Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Met een bescheiden krachtkuur, licht getweakt chassis en een grondig vernieuwd interieur is Nissan’s Godzilla de concurrentie terug een stapje voor.

Toen de Nissan GT-R in 2008 op de Bühne verscheen moest het establishment even slikken. Dat zijn baseline ‘faster than anything cheaper, cheaper than anything faster’ – ondanks een geleidelijke prijsstijging – vandaag nog steeds geldt hebben we enerzijds te danken aan jaarlijkse modeljaarupdates, anderzijds aan de unieke basisformule die van meet af aan de juiste bleek te zijn. Toch laten de meest recente updates zich gelden als de meest significante tot nu toe.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Traditiegetrouw is de nieuwste telg terug wat sneller en krachtiger dan zijn voorganger. De 3.8-liter V6 twin-turbo VR38 motor levert intussen 570 pk bij 6.800 tpm en 637 Nm koppel tussen 3200 en 5800 tpm, ofwel een toename van 20 pk en 5 Nm. Cijfers die voor zover we weten weinig of geen directie invloed hebben op de sprint naar de 100 km/h of de topsnelheid die respectievelijk op 2,7 seconden en 315 km/h liggen.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Het zijn cijfers die nog steeds tot de verbeelding spreken. Maar de klemtoon ligt ditmaal niet zozeer op de prestaties als op het algemeen raffinement. Als de GT-R in het verleden al kritiek te slikken kreeg was dat vooral aan het adres van het comfort en de gebruikte interieurmaterialen. Daarom gingen de Japanners ditmaal grondig tewerk met niet alleen een fris dashboarddesign, minder knoppen en harde plastics en meer leder. Maar ook nieuwe rubbers en meer geluidsisolatie.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Het door Polyphony Digital ontworpen infotainment/datalogging-systeem met aanraakscherm kreeg een welgekomen update, werd scherper en groter en kreeg een iDrive-achtige knop terwijl de rest van de middenconsole een strakker en duidelijker design kreeg. Last but not least is een nieuw stuurdesign met nieuwe metalen schakelpeddels die nu aan het stuur zitten beter dan de stuurkolom.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Alles samen is het een stuk comfortabeler/aangenamer vertoeven aan boord van de GT-R – ook al gingen daarmee enkele karakteristieke mechanische geluiden verloren van onder andere de 6-traps automaat met dubbele koppeling. Als compensatie levert Nissan de GT-R nu standaard met een titanium uitlaatsysteem dat pas onder vollast écht tot leven komt. Alles samen is de nieuwe GT-R daarmee meer ‘Grand Turismo’ dan ooit te voor. Een eigenschap die we bij vorige iteraties vaak zochten maar niet altijd konden terugvinden.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Daar waar je de adaptieve Bilstein-dempers vroeger quasi onmiddellijk in de comfortstand klikte, voelt de ophanging zich bij sportief rijden nu duidelijk beter in de meest agressieve R-stand. Vooral naar body control toe is het verschil duidelijk merkbaar en het gevolg van de nieuwe ophangingswijzigingen met oog op meer rijcomfort. De gevolgen voor de besturing zijn gelukkig minimaal met nog steeds dat voorbeeldig snel stuur met zijn hydraulische stuurservo die zorgt voor veel gevoel. Ditmaal verder geholpen door een gloednieuw, met carbon verstevigd voorste subframe. Een PlayStation-ervaring is de GT-R, in tegenstelling tot wat sommigen durven beweren, nog steeds allerminst.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Eenmaal de VR36 op bedrijfstemperatuur en de beide turbo’s op toeren, blijft de GT-R een rijmachine die tot verbeelding spreekt. Voorwaarde is wel dat je het juiste speelterrein weet te vinden. En net daar wringt bij ons vaak het schoentje. Het eeuwige cliché van ’té snel voor onze wegen’. Niet zozeer de schuld van Godzilla als van onze belabberde weginfrastructuur en dito ruimtelijke ordening die gewoonweg onvoldoende plaats bieden aan de capaciteiten van de Japanse Usain Bolt. Af en toe een circuit opzoeken of richting Autobahn knallen zal met andere woorden deugd doen. En dan is het goed om weten dat dit nu comfortabeler kan dan ooit te voor.

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

In de automaatstand schakelt de automaat met dubbele koppeling immers vliegensvlug op (en neer) en rij je bij 50 km/h al in vijfde versnelling. Het drukt bovendien ook het verbruik en compenseert (een beetje) voor wanneer het gaspedaal echt richting schutbord gaat. Want dan drinkt de GT-R dat het een lieve lust is met pieken boven de 25 l/100km. Doe je het rustiger aan dan mag je rekenen op een gemiddeld verbruik van 15 liter en eventueel zelfs minder.

Conclusie
Naast de standaard GT-R (vanaf 99.900 euro) heeft Nissan ook nog zijn Black Edition (vanaf €102.900), GT-R Prestige (vanaf €104.900), GT-R Track Edition  (vanaf €114.900) en tenslotte de full blown GT-R NISMO in de aanbieding. Tal van versies die zich met uitzondering van de Track Edition en NISMO vooral onderscheiden naar uitrusting toe. Toch komt elke GT-R standaard met een waslijst van features. Reken daar het prestatiepotentieel bij op en ook in 2016/2017 blijft de GT-R een niet te versmaden stukje Japanse techniek met zowel voor- als tegenstanders, maar vooral tonnen respect van ieder wie met deze bijzondere machine in aanraking komt. De nieuwste GT-R is wat ons betreft ook de meest complete en dus ook de beste allrounder. Opdracht volbracht!

Overzicht:
+ Prestaties
+ Verbeterde akoestiek
+ Polyvalent inzetbaar
+ Extra comfort

– Vraagt speelruimte
– Ruimte achterin
– Zitpositie mocht lager
– Zwaargewicht

Rijtest: Nissan GT-R (MY 2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye