Rijtest: Toyota C-HR 1.2 Turbo (2017)Naast de reeds geteste hybrideversie is Toyota’s eigenzinnige C-HR crossover ook te verkrijgen met een 1.2 Turbo benzine! 

Enkele jaren geleden gaf Toyota-opperhoofd Akio Toyoda aan geen saaie auto’s meer te willen maken. Intussen zijn we x-aantal jaar verder en lijken de Japanners hun woord te hebben gehouden. Niet alleen qua styling zijn de modellen erop vooruit gegaan, maar bovenal ook qua rijbeleving. Mede dankzij het polyvalente TNGA-platform dat ook onder deze C-HR zit. C-HR staat in dit geval voor Coupé-High Rider, en doelt dus op het nogal futuristische ontwerp dat misschien niet voor iedereen is, maar bovenal uit de band springt.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Een nogal boude zet die Toyota geen windeieren heeft gelegd. Zeker in België rijdt de crossover als zoete broodjes over de showroomdrempel. De C-HR ziet er dan ook allesbehalve conventioneel uit, en heeft met wat goede wil zelfs iets mee van de poor man’s Lamborghini Urus, maar – belangrijker – rijdt ook nog eens uitstekend. De Toyota-ingenieurs hebben dan ook geen half werk geleverd.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Zo deden de C-HR-prototypes heel wat testwerk op de Nürburgring en schakelden ze zelfs de specialisten van Sachs in voor de schokdempers. Werk dat zijn effect gehad heeft. Want zelfs al heeft de hybrideversie niet de power, noch de banden of de mindset om er het beste uit te halen. Qua gevoel zit het zeker snor.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Wie weet doet deze 1.2 turbobenzine dus beter. De vier-in-lijn produceert slechts 116 pk tussen 5.200 – 5.600 tpm, maar heeft wel 185 Nm koppel tussen 1.500 en 4.000 tpm. 0 tot 100 km/h neemt 10,9 s in beslag en de fut is er pas uit bij 190 km/h. Gelukkig weegt de Toyota C-HR 1.2 Turbo slechts 1.320 kg waardoor de prestaties min of meer volstaan. En dat is ook zo. Ook al moet je dan best wat toeren maken gezien het piekvermogen zo hoog in de toeren zit. Nogal atypisch voor een turbobenzine maar wel plezant. Qua gemiddeld verbruik mag je naargelang de rijstijl op een 7 l/100 km rekenen. Zelf geeft Toyota 6 liter/100 km op.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Het geeft het motortje een nogal duaal karakter met enerzijds heel wat koppel onderin en anderzijds het vermogen wanneer je het echt wil. Jammer genoeg zijn de verzetten wel nogal lang. Maar dat compenseert de Coupé-High Rider dan weer deels met zijn uitstekende, handgeschakelde zesbak die doet denken aan de schakelmechaniek van de betere Mazda’s. Of misschien zelfs nog ietsje beter. Het maakt dat je met plezier door zijn zes versnellingen roert. En zelfs de pedalen staan uitstekend voor het beter tip/hiel-werk.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Combineer dat met een versie die nog eens ettelijk tientallen kilo’s lichter is dan de hybride-variant, en deze 1.2 laat zijn – op papier – groene broer al snel achter zich. Door het gebrek aan batterijen kan de ophanging namelijk nog iets minder stressvol zijn werk doen en komt ze ook nog eens meer tot zijn recht. Domper op de feestvreugde is dat ook deze C-HR standaard met ecorubber komt dat richting limiet slip boven grip verkiest. Maar dat is achteraf uiteraard snel opgelost mocht je dat willen.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Voorts komt ook deze versie met alle plus- en minpunten van de hybride-variant; zijnde een knap interieur met een legio aan personaliseringsmogelijkheden, een goede afwerking en funky details, een goede zitpositie en tal van (veiligheids)snufjes. Minder overtuigd zijn we dan weer van het hoog geplaatste aanraakscherm dat nog steeds niet echt uitblinkt door zijn design of respons. De koffer is met zijn volume van 377 liter niet groter dan die van de hybride, maar nog steeds segmentconform groot. In dat segment vinden we ondermeer de Seat Arona, Nissan Juke, Hyundai Kona, Kia StonicFiat 500X, Volkswagen T-Roc en Ford EcoSport terug.

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Er is al een Toyota C-HR met 1.2 turbo vanaf 22.580 euro, voor de Hybrid betaal je minstens 27.850 euro. Toch verkiezen we de handgeschakelde 1.2 Toyota modellen boven een van de andere configuraties (je kan de 1.2 ook koppelen aan CVT-automaat). Het niet geringe prijsverschil tegenover de hybride zouden we dan weer integraal uitgeven aan een van de vele uitrustingsniveau’s.

Conclusie
Niet toevallig is de instapversie van de Toyota C-HR ook de leukste. Lichter, eenvoudiger en bovendien gezegend met een strakke zesbak en een goed chassis, rekent deze versie af met enkele minpunten van de hybrideversie. Dat het model ook nog eens 5.270 euro minder kost is bovendien mooi meegenomen.

Overzicht:
+ Opvallend design
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Chassis
+ Strakke handbak
+ Comfort/stilte
+ (Vanaf)prijs

– Lichtinval achterste rij
– Lange verzetten
– Respons aanraakscherm

Rijtest: Toyota C-HR crossover 1.2 Turbo (2017)

Tekst: Pieter Ameye