Officieel: Audi Q5 facelift (2020)Audi frist haar Q5 bestseller op met nieuwe technologie (in wereldprimeur: OLED achterlichten!), meer binnenruimte en extra gadgets/uitrusting.

Met een doordachte update maakt Audi haar populaire midsize SUV nog even wat beter en aantrekkelijker. Kort samengevat combineert de vernieuwde Q5 een sportief karakter met uitstekende dagelijkse bruikbaarheid en biedt een brede waaier aan infotainment- en rijhulpopties.

Aan de buitenzijde volgt de Q5 de ingeslagen (design)weg van de andere Audi Q SUV nieuwigheden (zoals de Q3, Q3 Sportback en Q7) met een grotere en scherpere grille, het frisse geheel oogt direct een pak karaktervoller. In de lengte groeit het geheel 1,9 cm (voornamelijk dankzij de grotere bumpers), breedte en hoogte blijven behouden al kan de vernieuwde Q5 wel terugvallen op een betere aerodynamica. Met de verschuifbare achterbank schommelt het laadvolume tussen 550 tot 1.550 liter bagage.

De nieuwe District Green en Ultra Blue koetswerkkleuren en 17” tot 21” lichtmetalen velgen verhogen de personalisatiemogelijkheden, een pak vooruitstrevender zijn de lichtblokken. Vooraan zijn het standaard LED exemplaren die via de optielijst slimme LED Matrix exemplaren kunnen worden, achteraan prijken er – een primeur – superheldere OLED achterlichten met een lichtsignatuur gebaseerd op het gekozen uitrustingsniveau. Audi gaat hier nog een stap verder met dynamische signalisatie (vb als de achterligger te dicht zou komen).

Binnenin sowieso het MIB3 infotainmentsysteem met een 10,1” touchscreen en handige/moderne features (denk aan DAB, Apple CarPlay / Android Auto, geconnecteerde diensten, over-the-air updatemogelijkheden, …). De tellerpartij is in basisvorm nog steeds analoog, voor het digitale 12,3” Audi virtual cockpit moet je bijbetalen.

Voor de Europese lancering van de opgefriste Q5 rekent Audi op de 40 TDI motorisatie, in mensentaal is dat een 2.0-liter diesel met 204 pk / 400 Nm in combinatie met de zeventraps S-Tronic automaat en quattro vierwielaandrijving. Nul-naar-honderd lukt hiermee in 7,6 seconden en bij 222 km/u bereik je de topsnelheid. Dankzij mild hybrid techniek (12V boordnet, starter/generator, …) is hij zuiniger dan voordien.

Nadien volgen nog meer motorvarianten: twee andere vermogensversies van de 2.0 TDI viercilinder, een V6 TDI (SQ5?) en twee 2.0-liter TFSI viercilinder benzinemotoren. De succesvolle Q5 TFSI e plug-in hybride zal opnieuw in twee vermogensversies verkrijgbaar zijn!

Audi praat tevens over vier verschillende onderstellen (standaard, sportophanging, adaptieve dempers en luchtvering), de directere Dynamic Steering, de Drive Select rijmodi’s en allerhande rijhulp/veiligheidsystemen (Turn Assist, Collision Avoidance Assist, Exit Warning, Adaptive Cruise Control, Predictive Efficiency Assist, …)

De Audi Q5 is een wereldproduct en wordt gebouwd in San José Chiapa (Mexico), tegen de herfst van 2020 verwachten we hem op de Belgische markt. Voorzie tegen dan minstens 51.800 euro voor de 40 TDI S tronic quattro motorisatie.

Opnieuw zet Audi de lancering kracht bij met een speciale uitvoering die (opnieuw) Edition One werd gedoopt. Hier combineren de premium Duitsers het strakke S-Line exterieur met de Black Trim pack, rode remklauwen, 19” velgen en sportzetels.

Omtrent de (langverwachte) toevoeging van een nieuwe lifestyle Q5 Sportback koetswerkvorm geeft Audi nog geen details vrij.