Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)De gloednieuwe Nissan Micra is volgens zijn makers op Europese leest geschoeid. Benieuwd wat dat geeft.

De vijfde generatie Nissan Micra breekt op heel wat vlakken met zijn illustere voorgangers die meestal vrij anoniem door het leven gingen. De Japanners willen echter komaf maken met anonieme ontwerpen en willen wat dat betreft zelfs een voortrekkersrol gaan spelen. Boter bij de vis in het geval van deze nieuwe Micra want mede dankzij een fikse groeischeut van 17,4 cm in de lengte en 7,7 cm in de breedte, oogt de Micra een stuk zelfverzekerder dan het geval was. De nieuwe designtaal oogt gespierd en is dankzij frivoliteiten zoals een ‘zwevend dak’ en een in de C-stijl geïntegreerde achterste deurklink helemaal mee met de laatste designtrends.


Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Ondanks dat de nieuwe Micra in de Renaultfabriek van Flins wordt gebouwd, waar ook de Clio van de band loopt, staat de Micra op het V-Platform, beter dan het B-Platform van de vierde generatie Clio. De motoren zijn den wél weer afkomstig van Renault met aan de benzinezijde een atmosferische, 73 pk sterke 1.0-liter en een 90 pk sterke 0,9-liter driecilinder turbo. Tegen de trend in is er ook een 1.5-liter turbodiesel beschikbaar waarmee de Micra zowat alle hoeken van de markt dekt. Zelf kozen we voor de 90 pk sterke benzine, gekoppeld aan handgeschakelde vijfbak, aangezien die ons de meest relevante lijkt.

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Achter het stuur van de Micra is het in ieder geval aangenaam vertoeven. Niet alleen wat betreft het exterieur waait er een nieuwe wind, ook het interieur maakt komaf met dat van zijn voorganger en is niet alleen fijn afgewerkt, maar zelfs vrij frivool dankzij wederkerende exterieurkleuren in het interieur en een vergaande mogelijkheid tot personaliseren. Hoewel de Japanners er als de kippen bij zijn om zich van de Franse Clio te distantieren, zijn de Franse invloeden zeker aanwezig. Zo is niet allen de geur aan boord typisch Frans, ook het comfortabel meubilair is op zijn zuiders zoals dat dan heet.

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Voorts is de Micra helemaal Nissan anno 2017 met het typische infotainmentsysteem dat intussen ook Apple CarPlay en Android Auto in de aanbieding heeft, en andere snufjes zoals sleutelloge toegang en een uitstekend geluidssysteem dat voor deze klasse indruk maakt. Het (vrij grote) stuur ligt prettig in de hand en hint naar dat van de meest recente GT-R. Ook het veiligheidsaspect komt ruim aan bod dankzij een resem actieve- en passieve veiligheidssystemen waaronder een rijbaanassistent, intelligente noodrem, verkeersbordenherkenning, dodehoek-assistent, achterste bewegingsmelder voor aankomend verkeer of een adaptieve grootlichtstand. Of hoe zelfs een kleine auto anno 2017 bijzonder rijkelijk uitgerust kan zijn.

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Eenmaal met de Micra op pad valt opnieuw op hoe Franse alles aanvoelt en rijdt. Mochten we niet beter weten, we verslijten hem voor een auto afkomstig van bij de zuiderburen. Iets wat zich ook uit in het rijgedrag dat bovenal de comfortfactor hoog in het vaandel draagt. De kalibratie van de 898 cc kleine driecilinder bij lage snelheden vergt gewenning, maar los daarvan presteert het motortje naar behoren. Door het nogal aanwezige turbogat moet je echter wel aan de slag met de nogal vage manuele vijfbak. Qua verbruik kwamen we uiteindelijk uit op een correcte 6,6 l/100 km. Of zo’n 2 liter meer dan de 4,4 l/100 km (en 99 g CO2/km) die Nissan opgeeft.

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

De Japanners introduceren voor het eerst ook wat ze ‘Intelligent Trace Control’ noemen. Een elektronisch systeem à la McLaren’s Brake Steer dat het binnenste wiel in de bochten lichtjes afremt om het effect van onderstuur te verminderen. Alle beetjes helpen maar ondanks dergelijke snufjes zouden we het rijgedrag van de Micra niet meteen sportief of inspirerend noemen. Erg correct en volwassen, dat dan weer wel. Maar we het hadden het eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Prijzen voor de nieuwe Micra starten vanaf 13.990 euro, inclusief een atmosferische 71 pk sterke 1.0-liter benzine. De 90 pk sterke driecilinder turbo kost dan weer minstens 16.190 euro, maar is meteen wel een stuk beter uitgerust. De 90 pk sterke 1.5 dCi diesel is dan weer de duurste met een vanafprijs van 17.490 euro.

Conclusie
De nieuwe Nissan Micra heeft zijn extreem compact formaat ingeruild voor wat meer polyvalente dimensies, waardoor Nissan’s kleinste een klasse hoger speelt. Een meer uitgesproken exterieur en interieur en fel verbeterde materialen staven gelukkig de ambities. En ook op het vlak van rijgedrag valt er weinig op de nieuwe Micra aan te merken. Al hoeft de Ford Fiësta zich voorlopig geen zorgen te maken. Toch zal Nissan’s kleinste het niet makkelijk hebben. De concurrentie is nu eenmaal moordend, zowel qua eigenschappen als in aantal. Gelukkig mag de nieuwe Micra ze rechtstreeks in de ogen kijken.

Overzicht:
+ Looks interieur/exterieur
+ Volwassen rijgedrag
+ Technologie/gadgets
+ Comfort
+ Vergaande personalisering

+/- Niet meer zo ‘micra’ als voorheen

– Kalibratie motor onderin
– (Voorlopig) beperkt aanbod motoren
– Geen versie met automaat
– Prijs loopt snel op

Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

Tekst: Pieter Ameye