Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 pk (2017)De nieuwe Citroën C3 is eigenzinniger dan ooit, en dat is alleen maar positief.

2CV, DS, SM, GS, BX, CX, XM, het lijstje van legendarische, typische Citroëns is schier eindeloos. Technisch interessant en innovatief, de klemtoon op comfort, eigenzinnig en bovenal op en top Français. Zelfs zonder Dubbele Chevron moet je een echte Citroën er pijlsnel kunnen uithalen. En met de nieuwe C3 is dat zeker het geval. Dat de designers zich daarbij rijkelijk inspireerden op de C4 Cactus is duidelijk. Van de prominente dagrijverlichting over de Airbumps tot het minimalistische interieur, de C3 trekt de lijn verder maar weet zijn eigenheid te behouden. Mede dankzij vergaande mogelijkheden tot personaliseren van de buiten- en binnenkant.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Bij zijn transformatie naar de derde generatie nam de C3 een flinke groeischeut. Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 3.996 mm, 1.749 mm en 1.474 mm is de neofiet ruimschoots groter dan voorganger. Een ingreep waar vooral de achterbank en de kofferruimte (minimum 300 liter) van profiteren. De extra ruimte in de breedte zorgt dan weer voor extra beweegruimte en extra comfortabel meubilair.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Want naast hip en trendy wil deze C3 vooral comfortabel zijn. Het A-platform mag dan wel dat van zijn voorganger zijn, dankzij de toegenomen wielbasis, comfortabelere veren en dempers en zacht, diepzittende stoelen knipoogt de C3 terug naar de Citroëns van weleer. Inclusief een portie koetswerkrol, maar in dit geval komt de Fransoos er goed mee weg. Ook de aandrijflijn speelt daarbij zijn rol. De 110 pk sterke 1.2 driecilinder turbo hangt voor de gelegenheid aan een klassieke zestrapsautomaat. Een combinatie die de setup op het eerste zicht complementeert. Maar hoewel we eerder al lovend waren over de 1.2 – Engine of The Year – PureTech in combinatie met de automaat, laat de combinatie hier een gemengde indruk na.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Vooral de calibratie bij lage snelheden en start/stop verkeer verloopt niet altijd even vlekkeloos als je verwachten zou, waardoor de C3 soms nogal twijfelend uit de hoek komt. Duw je het pedaal wat dieper en ga je kordater met het gaspedaal te werk, dan is er van twijfel echter geen sprake meer. Al zit het merkelijk aanwezige turbogat daar ook wel voor iets tussen. Of de versie met handgeschakelde vijfbak soms de betere keuze is? Wie twijfelt raden we toch aan beide modellen eens te testen. Het prijsverschil tussen beide is tenslotte toch net geen 1.100 euro.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Ondanks het feit dat de nieuwe C3 licht aanvoelt en is, zouden we de instappers met 68 pk en 82 pk overslaan en kiezen voor de versie met 110 pk die de sprint naar de 100 km/h aflegt in 10,9 seconden en daarmee nog net comfortabel snel genoeg is. De handgeschakelde versie klaart de klus nog ietsje sneller en doet er 10,4 seconden over. In tegenstelling tot sommige andere concurrenten heeft Citroën ook diesels in de aanbieding. Daarbij is het kiezen tussen een 75 pk of 100 pk sterke 1.6 BlueHDi, telkens gekoppeld aan een handbak. Maar gezien de huidige anti-diesel-trend, zeker bij auto’s uit de lagere segmenten, zullen ze eerder de uitzondering dan de regel zijn. Met de benzines in tenslotte weinig of niets mis. En ook het verbruik valt mee. Zelf kwamen we uit op iets meer dan 6 l/100 km.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Kortom, de nieuwe C3 ziet er goed uit, biedt veel ruimte en rijdt erg comfortabel. Maar ook het interieur mag gezien worden. Het contrast tussen hard plastics en hoogwaardige materialen mag dan soms wel iets te groot zijn, door de band genomen is het interieur van de C3 een erg aangename plek om vertoeven. Het dashboard is bovenal strak en minimalistisch, met in ons geval ook enkele fraaie, wederkerende stoffen materialen. Dankzij het optionele vaste panoramisch dak (400 euro) baadt het interieur met een druk op de knop ook in het licht wat altijd meegenomen is.  En ook details zoals de fraaie stoffen deurgrepen en speelse tellers zorgen voor de nodige eigenheid.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Citroëns innoveert bovendien met zijn ConnectedCAM (300 euro). Een optionele HD dashcam met 16 gb intern geheugen die ook toelaat om met je smartphone te communiceren. Handig voor de bewijslast bij een aanrijding of om beeldmateriaal te delen met het wereldwijde web en de sociale media in het bijzonder. Iets minder overtuigd zijn we dan weer van het infotainmentsysteem dat misschien iets té veel functies combineert om goed te zijn. Al komt de meeste frustratie van het nogal traag reagerend en weinig tactiele scherm. Werkpuntje Citroën.

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Hoewel Citroën afficheert met een basisprijs van 14.245 euro spaar je best verder tot het hoogste uitrustingsniveau ‘Shine’. Dat is er vanaf 16.069 euro en geeft je recht op de kenmerkende Airbumps, maar ook een tweekleurig koetswerk, automatische lichten en ruitenwissers, lederen stuur, de stoffen deurgrepen, etc. Voor de handgeschakelde 1.2 PureTech 110 pk ben je dan weer minstens 17.338 euro kwijt. De versie met automaat kost dan weer minstens 18.419 euro. Wil je er eentje zoals onze fraaie en met opties afgeladen tester dan tikt de C3 af op 21.419 euro. Maar dat is wat ons betreft nog steeds veel waar voor je geld.

Conclusie
Met de nieuwe C3 zet Citroën opnieuw een flink stap in de juiste richting. Eigenzinnig, hip, uitgesproken comfortabel, op en top Frans maar vooral Citroën, weet de C3 zich te onderscheiden van de vele concurrenten zoals de Peugeot 208, Renault Clio, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Kia Rio, Skoda Fabia, Opel Corsa, Mazda2, Toyota Yaris, Suzuki Swift, Nissan Micra, Hyundai i20, VW Polo, etc. De C3 is zeker niet de scherpst sturende van de bende, maar tracht dat ook niet te zijn. Integendeel. Of de C3 zo iconisch wordt als de 2CV, DS, SM, GS, BX, CX of XM durven we betwijfelen, die eer is eerder weggelegd voor de C4 Cactus die wat meer shockeerde, maar het is in ieder geval een waardige afstammeling.

Overzicht:
+ Ongegeneerd comfortabel
+ Frisse looks (exterieur én interieur)
+ Personalisatie
+ Ge/verbruikskosten
+ Binnenruimte

– Quasi verplicht doorsparen tot uitrustingsniveau ‘Shine’
– Soms twijfelende automaat bij stadssnelheden
– Geen centrale armsteun
– Respons en precisie aanraakscherm

Rijtest: Citroen C3 1.2 PureTech 110 (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye