Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)Citroën legt net zoals in het verleden terug de klemtoon op rijcomfort. Is ze dat ook met de nieuwe C5 Aircross SUV gelukt?

Sinds PSA (moederbedrijf Peugeot – Citroen – Opel) volop is beginnen inzetten op SUV’s heeft het de Franse groep geen windeieren gelegd. Integendeel zelfs, want telkens bleken de nieuwigheden een groot succes. Daardoor mag het geen verrassing zijn dat ook Citroën met een uit de kluiten gewassen familie-SUV is gekomen. Visueel verzet de C5 Aircross niet meteen bakens. Hij pas perfect in het rijtje van recent gelanceerde C3 (Aircross) en gefacelifte C4 Cactus, maar mis daardoor ook de elegantie van oer-Citroëns van weleer. Al waren dat uiteraard lang geen SUVs.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Toch is er een link met de Franse klassiekers, en wel wat betreft de ophanging. Of toch zijn opzet. Want zit- en veercomfort staat opnieuw hoog op de agenda, en dat is ook bij deze C5 Aircross het geval. Net als de tweede generatie Cactus maakt de SUV gebruik van dempers met progressieve stootblokken, oftewel Progressive Hydraulic Cushions in Citroën-lingo. Deze vervangen de klassieke stootkussens (bump stops) door hydraulische exemplaren en verhogen daardoor het comfort op een effectieve, economische en onderhoudsvriendelijke manier. Een groot verschil met de hydropneumatische ophanging van de Citroëns van weleer.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Die laatste mag dan wel nog steeds de bovenhand nemen wat absoluut veercomfort, in de praktijk scoren de nieuwe units verre van slecht. Dat mochten we eerder al ondervinden op de nieuwe Cactus die – mede dankzij zijn lager zwaartepunt en dito gewicht – verrassend uit de hoek kwam. De C5 Aircross doet wat dat betreft nauwelijks slechter en wiegt over ons Belgisch tarmac, zonder daarbij al te zeer te moeten inboeten aan rijdynamiek in de bochten. Begrijp ons niet verkeerd. De Citroën zet als een van de weinige SUVs comfort op de eerste plaats waardoor er van sportiviteit nauwelijks sprake is. Maar in tegenstelling tot bij zijn vele voorgangers zit je ook niet meer op de schoot van je passagier wanneer je gezwind door de bocht gaat.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Die lak aan sportiviteit kan ons eerlijk gezegd wel behagen. Want waar zowat iedere SUV tegenwoordig krampachtig inzet op (geveinsde) sportiviteit, doet Citroën met de C5 Aircross het omgekeerde. En dat is niet alleen met zijn aparte ophanging maar ook met het meubilair dat is afgesteld op zoveel mogelijk welbehagen. Dat ze er ook nog eens fraai uitzien en aanvoelen (zeker als je de stoffen optie kiest), is alleen maar meegenomen. Dat de achterbank bovendien over drie individuele stoelen beschikt, beter dan een bank, is alleen maar meegenomen. Ook al is de instap door de bioscoopopstelling en bijhorende verhoogde zitpositie iets minder evident dan je denken zou. Ouders met (kleine) kinderen zullen die setup dan weer ten zeerste kunnen appreciëren. De C5 Aircross slikt 580 tot 1.630 liter bagage.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

De rest van het interieur speelt het op twee digitale displays na een stuk soberder. De C5 Aircross is door de band genomen 1.000 euro goedkoper dan zijn Peugeot-zustermodel 3008 en dat uit zich hier en daar in mindere materialen en harde, krasgevoelige kunststoffen. Vooral bij de goedkopere afwerkingsniveau’s kan de SUV dat minder goed verstoppen. Maar ga je hoger op de (optie)ladder, dan wint de Aircross gelukkig enkele punten terug. Wat dat betreft moet het verschil er nu eenmaal zijn met de modellen van zustermerk Peugeot.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Voorin onze testwagen lag een 1.5-liter BlueHDi turbodiesel van 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak maar die gelukkig ook verkrijgbaar is met een 8-trapsautomaat. Wat ons betreft is de laatste absoluut de betere keuze. Ook al komt deze met een meerprijs van 2.232 euro. Vreemd genoeg is de C5 wel 0,2 seeconden trager naar de 100 km/h dan met de handbak. Al zal je dat in de praktijk gelukkig niet merken. Zijn gemiddelde CO2-uitlaat, en dus verbruik, ligt dan wel weer een tikkeltje lager. Al scoorde de handbak best ok met een gemiddeld verbruik van om en bij de 6 liter per 100 km.

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Met een vanafprijs van 24.150 euro duikt de C5 Aircross onder de psychologische grens van de 25.000 euro. Maar in de praktijk zal de totaalprijs echter snel oplopen. Voor het hoogste uitrustingsniveau Shine betaal je bijvoorbeeld minstens 36.600 euro. Daarmee krijg je wel een origineel alternatief op de de heersende orde, zowel qua looks als qua gevoel. Andere riante doch toegankelijke(re) familiale SUV’s zijn ondermeer de Renault Kadjar, Hyundai Tucson, Mazda CX-5 en Volkswagen Tiguan naast de technisch gerelateerde Peugeot 3008/5008 en Opel Crossland X / Grandland X.

Conclusie
De Citroen C5 Aircross is een van de weinig SUVs die lak heeft aan sportieve aspiraties en resoluut inzet op comfort. Een kleine verademing in het intussen quasi verzadigde segment van grote familie-SUV’s met een praktische inborst. Hij doet dat enerzijds via zijn aparte ophanging met hydraulische stootkussens, anderzijds via zijn extra comfortabel meubilair dat zijn comfortabele intenties verder onderstreept. Deze komen standaard op iedere C5 Aircross maar wat ons betreft hoort de optie automaat daar zeker ook bij. Wie rij- en veercomfort kan smaken gaat best eens langs bij de lokale Citroën-dealer. Net als vroeger, zeg maar.

Overzicht:
+ Looks
+ Comfort
+ Functionele interieurindeling
+ Aantrekkelijke (vanaf)prijs

– Krasgevoelige interieurmaterialen
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem