Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2019)Met de gloednieuwe Q5 TFSI e lanceert Audi een grootschalig en veelbelovend plug-in hybride offensief!

Daar waar in 2012 een Q5 Hybrid in de Audi catalogus stond met een (zielig) rijbereik van 3 km hebben de premium Duitsers uit Ingolstadt het anno 2019 een pak beter voor elkaar. Zo staat er een zuinige en milieuvriendelijke plug-in hybride variant klaar van de Q5, Q7, A6, A7 en A8 die perfect inspelen op de hedendaagse noden. Meer specifiek die van de zakelijke rijder die smacht naar luxueuze bolides met een lage CO2 uitstoot en zodanig fiscaal aantrekkelijk zijn.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

De Audi Q5 55 TFSI e aandrijflijn bestaat uit een 2.0-liter viercilinder benzine (252 pk / 370 Nm), elektromotor (143 pk / 350 Nm), 14,1 kWh lithium-ion batterijpack en zeventraps S-Tronic automaat. Tezamen goed voor 367 pk / 500 Nm waarmee je naar 100 km/u sprint in slechts 5,3 seconden en een topsnelheid van 239 km/u haalt. Dit in combinatie met minimaal 48 g/km CO2 (WLTP) en 2,1 liter benzine per 100 km/u!

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Zuiver elektrisch geraak je ongeveer 41 à 46 km maar met slimme software probeert de Q5 55 TFSI e waar nodig energie te recupereren, zo krijg je haptische feedback in het gaspedaal als de bijzonder doelgerichte Predictive Efficiency Assist beseft (op basis van verkeersborden, navigatiedata, medeweggebruikers, …) dat je moet afremmen én zodanig batterijlading (be)sparen. Met de routebegeleiding actief weet het systeem ook het best wanneer de benzine- of elektromotor aangesproken moet worden. De specifieke Hybrid rijmodi is dan ook onze favoriet al kan je zelf kiezen voor EV Mode (zuiver elektrisch) of Batterij Hold (zuiver op benzinemotor rijden en de batterij sparen voor later).

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Laden kan zowel aan een klassiek stopcontact, laadpaal of snellader onderweg (tot 7,4 kW), Audi voorziet de Q5 TFSI e daarvoor van drie kabels. Afhankelijk van de capaciteit reken je daarvoor 2,5 tot 6 uur, een proces dat kan je mooi volgen of plannen via de myAudi smartphone applicatie. Nabijgelegen laadpalen kan je zowel in het navigatiesysteem als in de app terugvinden. De laatste jaren schieten publieke laadpunten als paddestoelen uit de grond in de straat en op parkings, toch is het installeren van een (eigen) laadpunt thuis of op het werk een must als je voor een plug-in hybride kiest. En zo bespaar je de stress inzake wildgroei aan verschillende aanbieders/platformen/abonnementen.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Want als je écht veel laadt en zo de nodige zuiver elektrische kilometers maalt kan je terugvallen op een zeer laag praktijkverbruik (+- 2 liter benzine per 100 km). Wie vaak met een lege batterij onderweg is sleurt overbodige ballast mee en zal daardoor vermoedelijk 8 à 9 liter benzine verbruiken. En dat doet de Q5 TDI wel beter.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Maar de Audi Q5 55 TFSI e biedt wel een heerlijk rustgevende gebruikerservaring dankzij de stille en feilloze werking van de plug-in hybride aandrijflijn … en het optionele isolerend glas rondom. Zodanig rustig dat je snel vergeet dat er 367 pk aanwezig is, wie deze toch eens allemaal aanspreekt zal niet onder de indruk zijn. Daarvoor valt de lithium-ion batterijpack net wat te zwaar uit, een SQ5 TDI (347 pk) zal dat wel beter doen. Voor beperkte offroadactiviteiten is er quattro vierwielaandrijving, afdaalhulp en een Offroad rijmodi beschikbaar.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Net zoals bij de zuiver elektrische e-tron SUV houdt Audi vast aan een klassieke vormgeving (inclusief valse uitlaatmonden), het enige verschil met een reguliere Q5 zit hem dan ook – na de badge achterop – in een tweede “tank”klep aan bestuurderszijde. Binnenin krijg je een aangepaste tellerlayout en is het goed zoeken waar je de actuele energiestroom mooi kan volgen. Audi gaat er vanuit dat je daar als consument niet heel de tijd mee bezig zal zijn.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Welke Audi Q5 je ook kiest, steeds krijg je een goed afgewerkt geheel waarbij je het ruimtegevoel versterkt door middel van het grote panoramisch glazen dak. De hogere zitpositie zorgt voor een gemakkelijk instap en goede zichtbaarheid rondom. Achterin is er voldoende plaats en met een verschuifbare achterbank leg je zelf de focus op been- of bagageruimte (550 tot 1.550 liter).

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Op vlak van gadgets en connectiviteit moet de Q5 55 TFSI e gezien zijn leeftijd onderdoen voor de andere Audi plug-in hybrides met hun meerdere digitale touchscreens, toch kan je hier eveneens beroep doen op ondermeer Matrix LED koplampen, luchtvering, massagezetels, digitaal dashboard, heads-up display, DAB, Apple CarPlay / Android Auto, …

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

De 55 TFSI e quattro S-Tronic start momenteel aan 61.630 euro met het Sport uitrustingsniveau, in de geteste uitvoering werd dat 74.700 euro. Wel ontbrak hier het merendeel van de eerdergenoemde gadgets waardoor je nog budget moet voorzien om de wagen écht premium te maken. Daardoor lijkt de goedkopere 50 TFSI e (vanaf 55.030 euro) direct een pak aantrekkelijker desondanks “slechts” 299 pk (50 g/km CO2) sterk.

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Het aanbod premium SUV plug-in hybrides groeide de laatste jaren sterk en gezien de strengere fiscaliteit werden ze bijna allemaal opgefrist om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Naast de Q5-met-stekker is er ook nog de Volvo XC60 T8 Twin Engine, Mercedes GLC300e en de BMW X3 xDrive30e. De Ford Kuga PHEV, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid en DS7 E-Tense hanteren dezelfde filosofie met een aantrekkelijker prijskaartje. En bij dezelfde Audi concessiehouder kan je ook een A6 TFSI e of A7 Sportback TFSI e vinden.

Conclusie
De nieuwe Audi Q5 is sinds 2017 op de markt en kan terugvallen op een ruim, praktisch en luxueus interieur met een knappe afwerkingsgraad en comfortabel/veilig weggedrag. Net op het goede moment komt Audi met een Q5 plug-in hybride variant die geen afbreuk doet aan deze bevindingen, wie binnen een straal van 50 km woon/werk verkeer woont en frequent wil/zal laden met deze Q5 55 TFSI e kan gemakkelijk uitpakken met een laag verbruik, fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot en heerlijk rustgevend rijgedrag. Al zouden we de 55 TFSI e (367 pk) misschien toch links laten liggen en voor de goedkopere 50 TFSI e (299 pk) gaan in combinatie met enkele leuke – maar prijzige – opties. Al is dat misschien niet de grootste zorg van de zakelijke rijder!

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (+40 km)
+ Ruim / praktisch
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Geluidsdemping
+ Doordachte plug-in hybride aandrijflijn met gezonde prestaties
+ Zeer zuinig met véél opladen
+ Fiscaal aantrekkelijk (48 g/km CO2)
+ Comfortabel
+ Wegligging
+ Hoge zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)

– Energiestroom mocht duidelijker weergegeven worden
– Prijs/optiebeleid
– Technologische achterstand op de rest van het Audi TFSI e gamma
– Interne concurrentie met (goedkopere) Q5 50 TFSI e plug-in hybride

Rijtest: Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk PHEV SUV (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem