Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Toyota weet de hoge verwachtingen van de nieuwe generatie RAV4 (’s werelds bestverkochte SUV!) mooi in te lossen.

De Toyota RAV4 gaat al mee sinds 1994 en schopte het zowaar tot bestverkopende SUV wereldwijd met méér dan 10.000.000 verkochte exemplaren. Dat legt de lat hoog voor elke nieuwe generatie, zeker met de stevige stellingname van CEO Toyoda (“no more boring cars”) in het achterhoofd. Van de schattige vormgeving van weleer is er niet veel meer overgebleven, hier staat een zelfzekere SUV die zowel praktisch, comfortabel en milieuvriendelijk wil zijn! En dit overal ter wereld.


Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

De vijfde generatie Toyota RAV4 (codenaam: XA50) werd voorgesteld op het Autosalon van New York 2018 terwijl we hem hier een jaar later zagen op het Autosalon van Brussel. Daar viel direct het hoekige design op met de grote (agressievere?) grille, scherpe LED lichtblokken, verbeterde bodemvrijheid en lagere daklijn. De witte/zwarte bi tone kleurstelling van de testwagen staat het Japanse geheel bijzonder goed maar er zijn natuurlijk ook kleurrijkere mogelijkheden voorhanden met desgewenst 17” tot 19” velgen, chroom accenten en extra bumperbescherming rondom.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Aan de buitenzijde maakt de nieuwe RAV4 een frisse/stoere indruk, binnenin gaan ze verder met eerder een klassieke vormgeving. De afwerking staat op punt en de gebruikte materialen zijn degelijk maar er is nog de nodige ruimte tot verbetering om zich écht te kunnen meten met hun Europese conculega’s. Wel bijzonder hip/hightech is de digitale achteruitkijkspiegel (een primeur, nadien pas in de nieuwe Evoque) die een véél beter/breder/scherper beeld geeft van achteraan. Wie er niet aan kan wennen kan in 1-2-3 terug kiezen voor de klassieke weergave.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

De hogere SUV koetswerkbouw biedt een gemakkelijke instap, goed zicht rondom. De grote zetels zorgen voor een royaal zitcomfort en het ruimtegevoel wordt versterkt door het grote panoramisch glazen dak. Achterin is er meer dan voldoende hoofd/beenruimte voor volwassenen en onder de elektrische kofferklep past er 580 liter bagage. Dat bovengemiddelde koffervolume kan je nog uitbreiden door de achterbank plat te leggen. De rubberen vloermatten zijn uitneembaar én afwasbaar.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Zowel de (deels digitale) 4,2” tellerpartij als het 8” Touch 2 infotainmentsysteem bieden de nodige functionaliteit (standaard DAB radio!) maar doen dat met belabberde graphics, ingewikkelde structuur en net wat te traag. Gelukkig behoort Apple CarPlay of Android Auto (intussen) tot de basisuitrusting!

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Toyota ziet geen nut meer in de dieselmotor (behalve voor de Hilux), de nieuwe RAV4 kan je dus krijgen met een 2.0-liter benzinemotor (175 pk) of 2.5-liter Hybrid Dynamic Force benzinehybride (218 pk of 222 pk). De reguliere benzinemotor kan je krijgen met handbak/CVT en voor/vierwielaandrijving, de 2.5i Hybrid doet het sowieso de CVT transmissie. Daarnaast is er ook een RAV4 Plug-in Hybrid op komst wat relatief uniek voor Toyota.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

De voorwielaangedreven RAV4 Hybrid doet het met 218 pk (126 g/km CO2 WLTP) en als je kiest voor de slimme AWD-i (met extra elektromotor op de achteras) wordt dat 222 pk (131 g/km CO2 WLTP), beiden doen het met 221 Nm. De geteste RAV4 Hybrid FWD kan in 8,4 seconden naar 100 km/u spurten en bereik bij 180 km/u zijn topsnelheid. Véél interessanter is het beperkte verbruik dat in de praktijk én met een rustige rijstijl zeer gemakkelijk in de buurt komt van de opgegeven 5,7 liter benzine per 100 km! Met een volle brandstoftank van 55 liter geraak je dus 850+ km ver.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Het nieuwe TNGA platform mag dan nog voor een stijf chassis en laag zwaartepunt zorgen, wie dynamische verlangens koestert (die 218 pk moeten toch ergens aanwezig zijn?) laat de Toyota RAV4 beter links liggen. Onder belasting bezwijkt de (nochtans geoptimaliseerde) e-CVT transmissie en laat zich dan ook luidkeels horen, wie een rustige rijstijl hanteert krijgt niet enkel het lage verbruik maar ook een zeer stil, aangenaam, vlot en comfortabel geheel.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Nog aangenamer wordt het als je de energiestroom in detail gaat gaan bekijken/volgen. Toyota heeft namelijk haar hybride aandrijflijn in de voorbije jaren zodanig weten te verfijnen/optimaliseren dat er weinig tot niets aan op te merken is. Waar mogelijk wordt overtallige energie opgeslagen in een 1,6 kWh accupack (nikkel-metaalhydride) die de elektromotor dan later kan aanwenden om zo de benzinemotor te ontlasten.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Écht ver zal je zuiver elektrisch niet geraken met de EV Mode knop, wel is er bij ECO en NORMAL een mooi samenspel tussen beide motoren waardoor je veel meer elektrisch rijdt dan je initieel zou denken. In druk/filegevoelig stadsverkeer of in heuvelachtig gebeid gaat dat logischerwijs veel beter dan tijdens vlakke snelwegritten.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Zoals steeds zet Toyota sterk in op veiligheid, de RAV4 komt standaard (!) met het Safety Sense 2 pack dat ondermeer adaptieve cruise control, noodremassistent met voetgangers/fietsers herkenning, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Hill-Start Assist Control, Lane Keep Assist, Lane Trace Assist, vermoeidheidsherkenning en zeven airbags omvat. Nog meer functioneel gebruiksgemak krijg je via de 360° parkeerhulp, dodehoekverklikker, Rear Cross Traffic Alert, Keyless Go en een draadloze telefoonlader.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Naast de RAV4 basisuitvoering prijken er ook veelzeggende Dynamic Business, Dynamic Plus, Style Plus en Premium Plus uitrustingsniveau’s in de catalogus, gaande van 32.240 euro tot 45.220 euro. De 2.5i Hybrid begint wel pas aan 37.750 euro, de full option testwagen was uiteindelijk 49.120 euro waard. Het optiebeleid van Toyota is vrij rechtlijnig met slechts enkele losse packs (Cold Pack, JBL Audio pack, glazen panoramadak, …). Mocht je nog twijfelen aan de legendarische bouwkwaliteit, Toyota voorziet standaard 5 jaar fabriekswaarborg en zelfs 10 jaar op de accupack van de hybride aandrijflijn.

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Binnen het compacte SUV segment komt de nieuwe RAV4 uit tegen de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Skoda Karoq, Seat Ateca, Mazda CX-5, Peugeot 3008, Opel Grandland X, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Citroen C5 Aircross, Dacia Duster, … Behalve de Lexus NX zijn er geen échte klassieke hybride-alternatieven te bespeuren, wel komen de premium Mercedes GLC, Volvo XC60, BMW X3 en Audi Q5 met een fiscaal interessante plug-in hybride uitvoering.

Conclusie
Met méér dan 25 jaar op de teller mag de Toyota RAV4 zich gerust aanschouwen als een van de SUV (succes) trendsetters, doorheen de jaren evolueerde hij sterk qua uitstraling en insteek. De nieuwe RAV4 focust duidelijk op rijcomfort, veiligheid, royaal gebruiksgemak (check die binnenruimte!) en opmerkelijk zuinige verbruikscijfers dankzij de feilloze werking van de hybride aandrijflijn. Met een rustige rijstijl blijft de gekende “koffiemolen soundtrack” van de klassieke CVT automaat achterwege maar zelfs dan lijkt het infotainmentsysteem eerder uit 1999 te komen. Iets dat Toyota vermoedelijk snel zal rechtzetten, intussen leveren ze de perfecte (tussen)oplossing met standaard Apple CarPlay en Android Auto integratie te voorzien!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Praktisch (riante binnenruimte + ruime koffer)
+ Hoge zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Feilloze werking hybride-aandrijflijn
+ Comfortabel
+ Zuinig/milieuvriendelijk
+ Veiligheid

– Luidruchtigheid CVT onder belasting
– Triestige uitstraling/graphics infotainmentsysteem
– Meerprijs 2.5i Hybrid tov 2.0i benzine
– Stevige concurrentiestrijd

Rijtest: Toyota RAV4 2.5i Hybrid 218 pk FWD (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem