Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk (2020)

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk (2020)De BMW X3 xDrive30e plug-in hybride combineert premium praktisch gebruiksgemak met lage verbruikscijfers … en vooral véél comfort!

De BMW SUV familie biedt voor iedereen wat wils met de compacte X1, funky X2, degelijke X3, sportieve X4, imposante X5, uitgesproken X6 en kolossale X7. Maar om vandaag écht goede verkoopcijfers te kunnen voorleggen in het premium segment moet je een plug-in hybride (PHEV) versie aanbieden, iets dat de Duitse premiumconstructeur uit München snel door had en met de vorige generatie X5 xDrive40e kwam. Intussen is het aanbod aangedikt met een X1 xDrive25e, X2 xDrive25e en X3 xDrive30e en gaat de X5 PHEV als bijzonder aangename xDrive45e – mét zescilinder – door het leven.


Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

De derde generatie BMW X3 (codenaam G01) werd midden 2017 voorgesteld en maakte indruk met zijn karaktervolle metamorfose van “grijze SUV” tot “blitse verschijning die gemakkelijk in een hoger segment kan meespelen”, voornamelijk te danken aan de riante buitenafmetingen. De X3 is trouwens de eerste Bimmer die met arsenaal aan motoren aanboden zal worden, gaande van klassieke benzine/diesels (al dan niet met mild hybride ondersteuning), xDrive30e plug-in hybride, een hete M40i, de X3 M (Competition) topversie én de zuiver elektrische iX3! Daarmee is de X3 mooi op weg om zijn status als wereldwijde bestseller ook in de komende jaren te behouden.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Maar tot wanneer de elektrische wagen écht zal doorbreken is de gloednieuwe X3 xDrive30e plug-in hybride de meest interessante voor de Belgische leaserijder. Die bouwt verder op de 330e bouwstenen maar profiteert van zijn praktische koetswerkvorm, stoere vormgeving en hogere bouw (= goede instap en gemakkelijke zichtbaarheid rondom).

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

De X3 PHEV rekent op het doordachte samenspel van de 2.0-liter TwinPower Turbo benzinemotor (184 pk / 300 Nm) en elektromotor (109 pk / 265 Nm), goed voor een gecombineerd vermogen van 292 pk / 420 Nm (43 g/km CO2 WLTP). Dankzij de vlotte 8-traps Steptronic automaat en xDrive vierwielaandrijving doe je 0-100 sprintjes in 6,1 seconden en kan je een topsnelheid van 210 km/u halen.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

De lithium-ion accu van 12 kWh (10,9 kWh bruto) zit weggewerkt onder de achterbank (maar neemt toch nog een deel bagagevolume in) en staat garant voor 44 à 51 km elektrische autonomie (WLTP) aan maximaal 135 km/u. Opladen kan aan een klassiek 230V stopcontact of een Wallbox in vier tot zes uur … maar gezien de interne lader maar 3,7 kW slikt is die bijkomende investering hier misschien overbodig.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Bij plug-in hybrides is het zo efficiënt mogelijk omgaan met energie hét toverwoord. De ingebouwde navigatie gebruiken is dan ook steevast aangeraden waardoor het systeem zelf een goede analyse kan maken van welke energiebron op welk moment aangesproken moet worden én wanneer er energie kan gerecupereerd worden. Dat doet deze xDrive30e voortreffelijk, zo verzamelden we met een lege accu op de E40 tussen Brussel en Gent (45 km) exact 6 kilometer EV rijbereik … wat dan weer voldoende was om het stedelijke gedeelte van ons traject af te werken. In een ideale wereld doet iedereen dat en wordt de luchtkwaliteit in de stad veel beter. Om (zwakke) weggebruikers te waarschuwen produceert de X3 xDrive30e tot 30 km/u een “elegante klanksignatuur”, fans van Hans Zimmer moeten zich wel tot de iX3 wenden.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Naast de klassieke mogelijkheden van de Driving Experience Control (EcoPRO, Comfort en Sport (Plus)) heeft de X3 xDrive30e ook drie specifieke eDrive instellingen: Auto eDrive (volautomatische mix benzine/elektrisch), MAX eDrive (zuiver elektrisch, toch wanneer de batterijcapaciteit het toelaat) en Batterij Control (batterijcapaciteit opsparen, enkel op benzinemotor rijden). Dat laatste is handig voor in gebieden/steden met strenge emissienormen, in België gaat dat reeds volautomatisch dankzij de BMW eDrive Zones!

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Of je zelf het opgegeven verbruik van 1,9 liter per 100 km (WLTP) kan halen/benaderen is volledig afhankelijk van je – bij voorkeur – rustige rijstijl en laadgewoontes. Wie frequent inplugt en dagelijks maar 40 km doet zal extreem lage cijfers tevoorschijn toveren, wie vertikt te laden (of voor de Battery Control kiest) zal rond de 7 liter uitkomen. Met 450 kilometer en menig laadbeurt op de teller haalden we uiteindelijk een praktijkverbruik van slechts 3,7 liter. De brandstoftank is hier 50 liter groot (ipv 65), enkel hiermee geraak je alvast 700 km ver.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Desondanks 250 kg (batterijen, elektromotor en bekabeling) extra op de weegschaal blijft de BMW X3 xDrive30e PHEV trouw aan zijn gekend rijgedrag met vlotte prestaties en een stabiele wegligging, enkel bij stevige remacties is het extra gewicht voelbaar. Ten alle tijden is het comfortniveau sterk aanwezig (dankjewel adaptieve ophanging!) terwijl het relatief lichte stuurgevoel voor een aangenaam rijgedrag zorgt. Echt dynamisch (zoals bij de 330e Berline) zal het hier wel nooit worden.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Aan de buitenzijde kan je een X3 xDrive30e enkel maar herkennen aan de type-aanduiding of de laadklep linksvoor. Binnenin werd de digitale 12” tellerpartij wat aangepast (rijbereik, batterijlading, …) en kan je de actuele stroomverloop mooi mee volgen in een nieuw submenu van het 10,25” infotainmentsysteem.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Wie plaatsneemt op de achterbank heeft voldoende been/hoofdruimte voorhanden, met behulp van het optionele glazen panoramadak versterk je het ruimtelijk gevoel. In de koffer moet de X3 xDrive30e het doen met een hogere bodemvloer en 100 liter minder bagageruimte, met 450 liter (max 1.500 liter) heb je anderzijds weinig reden tot klagen.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Ook bij de xDrive30e tover je desgewenst (lees: via de lange/dure optielijst) handige veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen tevoorschijn. Denk aan automatische parkeerhulp, botswaarschuwing/noodremassistentie, slimme cruisecontrol met filemodus, Lane Change Assistant, riant head-up display, adaptieve LED koplampen, … die allemaal bijdragen tot een veilig gevoel. Met uitzondering van de – bijzonder dramatische – meldingen bij elk STOP bord dat je kruist, gelukkig kan je dat deactiveren.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Het personalisatieproces start (naast een naamloze basisversie) bij een Advantage, xLine en Luxury uitrustingsniveau, vervolgens mag je losgaan op de optielijst met menig koetswerkkleur (waar er meer mogelijkheden zijn dan grijs, donkergrijs en zwart!), 18” tot 19” velgen, diverse bekledingen en accenten. En dan moet je nog door de lange lijst met aantrekkelijke upgrades inzake rijhulp, connectiviteit, comfort … en een resem gadgets. De meeste zijn gelukkig gegroepeerd in aantrekkelijke packs, daarnaast behoort de hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze alvast tot de basisuitrusting.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Een X3 heb je al vanaf 49.940 euro (sDrive18i) maar voor de X3 xDrive30e moet je minimaal 61.720 euro op tafel leggen, reken daar 1.005 euro bij als je de sportautomaat mét schakelflippers achter het (multifunctionele) stuurwiel wil. Het geteste xLine exemplaar met adaptieve dempers, Parking Assist Plus, Anthrazit hemelbekleding, Sensatec dashboard en meer was uiteindelijk 74.455 euro waard. Opgelet, met te kiezen voor specifieke opties stijgt de CO2 uitstoot tot boven de magische 50 g/km grens … en dat zal de boekhouder/fleetmanager niet graag zien.

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Als premium SUV plug-in hybride alternatief (lees: fiscaal geoptimaliseerd) voor deze BMW X3 xDrive30e denken we aan de Mercedes GLC300e (320 pk, vanaf 61.589 euro), Audi Q5 e TFSI (recent opgefrist, momenteel geen prijzen), Range Rover Evoque P300e (309 pk, vanaf 52.100 euro) en de Volvo XC60 T8 (340 pk, vanaf 61.900 euro). Iets minder premium zijn de Citroën C5 Aircross Hybrid, DS7 Crossback E-Tense en Ford Kuga Plug-in Hybrid. Bij de BMW verdeler zou je ook een X1 xDrive25e (220 pk, vanaf 46.150 euro) of zuiver elektrische iX3 (286 pk, vanaf 69.950 euro) kunnen overwegen.

Conclusie
De nieuwe BMW X3 is alreeds bijzonder zelfverzekerd, comfortabel en praktisch/veelzijdig, nog beter wordt het als je kan (mag?) kiezen voor de X3 xDrive30e plug-in hybride. Zo profiteer je – als zakelijke rijder – van zeer aantrekkelijke fiscale voordelen en een laag praktijkverbruik, toch als je frequent de stekker bovenhaalt en de ingebouwde navigatie gebruikt! Het riante meergewicht van de batterijpack vraagt een kleine opoffering in de koffer, de logische invloed hiervan op het degelijke rijgedrag wist BMW volledig weg te filteren.

Overzicht:
+ Stoere looks (die hem nog groter doen lijken)
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (+40 km)
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (en rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Praktisch / ruim interieur
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Hoogstaand comfortniveau
+ Rijgedrag / wegligging
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Beperkt laadvermogen interne lader (3,7 kW)
– Kleinere koffer / brandstoftank
– Kan met opties boven de 50 g/km CO2 uitkomen

Rijtest: BMW X3 xDrive30e plug-in hybride 292 pk G01 PHEV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...