Rijtest: Ford EcoSport

Rijtest - Ford EcoSport - Header
De Ford EcoSport bereikt na zijn Zuid-Amerikaans succes eindelijk Europa.

Het wordt stilaan een gewoonte bij Ford dat officieel voorgestelde modellen pas twee jaar later (of nóg later) op de markt verschijnen. Het verhaal van de Mondeo is ondertussen iedereen bekend, maar het uitstellen van de Belgische lancering van de EcoSport is vooral gelinkt aan het succes van de kleine SUV in andere delen van de wereld. De productie kon nauwelijks volgen, waardoor de EcoSport, die in Zuid-Amerika al sinds 2003 rondrijdt en meer dan 770.000 keer over de toonbank ging, pas nu met mondjesmaat op onze wegen verschijnt. In tegenstelling tot de eerste EcoSport werden nu de hoge Europese eisen in acht genomen om in te spelen op de alsmaar groeiende vraag naar compacte crossovers in onze contreien. Ford komt nogal laat meespelen, maar binnenkort lanceert het ook nog boven de Kuga een luxueuze EDGE zodat het SUV-gamma van de Blauwe Ovaal weldra drie modellen sterk staat.

Rijtest - Ford Ecosport 04


Rijtest - Ford Ecosport 07Rijtest - Ford Ecosport 06

Maar eerst is het dus de beurt aan de Ford EcoSport, die designmatig geen moeite heeft om indruk te maken. De imposante onderste grille lijkt wel een grote mond die concurrenten tussen de kiezen wil malen, terwijl een korte motorkap en steile voorruitstijlen verder het vooraanzicht bepalen. Langszij valt weinig op te merken behalve dat de EcoSport al standaard (Titanium) 17-inch lichtmetalen velgen meekrijgt, maar vooral achteraan kunnen we op zijn minst spreken van een uniek derrière. Een volwaardig reservewiel prijkt daar voorlopig dominant op de achterklep, al heeft Ford plannen om bij een facelift dit onderscheidende kenmerk te laten vallen.

Rijtest - Ford Ecosport 09

Rijtest - Ford Ecosport 02Rijtest - Ford Ecosport 16

Dat zou de reeds compacte totale voortuiglengte (4.235 mm) herleiden tot minder dan 4 meter en daarnaast het openen van die achterklep iets conventioneler maken. Voorlopig moet je immers op zoek naar een mechanisme verstopt in het rechter achterlichtblok, waarna de klep als een deur horizontaal opent. Perfect in lage ondergrondse parkings, maar minder handig wanneer je achterligger dicht op jou geparkeerd staat. Je hebt immers 1,2 meter nodig om ze volledig te openen, waarna een bagageruimte van 375 liter ter beschikking staat. Iets handiger zijn de twintig uitgekiende opbergruimtes voor onder andere 1,5-literflessen in de deuren en tot zes blikjes van 350 ml in het gekoelde handschoenenkastje. Verder herkennen we het interieur van de Fiesta, aangevuld met de hoge rijhouding van een SUV en een nieuwe versie van SYNC waarmee je via spraakbediening apps als Spotify kan bedienen. De bestuurderszetel biedt naar Ford-gewoonte een goede steun en is in de hoogte te verstellen, wat aangevuld op het in de hoogte en diepte verstelbaar stuur snel tot een aangename zitpositie leidt. Op de achterbank is tot slot voldoende ruimte om als volwassene comfortabel plaats te nemen.

Rijtest - Ford Ecosport 13Rijtest - Ford Ecosport 15

Rijtest - Ford Ecosport 12

Rijtest - Ford Ecosport 17Rijtest - Ford Ecosport 14

Gezien de positionering van de EcoSport koos Ford radicaal voor kleine krachtbronnen: beschikbaar zijn een 1.5 TDCi met 90 pk, de door ons geteste 1.0-liter EcoBoost met 125 pk en een goedkopere doch minder aan te raden turboloze 1.5-liter met 112 pk en verouderde zestraps automaat. Afgaand op onze eerdere ervaringen met de 1.5 TDCi lijkt de EcoBoost driecilinder zelfs de ideale keuze. Verwacht gezien het motorkoppel van 170 Nm geen wonderen bij hernemingen onder hogere snelheden, maar in de stad als zijn natuurlijke habitat is de EcoSport verrassend vlot. Een enig nadeel is het verbruik, want ondanks de EcoBoost geen problemen heeft om eens op cruise-snelheid die snelheid vlot aan te houden, zullen zelfs groene ECO-jongens al snel 7 liter door de kleine driepitter boosten. In de stad en op intercommunale wegen konden we de dorst beperken tot zo’n 6 liter, maar dat is vandaag de dag lang geen wonder te noemen. Op papier bedraagt de CO2-uitstoot weliswaar slechts 125 g/km, wat voor een compacte SUV dan weer zeker niet slecht is.

Rijtest - Ford Ecosport 01

Evenmin kunnen we slechte woorden in de mond nemen over het rijgedrag, want Ford bewijst met een weloverwogen combinatie stabiliteit en comfort opnieuw dat ze echte chassis-meesters zijn. Ondanks de EcoSport een hoger zwaartepunt heeft, blijft het dan ook heel aangenaam rijden met deze kleine SUV. Ook in de stad is de wagen dankzij zijn compacte afmetingen heel wendbaar en de draaicirkel van 10,6 meter behoort zelfs tot de beste in dit segment. Hoewel de EcoSport uitsluitend met voorwielaandrijving te verkrijgen is, zorgen een bodemvrijheid van 200 millimeter, een oprijhoek van 22,1 graden, een afrijhoek van 35 graden en tot slot een waaddiepte van 550 millimeter er wel voor dat je je niet zo snel zorgen moet maken over ongelijke landwegjes, putten en hoge stoepranden. Tijdens de testfase werden bovendien meer dan 2 miljoen kilometer afgelegd in Zuid- en Noord-Amerika, Azië en Europa bij temperaturen van -25 tot 50 graden en hoogtes tot 4.300 meter. Met andere woorden, de EcoSport is een trouwe vierwieler waarop je altijd kan rekenen.

Rijtest - Ford Ecosport 08

Oorspronkelijk was de EcoSport enkel te verkrijgen in de topuitvoering Titanium, maar dat betekende een verkoopprijs van minstens 19.750 euro. Dit segment dicteert vanzelfsprekend een goedkopere instapper, dus voegde Ford ook een Trend-uitvoering toe (€17.150). De EcoBoost-motorisatie is er vanaf 17.950 euro en voor nog eens duizend euro extra heb je de dieselversie. De standaarduitrusting is vrij volledig en omvat onder andere vier elektrisch bediende ruiten, een Radio/CD met Aux- en USB-aansluiting, een airco en een lederen stuurwiel. De Titanium brengt cruise control, een automatische airco, automatische koplampen en ruitenwissers, parkeerhulp, 17-inch velgen en SYNC met Bluetooth. Kijken we tot slot naar de concurrenten, dan komen we terecht bij de Opel Mokka (€17.650), Peugeot 2008 (€14.553) en Renault Captur (€15.700). Aan de vanafprijzen tussen haakjes zien we dat de Peugeot en Renault voordeliger beginnen, maar bij gelijkwaardige uitrustingen is de EcoSport zeker en vast aantrekkelijk geprijsd.

Rijtest - Ford Ecosport 10

Conclusie

We moesten er even op wachten, maar met de EcoSport neemt Ford een volgende stap in het uitbouwen van haar SUV-gamma. Met zijn compacte afmetingen mikt de EcoSport vooral op het stadsleven en ook het motorengamma sluit daarbij aan. De 1.0-liter EcoBoost lijkt ons de ideale motorisatie en beweegt de kleine SUV heel vlot door de stad, maar enkel het verbruik zou nog ietsje lager mogen liggen. Qua rijgedrag kunnen we Ford opnieuw verheerlijken voor een uitstekend chassis dat comfort en stabiliteit naadloos verzoent, terwijl het binnenin dankzij een degelijke standaarduitrusting en heel wat ruimte en opbergruimtes aangenaam vertoeven is. De koffer opent iets minder praktisch, maar wanneer het achterwiel bij een facelift verdwijnt, zal ook dat euvel verholpen zijn.

Rijtest - Ford Ecosport 05

Overzicht

+ Onderscheidend uiterlijk
+ 1.0 EcoBoost
– Verbruik
– Kofferklep/deur minder praktisch in gebruik

Rijtest - Ford Ecosport 11

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...