Jeep Renegade en Compass krijgen plug-in hybride benzinemotor.Met een plug-in hybride versie van de compacte Renegade en stoere Compass maakt ook Jeep zich klaar voor een geëlektrificeerd offensief!

Dankzij een hybride benzinemotor kan je een lager verbruik combineren met betere (4×4) prestaties, wanneer je daar de mogelijkheid van stekkerladen (plug-in) aan toevoegt versterk je het potentieel van de groene aandrijflijn. Dat is precies wat Jeep van plan is met de Renegade PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) en Compass PHEV die momenteel als “studiemodel” staat te pronken op het Autosalon van Genève 2019 maar op zeer korte termijn in deze vorm hun opwachting zullen maken. Tevens het eerste – van vele? – geëlektrificeerde eindresultaat van de Amerikaanse autobouwer die geen enkel avontuur uit de weg gaat!

Deze PHEV’s doen beroep op de nieuwe 1.3-liter FireFly viercilinder benzinemotor (150 pk) die hier de hulp krijgt van een daadkrachtige elektromotor, tezamen goed voor een gecombineerd vermogen van maximaal 190 pk (Renegade PHEV) of 240 pk (Compass PHEV) en een “riante” hoeveelheid koppel. Zuiver elektrisch zou 50 km haalbaar moeten zijn aan maximaal 130 km/u.

Vierwielaandrijving voorzien met twee motoren is net ook iets gemakkelijker (op technisch/mechanisch vlak), zo zal de elektromotor op de achteras plaatsnemen. De energiestroom volgen kan via de aangepaste tellerpartij en het infotainmentsysteem met keuze tussen verschillende rijmodi: hybride, volledig elektrisch of een modus waarbij de energie opgeslagen blijft om bijvoorbeeld later stedelijke kilometers te doen.

Tegen 2020 verwachten we een tastbaar product bij de lokale Jeep verdeler!