor ligt de vanafprijs op 23.990 euro, voor de instapper aan dieselzijde is dat 25.840 euro. In vergelijking met de voorgangers betaal je slechts een fractie meer in ruil voor meer vermogen én lagere onderhoudsintervallen aldus Nissan. Ons full option testmodel was 37.440 euro waard waarbij er enkel 600 euro opgelegd werd voor de Chestnut Bronze koetswerkkleur.

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

De Nissan Qashqai mag gerust aanzien worden als trendsetter van de populaire SUV / crossover koetswerkvorm. Bij diens lancering in 2006 waren er slechts een handvol concurrenten/alternatieven voorhanden, vandaag de dag is keuze bijzonder omvangrijk met ondermeer de Renault Kadjar, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Dacia Duster, Peugeot 3008, Mazda CX-5, Toyota C-HR en Suzuki Vitara.

Conclusie
Na de visuele update van vorig jaar sleutelt Nissan nu aan het motorenaanbod (lees: WLTP normen!) zonder te raken aan de stoere looks, hoge zitpositie, ruim interieur en praktische insteek van de populaire Qashqai. De bestaande 1.2-liter en 1.6-liter benzinemotoren maken plaats voor de veelbelovende 1.3-liter viercilinder die samen met Alliantievrienden (Renault en Mercedes) werd ontwikkeld, hier te verkrijgen met 140 pk of 160 pk. Een toegankelijke (+- 110 pk) benzine-instapversie is nergens te bespeuren al mag dat volgens Nissan geen probleem vormen, wél voorzien de Japanners – in primeur! – een automaat met dubbele koppeling! De combinatie Qashqai, 1.3 DIG-T én DCT is een match made in heaven gezien de perfecte samenwerking (zuinig, vlot, alert, stil, …) en comfortabel weggedrag, jammer genoeg enkel te verkrijgen in de krachtigste uitvoering.

Overzicht:
+ Populair
+ Frisse looks
+ Ruim interieur
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Zéér aangename benzinemotor (vlot, stil, zuinig)
+ Zéér aangename DCT automaat (alert, snel)
+ NissanConnect infotainment update
+ Value for money

– Stevige concurrentie
– Nissan ProPILOT pas later beschikbaar
– Benzine instapper ontbreekt
– Materiaalmix interieur

Rijtest: Nissan Qashqai DIG-T 160 pk DCT (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...