Officieel: BMW X4 (2018)BMW’s compacte Sports Activity Coupé, de blitse X4, zit in het nieuw!

De BMW X4 deelt heel wat met de X3 SUV en gezien die vorig jaar volledig in het nieuw werd gestoken was het afwachten geblazen tot wanneer München de SAC – Sports Activity Coupé – een soortgelijke make-over zou geven. Na 200.000 verkochte exemplaren op ongeveer 4 jaar tijd komt BMW met de tweede generatie X4 naar het Autosalon van Genève, tegen de zomervakantie verwachten we hem bij de lokale verdeelpunten.

De carrosserie van de nieuwe X4 straalt kracht, wendbaarheid en zelfvertrouwen uit” aldus BMW, dit hebben ze deels te danken aan de toegenomen buitenafmetingen, expressieve grille en strakke karakterlijnen. De nieuweling is zowel breder als langer terwijl hij toch 3 mm minder hoog uitvalt. Opnieuw zijn er heel wat personalisatiemogelijkheden op basis van de xLine, M Sport X en M Sport uitvoeringen, voor het eerst is het BMW Individual portfolio hier beschikbaar waardoor er bijna niets onmogelijk meer is.

Voor het interieur zien we hier een logische kopie van de X3 met de aflopende daklijn in achting te nemen. De cockpit is nog steeds driver oriented terwijl we nieuw vormgegeven sportstoelen mogen verwelkomen. De X4 krijgt uiteraard de meest recente versie van het iDrive infotainmentsysteem mee, wie extra budget voorziet kan zich laten gaan op vlak van gadgets, connectiviteit en rijhulpmiddelen naast diverse uitvoeringen en materialen.

De nieuwe BMW X4 komt met drie benzinemotoren en vier diesels, steevast voorzien van de 8-traps Steptronic automaat en de intelligente xDrive vierwielaandrijving. De xDrive20i (184 / 290 Nm) en xDrive20d (190 pk / 400 Nm) zijn de instappers van dienst met daarboven respectievelijk een xDrive30i (252 pk / 350 Nm) en xDrive25d (231 pk / 500 Nm). Aan dieselzijde volgt er tegen de zomer nog een xDrive30d (265 pk / 620 Nm), voorzien van de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn.

De straffe X4 M40i (360 pk / 500 Nm) is een oude bekende en deze krijgt vanaf nu het gezelschap van een M40d (326 pk / 680 Nm) model aan de top van het gamma met een karrenvracht aan trekkracht! Beiden topversies zijn uiteraard voorzien van exclusieve design- en uitvoeringsdetails.

In vergelijking met zijn voorganger is deze BMW X4 maar liefst 50 kg lichter dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen. Daarnaast prijst de premiumconstructeur de toegekomen dynamiek dankzij het verbeterde afstelling van ondermeer de Variable Sport Steering, Performance Control, Adaptive M wielophanging, M Sport differentieel en M Sport remmen.

Prijzen volgen later maar zullen vermoedelijk starten bij 50.000 euro.