Fiscale stimulans voor luxueuze plug-in hybrides voorbij in 2020Luxewagens met een hybride aandrijflijn zijn vandaag de dag behoorlijk populair gezien hun lage CO2 uitstoot en bijhorend fiscaal voordeel, in de toekomst wil de federale regering die situatie rechtzetten.

Premium plug-in hybrides – lees: Volvo XC90 T8, Audi Q7 e-tron, BMW X5 xDrive40e, Porsche S E-HybridMercedes GLE500e en consorten – kunnen naast praktisch en behoorlijk krachtig ook nog eens extreem zuinig zijn, toch wanneer je ze voldoende aan de laadkabel hangt. Dat doen de meeste eigenaars niet en zo ontgaat het “groene” verhaal ietwat, in tegenstelling tot de extreem lage CO2 en bijhorende fiscale stimulans.

De regering wil tegen 2020 de wetgeving hieromtrent rechtzetten met een “rechtvaardiger” beleid waarbij de batterijcapaciteit in verhouding moet staat tot het totaalgewicht van de wagen. De huidige regelgeving blijft intussen gewoon van kracht. Zuiver elektrische wagens zullen in 2020 ook slechts 100% aftrekbaar worden in de plaats van de 120% die momenteel gehanteerd wordt.

De huidige luxueuze plug-in hybrides zullen deze nieuwe maatregeling ongetwijfeld voelen in hun verkoopcijfers, de regering hoopt dat autoconstructeurs meer gaan nadenken omtrent krachtigere batterijen (en dus een écht zuinig geheel) of (meer) compactere wagens aan te bieden met plug-in hybride technologie.