Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi (2017)Nissan heeft zijn succesvolle Qashqai een nieuwe motor en een doorgedreven update gegeven. Of dat volstaat om de talrijke concurrenten het hoofd te bieden?

De Nissan Qashqai wordt af en toe ook smalend de Cashcow genoemd. Niet toevallig natuurlijk, want terwijl de concurrentie de SUV-rage in zijn begindagen nog als een eendagsvlieg zag, was Nissan zijn tijd ver vooruit. En daarvan is de Qashqai het exponent met meer dan 3 miljoen verkochte exemplaren! Meer dan 10 jaar geleden hadden de Japanners daardoor de markt voor zich alleen, maar intussen is er concurrentie op iedere millimeter van het segment.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

De lijst is intussen zo gigantisch lang dat we je ze zullen besparen, maar het is duidelijk dat de consument intussen zo verwend is voor keuze dat je je het als constructeur niet kunt veroorloven achterop te hinken. Nissan moest dus een tandje bijsteken. En dat hebben ze op het eerste zicht ook gedaan.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

Deze Qashqai is weliswaar niet helemaal nieuw maar werd wel zorgvuldig aangepast en fijngeslepen waar nodig geacht. Designgewijs zijn er nieuwe lampen, nieuwe bumpers, een aerodynamisch geïntegreerde antenne en tal van afwerkingsdetails die snel duidelijk maken dat je met het nieuwe model te maken hebt. Het geheel ziet er vooral frisser uit en dat was bovenal de bedoeling.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

 

Hetzelfde geldt voor het interieur waar Nissan vooral heeft ingezet op verbeterde materialen. Minder harde plastics dus en extra aandacht voor de bedieningselementen. Zoals het fijne stuur bijvoorbeeld dat we kennen van de Micra. Dat voelt niet alleen stukken beter aan dan het oude maar geeft ook nog eens betere visibiliteit voor de opgefriste tellerpartij. Tot slot ging er nog extra aandacht naar een nieuw en optioneel Bose-audiosysteem en meer actieve en passieve veiligheidssystemen.

Het infotainmentsysteem is nog steeds typisch Nissan met een goede mix van aanraakscherm en fysieke knoppen. Visueel gezien niet het scherpste mes in de lade maar gelukkig is het wel snel en responsief. Apple CarPlay of Android Auto schitteren echter door afwezigheid.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)
Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

Kies je voor het hoogste afwerkingsniveau Tekna+, dan krijg je ook nog eens fraaie lederen stoelen met een knap gevlochten lederpatroon en veel verstelmogelijkheden. Andere weggevers dat je met een Tekna+ van doen hebt zijn de opvallende 19-duimers en de zilveren accenten op onder andere de spiegelkappen. Kortom, heel wat nieuwigheden waarmee Nissan de Qashqai wat hoger in de markt wil zetten. Maar of ze daar ook in geslaagd zijn?

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

Het geheel voelt in ieder geval hoogwaardiger aan dan tot voorheen het geval was. De Japanners staan er in het algemeen voor bekend dat ze meer aandacht bieden aan de levensduur van hun producten, beter dan de look en feel, maar beetje bij beetje maken ze een inhaalbeweging. Vooral ook onder druk van de concurrentie. Daarmee is deze Qashqai nog steeds geen Lexus maar de wijzigingen zijn een flinke stap in de juiste richting.

Voor de rest is deze vijfzitter vooral erg conform zijn marktpositie. Aan ruimte geen gebrek, zowel voor de inzittenden als in de ruime, moduleerbare koffer die met een volume van tussen de 430 en 1.598 liter ruim en praktisch is, mede vanwege de valse bodem.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

Dat marktconforme geldt ook voor rijbeleving waar de Qashqai geen nieuwe maatstaven zet maar ook niet onderaan de klas bengelt. Nissan paste weliswaar de veren, dempers en anti-rolstangen lichtjes aan met het oog op extra rijcomfort, maar ging ook aan de slag met extra geluidsdemping en beter isolerend glas achterin. Het resultaat is dat de SUV vooral op de snelweg schittert met een soepele rij-ervaring. Zeker in combinatie met de zuinige diesel die wanneer koud en/of onder belasting wel de nodige herrie maakt. Maar daarvoor heeft Nissan dan weer een resem benzines in de aanbieding. Het verbruik is dan wel weer correct met een testgemiddelde van om en bij de 6 liter.

Ga je kijken naar hoe deze Qashqai zich tegenover de concurrentie positioneert dan is het kwestie van waar je prioriteiten liggen. De Nissan zit overal in de middenmoot en steekt er nergens écht bovenuit, maar dat is gelijk ook zijn sterkte. Maar hetzelfde geldt net zozeer voor tal van andere SUV’s in deze klasse.

Conclusie
Nissan weet maar al te goed waar het doelpubliek van de Qashqai aandacht aan schenkt en heeft ingegrepen op de meest kritische pijnpunten. Het nieuwe model ziet er niet alleen scherper en moderner uit, zo voelt het ook aan aan de binnenkant. De rij-ervaring is dan weer minder memorabel en ook de grote 19-duimers zouden we met het oog op rij- en veercomfort links laten liggen. Prijzen starten bij 22.790 euro. Voor een fraaie Tekna+ loopt die echter op tot minstens 31.590 euro.

Overzicht:
+ Extra rij- en zitcomfort
+ Update interieurmaterialen/design
+ Beschikbare technologie

– Dieselsoundtrack (onder belasting)
– Weinig inspirerend rijgedrag
– Véél concurrenten

Rijtest: Nissan Qashqai 1.6 dCi facelift (2017)

Tekst: Pieter Ameye