Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi PureDrive 2010

Rijtest Nissan Qashqai 2010 header
Drie jaar na zijn marktintroductie blijft de Nissan Qashqai hoge verkoopscijfers halen in het crossoversegment. Om die goede marktpositie te kunnen blijven aanhouden kwam Nissan recentelijk met een facelift.

De Qashqai is niet van de oudste, zo werd hij pas in maart 2007 gelanceerd en gooide hij direct hoge ogen in het Europese segment van de vijfdeursmodellen. Nissan durfde het aan om met een originele crossover naar buiten te komen in het anders zo traditionele en conservatieve segment. Nissan maakte duidelijk een goede gok, want vandaag de dag kan de fabriek in Sunderland de vraag nog steeds niet aan. In 2008 kwam Nissan met een grotere Qashqai, de Qashqai+2 waarbij er een derde rij zetels aan de wagen werd toegevoegd, zonder dat er een tekort was aan beenruimte. Beide modellen zijn zo goed als identiek aan elkaar, vandaar dat ze beiden dezelfde facelift toebedeeld kregen. In de voorbije jaren bracht Nissan maar liefst een half miljoen Qashqai’s aan de man, 80% daarvan had nog nooit eerder een Nissan.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

De Qashqai kreeg een facelift in de zuiverste betekenis van het woord. Zo kreeg de crossover een nieuwe motorkap, nieuwe vleugels, een nieuwe grille en nieuwe koplampen. Achteraan werden de lichtbundels en bumperset hertekend, net zoals de subtiele spoiler bovenaan met geïntegreerde ledstrook. De visuele ingrepen zorgden niet enkel voor een spannender uiterlijk, ze verbeteren ook de aerodynamische eigenschappen van de wagen. Daardoor zakt het verbruik, maar ook de rijgeluiden worden nu meer gedempt. De licht aflopende daklijn doet ons zelfs wat denken aan een coupé, wat we uiteraard als compliment beschouwen. Het verschil tussen de vorige versie en de huidige is dus best een geslaagde verbetering. Onze testwagen was daarenboven uitgerust in een donkerrode kleur, een kleur dat ons erg kon bekoren.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Binnenin vinden we een rustgevend interieur terug, met een niet te opdringerige middenconsole en meterset. Enkel het stuur, bezaaid met allerlei knopjes, is misschien wat aan de grote kant. Als we goed kijken, bemerken we allerlei opbergvakjes, waar we allerlei prullaria in kwijt kunnen. Grotere voorwerpen kunnen we er niet in kwijt, maar daarvoor is er voldoende plaats voorzien onder de centrale armsteun. We vinden verscheidene materialen terug, van een goed zittende stoffen bekleding tot leder en het haast obligate plastiek. Hier laat Nissan een kleine steek vallen door het dashboard en het stuur niet egaal uit te voeren. De instaphoogte is op zijn beurt dan wel weer  ideaal, het benadert een sublieme combinatie van een sedan en een SUV.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

De achterbank voorziet voldoende plaats voor drie volwassenen, maar een roadtrip naar Monaco zagen de achterbankzitters dan wel weer niet zitten. Waar ze wel uren zoet mee waren was het gigantisch grote panoramische dak waarmee ze zowel bij regenweer, zonneschijn of maanlicht iets vonden om naar te kijken. Ook qua lichtinval is het een wereld van verschil. De kofferruimte voldoet met minimum 410 en maximum 1.500 liter volledig aan onze verwachtingen, de optionele speciale onderlaag voorziet een goede bescherming tegen beschadigingen door ruwe voorwerpen.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Nissan biedt in het Qashqai-gamma 2 benzine- en dieselmotoren aan. De lichtste benzinemotor is een 1.6 met 117 pk en 156 Nm, goed voor een aankoopprijs van net geen €20.000. De 2.0 benzinemotor zorgt voor 140 pk en bijna 200 Nm en kost op zijn beurt €30.000. Voor de dieselmotoren werkt Nissan steevast samen met Renault, vandaar dat we de 1.5 dCi motor terugvinden in de PureDrive uitvoering, dewelke wij ook toevertrouwd kregen tijdens onze test. Deze zorgt voor 106 pk en 240 Nm, en kost €22.000. Dankzij milieubesparende maatregelen komt het opgeven verbruik op 5,4 liter/100 km, wat zelfs haalbaar leek te zijn na een ecotest op de snelweg. Onder de 5 liter geraken moet zeker mogelijk zijn, maar dan zal je je rechtervoet goed moeten inhouden. In druk stadsverkeer liep ons verbruik op tot 8 liter/100 km, maar gecombineerd geeft dat toch een mooi gemiddelde van 6,5 liter/100 km. De 2.0 dCi motor is de krachtigste motor, met 150 pk en 320 Nm koppel, in het hoogste uitrustingsniveau betaal je hiervoor €33.000. De toekomstige koper heeft de keuze tussen een handmatige vijf- of zesversnellingsbak of een zestraps automaat. De topdiesel is daarenboven nog eens leverbaar met een CVT automaat, die volgens Nissan zuinigheid met soepelheid moet combineren. De topsnelheid van ons testmodel ligt op 177 km/u en met een 0 naar 100 sprinttijd van 12.4 seconden is hij alles behalve de koning van de sprint. Voor de liefhebbers van het ruige terreinwerk heeft Nissan ook goed nieuws, zo kan de Qashqai optioneel uitgerust worden met vierwielaandrijving.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

De Qashqai rijdt zeer vlot door het stadsverkeer en biedt dankzij zijn hoge zitpositie nog eens een ideaal zicht op het verkeer. Hij is niet direct het scheurijzer waarvan je het betere bochtenwerk moet verwachten, toch biedt hij voldoende zijdelingse steun in de bochten. Grootste tegenvaller tijdens het rijden is de slechte feedback van het stuur. Meermaals moesten we stevig werken met het stuur, met semi-armpijn tot gevolg. In een comfortabele crossover als de Qashqai verwachten we een stuur dat voldoende goed reageert op onze handelingen. Een betere afstelling van de variabele stuurbekrachting zou het geheel perfect afmaken, maar met een betere feedback zijn we alvast tevreden. Ook mist de PureDrive versie net dat klein beetje kracht om voldoende vlot over te komen. Niet dat we met een zwakkeling te maken hebben, maar toch ontbreekt er een tiental pk en Nm om de wagen echt vlot aan het verkeer te laten deelnemen. Uiteraard zal de 2.0 diesel en benzinemotor dat euvel uit de weg helpen, maar dat verschil zal je ook direct waarnemen aan het prijskaartje en aan de pomp.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Behalve het reeds bejubelde panoramisch zonnedak, waren we alweer zeer tevreden over het Nissan CONNECT multimedia- en navigatiesysteem. Dat het niet bij Nissan zelf ontwikkeld is, lijkt misschien wat goedkoop, toch functioneert het systeem met achteruitrijcamera erg vlot. We vonden het systeem reeds terug in de Cube, maar bij een testsessie viel ons nu pas op dat we via de Bluetooth verbinding met de iPhone muziek konden streamen naar de wagen zelf. Gedaan met usbsticks, cd’s of radio, gewoon jouw eigen muziek waar en wanneer je maar wil. Dankzij de functieknoppen aan het stuur konden we nog eens door de muziekverzameling bladeren zonder daarvoor onze ogen van de weg te moeten halen. Dat comfortabel gevoel wordt in de Qashqai nog eens benadrukt door de cruisecontrol en snelheidsbegrenzer, waardoor een lange rit op de autosnelweg een plezier wordt.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Het compacte SUV landschap bezit vele spelers, vandaar dat elk merk zijn wagen zoveel mogelijk probeert te individualiseren.  Nissan doet dit duidelijk zeer goed, want de Qashqai is de marktleider. Niet dat de tegenspelers van de minste zijn, zo zijn de Kia Sportage, Huyndai ix35, Peugeot 3008 en de Mitsubishi ASX eveneens in opperste staat van paraatheid. Allen vallen ze binnen dezelfde prijsklasse, behalen ze grosso modo eenzelfde laadvermogen en ook qua motorisaties zijn er niet echt uitschieters. Waar we zelf erg onder de indruk waren van de Kia Sportage, kunnen we er nu met de Qashqai niet voor onderdoen. Qua looks scoort hij wat minder, maar qua rijgedrag is hij nog een tikkeltje comfortabeler. Twijfelende eigenaars doen er dus best goed aan om niet te snel te kiezen binnen dit segment, misschien biedt dat andere model toch dat klein beetje extra dat je zoekt? Sowieso doe je met een nieuwe Qashqai geen slechte koop, verre van zelfs!

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Conclusie

Na onze testperiode konden we enkel maar bemerken dat Nissan de goede weg blijft opgaan met de Qashqai. Ons goed gevoel na de vorige test werd versterkt en op sommige punten zoals het multimediasysteem en de looks werden we nog meer overtuigd. Enkel jammer dat de instapdiesel net dat tikkeltje kracht mist en dat het stuur niet volledig naar ons gevoel is afgesteld. Voor de basisprijs van € 20.000 krijg je behalve een goedogende crossover, een degelijke en comfortabele wagen waarmee je je zuinig kan verplaatsen.

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Overzicht:
+ Vernieuwde looks
+ Comfort
+ Verbruik
+ Panoramisch dak & multimediasysteem (optioneel)

– Stuurbekrachtiging
– Net niet krachtig genoeg

Rijtest Nissan Qashqai 2010

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi PureDrive 2010"

  1. Ruben 30-11-2010 om 16:19

    De zetel voor bestuurder en passagier zijn echter niet gemaakt voor breedgeschouderde mensen! Het comfort ervan kon met niet bekoren!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...