Officieel: Hyundai Kona crossover (2017)Met de nieuwe Kona heeft Hyundai eindelijk een volwaardige crossover in het gamma!

SUV’s blijven booming business in Europa maar dé echte rage zijn de crossovers. Iets hoger gepositioneerde B-segmenters met een stedelijke inborst, toevallig ook twee eigenschappen waarmee de nieuwe Hyundai Kona zich wil profileren.

Omdat het aanbod aan dergelijke crossovers vandaag de dag al behoorlijk royaal is – lees: Hyundai is vrij laat op het feest – pakken de Europese Koreanen dan maar uit met een gewaagde vormgeving, vooruitstrevende technologie en zelfs vierwielaandrijving voor wie daar nood aan zou hebben.

De Hyundai Kona is gebouwd op een gloednieuw platform en schenkt ons alvast een tipje van de sluiter op vlak van de designrichting die ze uitwillen gaan. De hexagonale grille is nog groter/intenser en de koplampen zitten los van de richtingaanwijzers, dankzij het doordacht gebruik van kunststof oogt deze Kona behoorlijk stoer.

Interieurbeelden ontbreken op dit moment maar dat zal snel rechtgezet worden. Hyundai gaat er alvast prat op dat de Kona méér binnenruimte en functionaliteit (achterbank volledig plat, koffer met niveau’s, …) zal bieden dan de directe concurrenten. Het moderne infotainmentsysteem (5″, 7″ of 8″ groot) uit ondermeer de Tucson en Ioniq maakt hier zijn opwachting met moderne gadgets zoals Apple CarPlay en Android Auto. Een head-up display is dan weer een nieuwigheid!

De nieuwe 1.0-liter T-GDi (120 pk) driecilinder benzinemotor zal de instapper worden van de Kona, wie méér wil kan terecht bij de 1.6-liter T-GDi met 177 pk. Na verloop van tijd komt er ook een 1.6-liter CRDi dieselmotor met 115 pk of 136 pk, de topversies mogen eveneens rekenen op de zijdezachte 7-traps automaat met dubbele koppeling. Op termijn zou er ook een volledig elektrische Kona bijkomen met een rijbereik van ongeveer 400 km.

Op vlak van veiligheid wordt de Hyundai Kona gesoigneerd met diverse actieve en passieve hulpmiddelen, denk maar aan dodehoekdetectie, Traffic Collision Warning, remassistent, concentratiesensor, High Beam Assist en Lane Keep Assist, …

Tegen de herfst moet de Kona alreeds bij de Belgische verdelers staan met een nog onbekende vanafprijs. De collega’s (Nissan Juke, Renault Captur, Fiat 500X, Opel Mokka X, Peugeot 2008, …) binnen het crossoversegment kijken alvast uit naar zijn komst.