Officieel: Nissan Qashqai facelift (2017)Na een succesvolle carrière van 10 jaar krijgt de Nissan Qashqai een deugddoende make-over!

Tien jaar geleden lanceerde Nissan de Qashqai, niemand had toen durven denken dat deze stoere Japanner de voorbode zou zijn van een ongeziene SUV hype. Vandaag de dag heeft elk merk meerdere SUV’s (indertijd de compact SUV’s) in het gamma waardoor het reguliere C-segment intussen het onderspit moet delven. Van de eerste generatie Qashqai heeft Nissan maar liefst 2,3 miljoen exemplaren verkocht!

De tweede generatie Qashqai krijgt frisse looks waarbij we de invloeden van de nieuwe Micra niet kunnen ontzien, qua lichtblokken kan je kiezen tussen de klassieke halogeen of de moderne LED verlichting terwijl de dagrijlichten altijd met die laatste komt. In de personalisatiecatalogus staan er dan weer diverse nieuwe velgen (17″ tot 19″) en leuke koetswerkkleuren/combinaties.

Binnenin investeerde Nissan heel wat tijd en energie om de materiaalkeuze en afwerkingsgraad te verbeteren, sinds zijn lancering in 2007 zijn we intussen wel wat beters gewend. Het stuurwiel is afgeplat en krijgt satijnen/chroom accenten waardoor het fijn moet aanvoelen, de audioliefhebbers zullen dan weer blij zijn met de komst van een Bose installatie met zeven luidsprekers. Ook verwelkomen we nu een nieuwe Tekna+ topversie met zacht nappaleder en luxe 3D stiknaden.

Naast nieuwe looks en een beter afgewerkt/moderner interieur is het toch vooral met nieuwe technologie, rijhulpsystemen en gadgets waar de Nissan Qashqai mee naar buiten komt. Zo is hij de eerste in zijn segment die semi-autonoom in de file kan rijden dankzij het ProPilot systeem! Daarnaast is er ook Traffic Sign Recognition, Driver Attention Alert, voetgangersdetectie, Intelligent Park Assist, Intelligent Around View Monitor, Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert en Lane Departure Warning. Allen staan ze paraat om ongevallen te voorkomen en het transport van A naar B zo aangenaam mogelijk te laten gebeuren. Daarnaast scherpte de ingenieurs het rijgedrag (onderstel, demping en de besturing) ook wat aan terwijl de dikkere isolatie voor minder storende geluiden zou moeten zorgen.

Over het motorengamma blijft Nissan angstvallig stil. Misschien zijn er daar geen noemenswaardige nieuwigheden te bespeuren (en blijft het dus bij een 1.5 dCi, 1.6 dCi en 1.6i) of willen ze die primeur houden voor deze zomer wanner de vernieuwde Nissan Qashqai zijn marktintroductie maakt. Tegen dan moeten we ook de prijzen hebben.