Officieel: Nissan Micra (2017)De laatste Micra was misschien net wat te oubollig, grijs en saai om een jeugdig publiek te entertainen maar met de gloednieuwe generatie wil Nissan dat allemaal rechtzetten!

De Nissan Micra – samenstelling van micro car, oftewel compacte stadswagen of B-segment – gaat al mee sinds 1982 en start begin volgend jaar aan zijn vijfde generatie. Ooit was hij bijzonder populair maar de laatste jaren was hij vooral saai, dat de concurrentie succesvol begon uit te pakken met funky looks en aangename interieurafwerking hadden de Japanners misschien net te laat door.

Maar zowel met de Qashqai, Juke en Pulsar bewees Nissan dat ze veel in hun mars hebben voor de Europese consument, de nieuwe Micra gaat dus voor een revolutionaire ommezwaai op diverse vlakken. Designmatig neemt de compacte Nissan heel wat pennentrekken over van de Swag Concept, het emotionele lijnenspel en dynamische vormgeving moet de Micra terug in de picture brengen.

Binnenin is alles ook een pak Europeser met een meer verfijnde afwerking en dito materiaalkeuze, het ruimtegevoel zou ook sterker dan ooit zijn. Moderne technologie mag uiteraard niet ontbreken in een stadswagen met een 7″ touchscreen, connectiviteit en multimedia in topvorm. Een Bose Personal Sound System met zes hightech luidsprekers zal voor audiofielen als muziek in de oren klinken!

Op vlak van veiligheid pakken de Japanners uit met Nissan Intelligent Driving, een omvangrijke titel voor ondermeer Lane Departure Prevention, Intelligent Emergency Braking (mét voetgangersdetectie), Intelligent Around View Monitor, Traffic Sign Recognition, High Beam Assist en Blind Spot Warning. Ongetwijfeld niet allemaal in de basisuitvoering maar hiervoor wil Jan Modaal gerust bijbetalen.

Die Micro NISMO is nog steeds toekomstmuziek maar het rijgevoel/dynamiek zou toch wat meer aanwezig zijn aldus Nissan. Dankzij de Active Ride Control nieuwkomer wordt stabiliteit ten alle tijden geoptimaliseerd en het onderstuur beperkt.

Op vlak van motoren voorziet Nissan een atmosferische 1.0-liter driecilinder met 73 pk en een turbogeblazen 0.9-liter benzinemotor met 90 pk, eveneens met drie cilinders. Op vlak van zelfontbranders ben je sowieso aangewezen op de 1.5-liter turbodiesel met eveneens 90 pk!