Officieel: BMW X6 (2019)

Officieel: BMW X6 (2019)Aanschouw in vol ornaat de derde generatie BMW X6!

In het voorbije jaar werd de bestaande X5 SUV volledig vernieuwd en kregen we een gloednieuwe X7, cijferkundig moet je dan ook geen genie zijn om te weten dat de X6 SAC (Sport Activity Coupé) op een dag hetzelfde lot zou ondergaan. Dat (heugelijk?) moment is nu aangebroken want we zien hier de derde generatie van de X6 verschijnen, nog steeds met een behoorlijke uitgesproken – you hate it or love it – vormgeving. Maar zo hebben we ze graag.

De BMW X6 blijft trouw aan zijn coupé-achtige vormgeving met aflopende daklijn. Zowel qua lengte, breedte als wielbasis (lees: binnenruimte) is de nieuweling groter als zijn voorganger, wel is hij 6 mm lager. De grote/scherpe grille kan desgewenst verlicht worden door de Iconic Glow optie aan te vinken, een must aldus München als je het exterieur “een exclusief karakter” wil geven. Functioneler zijn wellicht de slimme adaptieve LED lichtblokken, desgewenst met lasertechnologie die tot 600 meter ver rijken!

Op vlak van personalisatie is er wederom heel wat mogelijk, om dat proces wat te vergemakkelijken is er een xLine en M Sport uitrustingsniveau voorhanden met elk hun eigen designkenmerken. Een reguliere BMW X6 rolt standaard op 19” lichtmetalen wielen, bij de X6 M50i en X6 M50d loopt dat zelfs op tot 21”. Desgewenst monteert BMW zelfs 22” exemplaren!

De nieuwe BMW X6 doet het logischerwijs met de nieuwe interieurlayout die intussen ook in de X5, X7 en 7-Reeks limousine prijkt met een digitaal dashboard en functioneel infotainmentsysteem. Beiden haarscherp, 12,3” groot en voorzien van moderne gadgets. Op praktisch vlak doet de X6 het met een neerklapbare rugleuning achterin (40:20:40) waardoor het laadvolume groeit van 580 liter tot 1.530 liter.

De hoge zitpositie en bijhorende gemakkelijke instap plus goede zichtbaarheid rondom zijn standaard net zoals een lederen zetelbekleding maar ook hier zijn de mogelijkheden legio met ondermeer multifunctionele (massage)stoelen, 4-zone automatische airco, de Crafted Clarity (lees: doorzichtig kristallen) afwerking van versnellingspook en dergelijke, gekoelde/verwarmde bekerhouders, de Sky Lounge (lees: panoramisch glazen dak) en een hoogwaardig Bowers & Wilkins Diamond+ 3D Surround Sound audiosetup.

Bij de derde generatie BMW X6 is er initieel keuze uit twee benzine en evenveel dieselmotoren. In afwachting van een nieuwe X6 M is het topmodel van dienst de M50i (4.4-liter V8 benzine, 530 pk) die hier het gezelschap krijgt van een tweede M model in de M50d gedaante (3.0-liter zes-in-lijn diesel met vier (!) turbo’s en 400 pk). Iets conventioneler zijn de X6 xDrive40i (3.0-liter zes-in-lijn benzine, 340 pk) en X6 xDrive30d (3.0-liter zes-in-lijn diesel, 265 pk) uitvoeringen. Allemaal rekenen ze op vierwielaandrijving en de 8-traps Steptronic automatische transmissie.

Het combineren van de SUV koetswerkvorm met een dynamisch weggedrag is geen sinecure, BMW bewees anderzijds (meermaals) in het verleden dat ze de X6 van voldoende scherpte kunnen voorzien zonder het comfortniveau te verwaarlozen. De nieuweling rekent daarvoor ondermeer op elektronisch gestuurde M Sperdifferentieel, adaptieve ophanging, luchtvering, Dynamic Damper Control, Integral Active Steering en meer.

Speciaal voor de (lifestyle) avonturiers is er een xOffroad Pack met vier extra rijprogramma’s (zand, grind, stenen of sneeuw) om elke mogelijke situatie de baas te kunnen. Al vermoeden we dat weinig X6’en het écht bont zullen maken … op een onverharde ondergrond.

Onder de Driving Assistant Pack Professional noemer krijg je allerhande handige passieve en actieve rijhulpsystemen zoals Steering & Lane Control Assistant (mét de Traffic Jam Assistant), Lane Keeping Assistant, Evasion Assistant, Lane Change Warning, Emergency Stop Assistant en een innovatieve achteruitrijassistent. Autonoom rijden komt op die manier behoorlijk dichtbij.

De nieuwe BMW X6 wordt eveneens geproduceerd te Spartanburg in de Verenigde Staten, per direct dan ook de logische afzetmarkt voor dergelijke SAC’s. Tegen december 2019 moet de nieuwe BMW X6 zijn introductie maken in de Belgische showrooms aan een nog ongedefinieerde prijs.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...