Officieel: Hyundai Tucson SUV (2020)De gloednieuwe Hyundai Tucson SUV trekt direct de aandacht naar zich toe!

Met wereldwijd méér dan 7 miljoen verkochte exemplaren is de Tucson logischerwijs de bestverkochte Hyundai SUV, toch nemen de Koreanen gewaagde keuzes met de nieuwe generatie. Die staat op een nieuw platform waardoor de buitenafmetingen toenemen (+20 mm langer, +15mm breder, +5mm hoger en +10mm wielbasis). Dat is dan weer goed nieuws voor de inzittenden inzake been/hoofdruimte.

Hyundai nam de Vision T Concept als basis voor de nieuwe Tucson SUV en introduceert tevens de Sensuous Sportiness designtaal die we dus zullen terugzien op toekomstige modellen. De grille (met ingewerkte LED lichtblokken) trekt snel de aandacht, achteraan zien we grote/brede achterlichten met doorlopende lichtbalk (eveneens LED), een ietwat verborgen achterruitwisser en een Hyundai logo van glas!

Om het karaktervolle design goed te laten schitteren levert Hyundai de Tucson in negen koetswerkkleuren waaronder drie volledig nieuwe tinten (Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal). Desgewenst in combinatie met een contrastend Phantom Black of Dark Knight dak. Inzake velgen mag je kiezen tussen 17”, 18” of 19” exemplaren. Opnieuw zal er een sportief ogende N-Line uitvoering beschikbaar zijn.

Net zoals aan de buitenzijde is ook het interieur van de nieuwe Hyundai Tucson SUV volledig nieuw. De digitale tellerpartij is 10,25” groot en krijgt het gezelschap van een evengroot infotainmentsysteem centraal in het dashboard. Fysieke bedieningsknoppen zijn slechts in zeer beperkt mate aanwezig maar via spraakcommando’s zou je dat gemis niet mogen voelen. De LED verlichting (64 kleuren, 10 helderheidniveau’s) zorgt op zijn beurt voor extra sfeer terwijl de Multi-Air Mode airco een optimale luchtstroom voorziet.

Apple CarPlay / Android Auto is uiteraard (draadloos) aanwezig net zoals de geconnecteerde Bluelink Connected Car diensten/toepassingen. Extra gadgets bespeuren we in de vorm van een Krell Premium audiosysteem, draadloze inductielader voor smartphones en een resem USB poorten. Afhankelijk van de gekozen motorisatie schommelt het laadvolume tussen 545/620 liter en 1.725/1.799 liter.

Op motorisch vlak innoveert deze nieuweling met mild hybride, hybride en plug-in hybride motoren naast een klassiek benzine/dieselversie terwijl de zuinige iMT-zesversnellingsbak hier ook zijn opwachting maakt. Met 48V mild hybrid ondersteuning is er een 1.6-liter T-GDi benzine (150 pk of 180 pk) en 1.6-liter CRDi diesel (136 pk), de Tucson Hybrid combineert de 1.6-liter T-GDi benzine met een elektromotor (60 pk) en 1,49 kWh batterij (230 pk / 350 Nm). Later komt daar nog een Tucson Plug-in Hybride bij een grotere batterij meekrijgt, alvast goed voor 265 pk en ongetwijfeld een lage CO2 uitstoot.

De topversies komen met HTRAC vierwielaandrijving en een specifieke Terrain Mode selectieknop (Mud, Sand en Snow) waarbij de grip en koppelverdeling geoptimaliseerd/aangepast wordt op basis van de ondergrond. Enkel te verkrijgen op de 48V mild hybride versies met zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling. Extra comfort verkrijg je dan weer met de adaptieve dempers!

Behalve uitmuntende garantievoorwaarden voorziet Hyundai de Tucson ook van een resem veiligheidsmiddelen en rijhulp. Denk aan adaptieve cruise control (desgewenst op basis van navigatiedata), noodremfunctie (met herkenning van auto’s, fietsers en voetgangers), 360° camera, parkeerhulp, rijbaanassistentie en dynamische verlichting. Deze worden mooi gegroepeerd onder de SmartSense noemer.

Opnieuw neemt HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) de Tucson productie voor zijn rekening voor de Europese markt. Begin 2021 verwachten we hem in de Hyundai showroom. Belgische (vanaf)prijzen zijn er momenteel nog niet.