Rijtest: Jeep Compass 1.4 Turbo 4×4 (2017)

Rijtest: Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Zonder zijn stoere Amerikaanse roots te verloochen is de nieuwe Jeep Compass een pak beter, comfortabeler én karaktervoller geworden.

SUV’s mogen dan anno 2017 waanzinnig populair zijn in onze contreien, Jeep had het toch bijzonder moeilijk om het Europese cliënteel te overtuigen met de Patriot en Compass. Die eerste is intussen nergens meer te bespeuren terwijl die tweede nu in een gloednieuw jasje zit op hetzelfde onderstel als de compacte(re) Renegade.


Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)
Als lid van de grote FCA familie kan Jeep nu terugvallen op getalenteerde designers die (opnieuw) een knap resultaat wisten neer te zetten zonder te raken aan de iconische Jeep kenmerken. Zo heeft de nieuwe Compass nog steeds de typerende grille met zeven lamellen, hoekige wielkasten/achterlichten en robuuste looks. Het contrasterende dak, zacht aflopende lijn, rondere vormen en diverse chroom accenten maken het geheel dan weer een pak zachter. Maar vergis je niet, de nieuwe Compass oogt nog steeds als een volwaardige avonturier en dat dwingt angst respect af in het straatbeeld.

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Voor wie van plan is om voornamelijk op onverharde grond te vertoeven in de plaats van stedelijke drukte is de Compass Trailhawk de aangewezen keuze. Die geniet van 25 mm extra bodemvrijheid, specifieke voor/achterbumpers en verregaande offroadcapaciteiten dankzij een extra setup voor op rotsen en een betere aan- en uitloophoek. Voor de meeste consumenten is dat wat overkill dus zal de reguliere Compass logischerwijs het grootste gedeelte van de Belgische verkoop op zich nemen. Standaard is deze voorzien van voorwielaandrijving, optioneel ook te verkrijgen als 4×4.

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Binnenin de Jeep Compass heerst er een stevig ruimtegevoel dat het (optionele) panoramisch zonnedak nogmaals versterkt, zowel voor- als achteraan. De koffer biedt 458 liter bagageruimte die je – met de achterbank plat – kan uitbreiden tot 1.270 liter. Qua afwerking heb je hier niet echt iets te klagen al zitten de Amerikaanse Italianen nog niet op het Duitse niveau, idem voor de materiaalkeuze. Die zwarte pianolak is ook enkel mooi in de showroom, na het eerste contact met je vingertoppen ben je eraan voor de moeite. De dikke zetels bieden voldoende steun (wit leder is een aanrader, zeker in combinatie met een donkere koetswerkkleur) terwijl het moderne 8.4″ UConnect infotainmentsysteem duidelijk, functioneel en logisch in elkaar zit. Ooit was het wel anders bij Jeep…

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Het aanbod van de Jeep Compass omvat voor ieder wat wils. Behalve de 1.4- Turbo benzinemotor met 140 pk of 170 pk is er ook een 1.6 MultiJet diesel (120 pk) of 2.0 MultiJet (140 pk of 170 pk) beschikbaar. En dan is er keuze uit een handgeschakelde zesbak die heerlijk strak schakelt of een negentrapsautomaat en de eerdergenoemde keuze tussen voor- of vierwielaandrijving. Gezien er een markt is voor potente SUV’s zou Jeep op een dag best kunnen overwegen om met een snelle Compass SRT8 naar buiten te komen!

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Onze testwagen was voorzien van de krachtigste benzinevariant, een vierwielaangedreven 1.4-liter MultiAir Turbo met 170 pk / 250 Nm en de optionele 9-traps automaat (AT9). De 0-100 sprint doet deze SUV in 9,3 seconden terwijl het verbruik in de praktijk rond de 9 liter benzine (160 g/km CO2) ligt, met een brandstoftank van 60 liter krijg je dan ook een prima rijbereik.

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Zoals bij elke Compass genoten we hier van een hoge zitpositie – lees: goede zichtbaarheid rondom én gemakkelijke(re) instap – maar ook van een aangenaam rijgedrag. Waar Jeep’s vroeger voornamelijk op onverharde wegen hun beste beentje wisten voor te zetten weet de nieuwe Compass eveneens te overtuigen op het asfalt. Wanneer je hem bruuskeert twijfelt de automaat ietwat te lang (inclusief stevig motorgeluid) maar stedelijke kilometers mogen geen probleem meer geven. Offroad gaan niet veel concurrenten de Compass het nakijken kunnen geven op allerhande types ondergrond (zand, sneeuw, modder, …), jammer genoeg is dat anno 2017 geen must have voor de meeste SUV’s…

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Vanaf 24.900 euro is de nieuwe Compass de jouwe als 120 pk sterke 1.4 MultiAir 4×2 instapversie. Afhankelijk van de gekozen uitvoering (Sport, Longitude, Longitude Business of Limited), motorisatie, aandrijflijn en opties/personalisatie kan het prijskaartje wel gemakkelijk. De geteste 1.4 Turbo AT9 4×4 Limited start bij €37.800 terwijl de vanafprijs van de capabele Compass Trailhawk’s nog een goed bewaard geheim is.

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Als C-segment SUV komt deze Jeep uit tegen de gevestigde waarden als de Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Ford Kuga, Skoda Karoq, Seat AtecaDacia Duster en dergelijke. Hoger in de pikorde – maar in theorie vissende in dezelfde vijver – is er ook de Mercedes GLC, Audi Q5, BMW X3, Jaguar F-Pace en Range Rover Evoque. Zelfs zonder de full size SUV’s en crossovers erbij te betrekken is er dus keuze genoeg!

Conclusie
De tweede generatie Compass is en blijft een volwaardige Jeep en dat resulteert in een herkenbare (hoekige) vormgeving en avontuurlijke inborst. Daarnaast geniet de Compass van een comfortabele en veilige wegligging en enig praktisch vernuft dat eigen is aan een dergelijke SUV, qua rijhulpmiddelen, veiligheid en infotainment gaat de Compass er eveneens sterk op vooruit. Op zijn puike “4×4 skills” na heeft de nieuwe Jeep Compass wel wat moeite om zich te onderscheiden van de vele concurrenten, of het moet al met zijn karaktervolle – lees: stoere – looks en/of riante binnenruimte zijn!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Binnenruimte
+ Afwerking
+ Comfort
+ Weggedrag
+ Offroadkwaliteiten

– Automaat twijfelt (luidruchtig) onder belasting
– Prijs loopt vlot op
– Stevige SUV concurrentie

Rijtest Jeep Compass 1.4 Turbo 4x4 (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...