Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi
De Nissan Qashqai kreeg onlangs een facelift, dit bewijst het succes van de wagen. Wij gingen op pad met het ‘oude model’.

UPDATE: we hebben de nieuwe Nissan Qashqai ook getest!

Echt oud valt dat model natuurlijk niet te noemen, de facelift zal grotendeels hetzelfde zijn als de Nissan Qashqai die wij testten. Blijkbaar vond Nissan het design van de koplampen niet al te geslaagd en zorgde het ervoor dat de facelift een stuk strakker voor de dag kan komen. De Nissan Qashqai is een nieuw model, in die zin dat hij niet echt een voorganger had. Sinds 2007 is het model op de markt. Nissan is zelfs zodanig tevreden over de Qashqai dat het werkt aan een kleinere variant ervan, de Nissan Qazana.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Het model waar wij een weekje mochten testrijden had een 1.5 liter dieselmotor onder de motorkap liggen. Die motor levert 106 pk, wat zeker voldoende is voor het dagelijkse verkeer, al mocht soms wel wat meer zijn. De sprint van nul naar honderd is na 12,2 seconden voorbij, de wagen weegt nu eenmaal 1.400 kg. De topsnelheid bedraagt 174 km/u. Schakelen gebeurt aan de hand van een manuele zesbak, de zesde versnelling dient uiteraard om de wagen een stuk milieuvriendelijker te laten rijden op de autostrade.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Het grote voordeel aan de Nissan Qashqai met 1.5 liter dieselmotor is dat de wagen een bijzonder hoge autonomie kent. Het gemiddeld verbruik van de Nissan Qashqai is volgens Nissan zelf 5,4 liter per 100 km en dat lijken ons bijzonder realistische cijfers. Je kan met gemak een kleine 900 km afleggen met een volle tank. De motor is vlot, al zou het wat vlotter mogen in de lagere toeren. Deze dieselmotor kan enkel geleverd worden in combinatie met voorwielaandrijving, wie dus op zoek is naar een compacte 4×4 moet voor de 2.0 dCi-motor kiezen, die sowieso met vierwielaandrijving is uitgerust.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De beginprijs van de Nissan Qashqai bedraagt €19.450. Dan krijg je een 1.6 liter benzinemotor die 115 pk levert. De motorisatie van ons testmodel begint vanaf €21.450. Wie zijn Qashqai volledig wil uitrusten kan dat door te kiezen voor het Tekna Executive Pack dat €5.300 bij de prijs voegt. Daarvoor krijg je wel behoorlijk wat in de plaats. Onder andere zetelverwarming, elektrisch inklapbare spiegels, een zelfdimmende binnenspiegel en een compleet navigatiesysteem met aanraakbaar kleurenscherm. Automatische lichten, regensensoren en een gekoeld bergvak zitten ook in die prijs inbegrepen. Dit alles maakt dat je voor de prijs van €26.750 een compleet uitgerust wagen hebt, zelfs met een panoramisch zonnedak. De wagen is dus bijzonder good value for money.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De Qashqai gedraagt zich voorbeeldig op de weg, soms slaagde hij er zelfs in zich redelijk scherp te tonen. De bodem van de wagen werd ontwikkeld in samenwerking met Renault, die deze gebruikt voor de Koleos. Het relatief lage zwaartepunt maakt de wagen aangenaam en vlot in de bochten, waar de Oosterse concurrentie het meestal iets minder goed doet. Het sturen gaat bijzonder vlot, maar echt veel communicatie met de weg is er niet. Desalniettemin beschikt de Qashqai over een uitstekend weggedrag, alleen het schakelen zou vlotter mogen. De versnellingsbak voelde soms wat stroef aan. Ook al was het juiste verzet vinden helemaal niet moeilijk, soms moest je wat extra kracht op de pook zetten om de juiste versnelling te kiezen.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De kopers van een Nissan Qashqai zijn wellicht het meest geïnteresseerd in de ergonomie van de wagen. We kunnen u alvast meedelen dat de wagen bijzonder goed scoort op dit vlak. De koffer is bijzonder robuust, in plaats van de traditionele stoffen bodem, besloot Nissan een bijzonder robuuste plastic bodem te plaatsen in de koffer, wat het minder erg maakt wanneer er een kras gemaakt wordt. Verder is het ook zo dat er spullen vervoerd kunnen worden die eventueel vocht zouden bevatten. Deze zullen niet door de plastic bodem geraken, waardoor de rest van de wagen niet beschadigd geraakt. De koffer is 400 liter groot en kan door de achterbank neer te klappen met 1.000 liter worden uitgebreid.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Op de achterbank moet het uiteraard ook een aangename plaats zijn om te vertoeven, de kinderen willen op een lange reis immers ook iets hebben om zich mee bezig te houden. Genoeg ruimte is er in ieder geval zeker. Het gevoel van ruimte wordt nogmaals vergroot door het geniale zonnedak, dat bijna de gehele lengte van de Qashqai overspant. Deze wagen is bovendien extra geschikt voor een gezin, gezien de hoge veiligheidsstandaarden die Nissan zichzelf oplegde tijdens het bouwen van de Qashqai. De wagen scoorde 5 sterren op de EURO NCAP tests en scoorde 37 punten in de sectie small family cars, één van de hoogste scores in die sectie ooit gegeven. De bescherming voor kinderen krijgt 40 punten, wat eveneens bijzonder hoog is.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

De bestuurder van de Qashqai beschikt over elke vorm van hedendaags comfort. Bij het achteruitrijden toont een camera in de kofferklep of je tegen iets aan zal stoten of niet en bij het parkeren kan je dankbaar gebruik maken van de parkeersensoren vooraan. Het entertainmentsysteem van de Qashqai werkt voortreffelijk en bezit bijzonder veel uiteenlopende toepassingen. Zo kan je niet alleen je GSM ‘docken’ maar kan je ook de navigatie starten en kiezen welke muziek door de luidsprekers weerklinkt. Dat alles kan aan de hand van enkele aanrakingen met het scherm. Het systeem werkt bijzonder vlot en is gemakkelijk te bedienen, ook voor leken.

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Samenvattend stellen we graag dat de Nissan Qashqai een bijzonder goede prijs/kwaliteit-verhouding kent. De wagen kan voor een relatief klein bedrag redelijk compleet worden uitgerust. Verder is hij bijzonder ergonomisch en zeker en vast geschikt voor een huishouden met meerdere kinderen. Dat de motor een klein beetje kracht mist, kan worden opgelost door te kiezen voor de – nog steeds voordelige – 2.0 liter dieselmotor.

Overzicht

+ Prijs
+ Koffer
+ Ruime wagen

– Motor mist kracht

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

22 reacties op "Rijtest: Nissan Qashqai 1.5 dCi"

  1. XliljeezyX 30-12-2009 om 15:06

    Foutje: Nissan Qashqai die wij testten. testen met 1 T is goed.

    Leuke test om te lezen, maar vind de auto echt 3x niks hebben.. ik vind het uiterlijk saai, interieur is ook niet echt spannend.. of stoer te noemen en dat verwacht ik wel van SUV’S dat ze stoer en spannend zijn..

  2. PJS 30-12-2009 om 15:16

    @XliljeezyX; Testten is de onvoltooid verleden tijd van testen.. Is dus gewoon goed.

  3. Kristof 30-12-2009 om 17:00

    GENT 😀

  4. Kristof 30-12-2009 om 17:28

    mooie test.
    Jullie spreken wel van het “geniale zonnedak”, maar daarvan zijn er geen foto’s ?

    Ik vind dit zeker geen slechte auto. Hoog waardoor een goeie instap waarschijnlijk. Veel ruimte, en je kan er wat kinderen in kwijt.

    Misschien iets voor de volgende test: de kwaliteit van de boxen bespreken. Voor een jong publiek is dat ook belangrijk 😉

  5. PJS 30-12-2009 om 18:11

    @Kristof, ik heb het nog even opgesnord en heb inderdaad geen foto’s van het zonnedak. Het was een drukke shoot tegelijk met de Alfa MiTo MultiAir en valavond die kwam dreigen.. Mijn excuses 😉

  6. MRM 30-12-2009 om 18:36

    De kwaliteit van de boxen was dik in orde. Niet uitzonderlijk, zeker niet slecht. Gewoon, goed, zoals het zou moeten.

  7. PJS 30-12-2009 om 19:51

    @Kristof; Om toch een idee te krijgen van het glazen panoramadak:

  8. SSq 30-12-2009 om 20:22

    @MRM

    Wat betreft de boxen. Misschien hebben jullie extra opties maar op dit punt ga ik niet echt met je akkoord. Mijn vader rijdt namelijk met een Qashqai en ik kan de kwaliteit van het geluid dat uit de boxen komt niet echt als “in orde” bestempelen.

    Het geluid klinkt eerder zompig, het mist wat diepte… alsof iemand een vinger tegen de luidsprekers houdt waardoor de ‘cone’ niet natuurlijk kan bewegen. Verder vind ik het geluidsbereik nogal wat tegenvallen. Normale liedjes missen wat kracht, vooral in het lagetoongebied. Dit kun je echter niet compenseren door de bass wat hoger te zetten want hierdoor krijgt men al vlug last van onnatuurlijke trilgeluiden. Qua middenbereik zit je goed. Je voelt het misschien aankomen, nu de hoge tonen. Hier raak ik ook niet echt opgewonden van. De typische ‘screeches’ die uit tweeters komen hoor ik nergens. Zelfs niet door met je oor tegen de boxen te plaatsen (vreemd zicht trouwens)

    Dit ligt misschien aan het feit dat er geen aparte boxen werden geïnstalleerd voor de drie geluidsklasses.

    Voor een stadsautootje van klein formaat vind ik zoiets prima. Voor een wagen van dit formaat vind ik zie ik het als een jammer geval. Nog eens, het is persoonlijk en ik weet niet of de wagen die jullie reden ook extra opties hadden op gebied van geluid ja dan neen… nouja, ik kan er ook niet aan doen dat ik een fetisj voor geluid heb 😉

    verder vind ik alles tiptop geschreven ;)!

  9. MRM 31-12-2009 om 0:02

    Zo intensief hebben we de geluidskwaliteit nu ook weer niet getest 😉
    De kwaliteit van het geluid stoorde ons alleszins niet, wat erop wijst dat het geluid goed, maar niet wellicht uitzonderlijk is, wat in feite ook niet hoeft.

  10. Svenius 31-12-2009 om 9:58

    lol, de gasten van De Autogids niet tegengekomen?
    http://www.autogids.be/medias/pics/X_13432_3.jpg

    Wel raar dat je over ergonomie begint maar het vervolgens over de kofferinhoud hebt.

    Ik denk overigens dat het een degelijkwagen is, zonder meer. Ik vind er niets spannends aan. Ik heb ook de 1.5dCi gereden en kwam tot dezelfde conclusie als jou, een beetje te weinig power, en ik herinner me ook dat het stuur nogal wazig was rond rechtuitstand.

    Maar hoe je het succes van een wagen kan aflezen aan het wel of niet geven van een facelift (zoals in de inleiding beschreven), moet je me toch eens uitleggen.

  11. MRM 31-12-2009 om 10:02

    Wel, als het model geen succes is, dan stop je met het te produceren, als het wel een succes is, maak je er een vervolg van. De facelift dus.

    Ergonomie en kofferinhoud lijken mij ook bijzonder nauw verbonden thema’s, daarna gaat het over ruimte op de achterbank, wat ook wel verband houdt met ergonomie me dunkt.
    Van een wazig stuur hebben we tijdens het testen niet bepaald hinder ondervonden.

    Autogids niet tegengekomen. Die locatie wordt wel vaker gebruikt voor fotoshoots.

  12. Pieter Aertgeerts 31-12-2009 om 17:40

    Nu ja, de R-klasse van Mercedes is ook verre van een succes, en die krijgt ook een vervolg. Het woord succes is te relativeren, maar op zich is succes niet persé een vereiste voor een opvolger.

  13. De Baets Niels 31-12-2009 om 18:20

    Je ziet toch veel qashqai’s rijden zeker?

  14. Marc 31-12-2009 om 18:42

    Je kan een model ook een facelift geven omdat het niet goed gaat met een model en hoopt dat na de facelift dat zal beteren.. Trouwens bijna elk model krijgt in zijn levensloop wel een facelift voor er een nieuw model komt..

    Maar in het geval van de Qashqai denk ik inderdaad dat het eerder het verlengen van het succes betreft.. Je ziet ze veel rijden en ze lijken me prijs/kwaliteit geen slechte keuze.

  15. Kristof 01-01-2010 om 2:50

    Zie… dit vind ik nu super aan groenlicht.be! Je kan gewoonweg met de auteurs van een rijtest beginnen discussiëren. Prachtig om te lezen hoeveel mensen plots ‘interesse’ hebben in een rijtest van een Qashqai. Spraakmakende rijtesten jongens! Beste wensen voor het nieuwe jaar trouwens 😉

  16. jos@nissan 27-03-2010 om 17:47

    Intussen is de nieuwe Nissan Qashqai er. Meer details vinden jullie op http://www.flickr.com/photos/josnissan.

  17. leessor 20-09-2010 om 11:25

    ‘k Heb nu bijna 60.000 km met een QQ 1.5 dci en tevreden. De motor voldoet, zeker als je weet dat het “maar” een 1500 is. Dan weet je toch vooraf dat het ver van een sportwagen is.
    Die vinneger wil rijden opteert niet voor een 1.5dci en ook niet voor een s u v.
    Men weet toch vooraf wat je kunt verwachten. De luxe die mijn QQ heeft, is biezonder
    leuk.(autom. rutenwissers,cruise control,lichtsensoren,dubbele airco,frigo in handschoekbak(!) ,zes airbags,hoge zit, alu velgen,slechts om de 20 à 30.000 naar garage en dat klopt!!!
    Tevens goeie trekker !!! en dit voor een 1500 en vooral een miniverbruik: 5,4 gemiddeld sinds aankoop auto in 2008. Het uitzicht en imago daar spreek ik mij niet over uit. Elk zijn goesting.

    • diederik127 14-06-2012 om 10:34

      Beste, ik zou mij een tweedehands Qashqai willen aankopen maar heb een beetje schrik van het verbruik, klopt dit echt dat je een gemiddeld verbruik hebt van 5.4 liter, en is dit dan veel autsnelweg of een beetje van alles.
      Dank voor je reactie.
      Diederik

      • MRM 15-06-2012 om 14:40

        Ongetwijfeld haalbaar, dat verbruik, al moet je je  rechtervoet onder controle kunnen houden ;). 

        Het verbruik hangt voor een groot deel van de chauffeur af.  

  18. jeanke44 26-09-2010 om 11:31

    @SSq , onlangs QQ2010 Executieve gezien , klankinstallatie van BOSE standaard , zonder meerprijs ,met sub-woofer en alles erop en eraan ,dik in orde
    ( in Belgie )

  19. luckyone 24-10-2010 om 8:39

    Heeft er al iemand ervaring met het trekken van een caravan van ongeveer 1000 kg met de 1500cc diesel

  20. PeterQQ 10-09-2012 om 19:21

    beetje late reactie maar 1000 kg trekken met de 1500 is op de limiet. 90 in 5de zul je kunnen handhaven, in 6de val je dan vlug terug en moet je terug naar 5de.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...