Test Nissan Micra
Met de nieuwe 1.2 DIG-S maakt Nissan een dieselversie van de Micra overbodig, met zijn CO2-uitstoot van 95 gram/km is hij namelijk erg lief voor het milieu.

Nissan vat graag de koe bij de horens als het op CO2-uitstoot aankomt, achter het Pure Drive-label schuilen namelijk duidelijke doelstellingen. Zo mogen benzine-, diesel- en hybridewagens bij Nissan in 2011 niet meer dan 130 gram CO2/km uitstoten, vanaf 2013 verlaagt die grens tot 120 gram, om in 2020 te stranden op een doelstelling van 95 gram CO2/km. Om die doelstellingen te bereiken werkt het merk nu reeds aan modellen die erg zuinig omspringen met brandstof, zo lanceerde het merk met de Nissan Leaf misschien wel de beste elektrische wagen van het moment en heeft het met de nieuwe 1.2 DIG-S een benzinemotor met een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot klaar.

Test Nissan Micra DIG-S

DIG-S klinkt misschien wat vreemd als type-aanduiding voor een motor, maar eens je de betekenis achter de letters kent valt het best mee. DIG-S staat namelijk voor Direct Injection Gasoline-Supercharged, en daarmee is eigenlijk alles al gezegd. De 1.2-liter grote driecilinder benzinemotor beschikt namelijk niet alleen over directe injectie, maar krijgt ook een Supercharger aangemeten. De specificaties van het blok zijn dan ook interessant, de driecilinder levert 98 pk en 142 Nm koppel, goed voor een topsnelheid van 180 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden. Tegelijk weet het blokje zuinig om te springen met brandstof, in theorie is 4,1 liter/100 km genoeg, goed voor een uiterst lage CO2-uitstoot van 95 gram/km.

Test Nissan Micra DIG-S

Over het motorblok valt nog meer te vertellen, al gaan we dan misschien een iets te technische toer op. Toch willen we nog even stilstaan bij het gebruik van een compressor in combinatie met het kleine motorblok. Waarom het merk niet voor een klassieke turbo koos? Een turbo valt volgens Nissan moeilijker te controleren en werkt zodra er genoeg druk is van de uitlaatgassen altijd. Maar door de EGR-klep die in de Micra erg veel uitlaatgassen terugstuurt naar de cilinders is er te weinig druk over om de wieken van de turbo te laten tollen. In dit geval minder efficiënt dus dan een Supercharger, zeker als je weet dat deze in de Micra pas aanslaat zodra je het gaspedaal diep genoeg indrukt. Ook met de alternator waren de Japanners spitsvondig, deze is van het regeneratieve soort en werkt enkel als je de voet van het gaspedaal haalt.

Test Nissan Micra

De aangehaalde aanpassingen vallen ook in het dagelijks verkeer op. Eerst en vooral heeft de DIG-S amper last van trillingen en blijft het motorblok uiterst stil, twee zaken waar andere driecilinders het toch vaak moeilijk mee hebben. Door het ontbreken van een turbo krijg je met de DIG-S niet plots een duw in de rug bij het overschrijden van een bepaald toerental, daartegenover staat wel dat je over een zeer lineaire koppelafgifte beschikt, waardoor je nooit voor verrassingen zal komen te staan. Met de DIG-S is de Micra dus gewoon een erg vlotte stadswagen waarin je nooit het gevoel krijgt vermogen te kort te komen, daarbij grijpt de compressor telkens erg vlot in zodra dat nodig is en krijg je er dan zelfs een leuk motorgeluid bovenop. In tegenstelling tot andere driecilinders klinkt de DIG-S eerder vol dan schel, waardoor je al snel met een glimlach achter het stuur zit. Daarnaast schakelt de manuele vijfbak erg soepel en ligt het goed in de hand, waardoor het rijden een waar plezier wordt. Het opgegeven verbruik van 4,1 liter/100 km is haalbaar, al moet je dan wel met een fluwelen voet rijden. Bij gewoon rijgedrag hadden wij echter genoeg met 5 liter/100 km, maar voor een benzinemotor zijn dat nog steeds erg sterke cijfers.

Test Nissan Micra DIG-S

Buiten het uiterst interessante motorblok valt er natuurlijk nog veel meer te vertellen over de Micra, de stadswagen is dankzij zijn vrij harde ophanging en korte draaicirkel namelijk erg wendbaar. Enkel het stuurgevoel is iets te licht naar onze smaak, al heeft dat ook zijn positieve bijwerkingen wanneer je moet manoeuvreren in de stad. De zitpositie is daarnaast vrij hoog, goed voor wat extra overzicht op de weg, maar minder interessant voor wie graag iets sportiever achter het stuur kruipt. Het interieur is daarnaast in verhouding tot de buitenafmetingen erg ruim, dat zelfs iemand van 1m90 comfortabel op de achterbank kan plaatsnemen zegt genoeg. De gebruikte materialen in het interieur voelen op sommige plaatsen wel wat goedkoop aan, maar dat lijkt ons minder een punt in deze wagenklasse. Belangrijker lijkt ons dat het stuurwiel goed in de hand ligt, dat de wijzerplaten goed afleesbaar zijn en dat de bediening van de airco en het navigatiesysteem uiterst vlot verloopt.

Test Nissan Micra DIG-S

De Nissan Micra is met 1.2 DIG-S  beschikbaar vanaf 14.200 euro in de Visia uitvoering. In die standaarduitvoering is de Micra meteen rijkelijk uitgerust met onder meer ESP, ABS, Airbags, automatische deurvergrendeling, manuele airco, een in de hoogte regelbaar stuur, centrale vergrendeling, een boordcomputer en elektrische ruiten.  De Acenta uitvoering is er vanaf 15.100 euro met de DIG-S motor, deze voegt een armsteun, lederen stuurwiel, CD/MP3-speler en een in de hoogte regelbare bestuurderszetel aan de Visia uitvoering toe. Voor het hoogste niveau tel je 17.100 euro neer, de Tekna uitvoering zorgt dan voor een navigatiesysteem met aanraakscherm, Bluetooth- en USB-verbinding, automatische lichten en ruitenwissers, elektrisch inklapbare zijspiegels, keyless-Go, parkeersensoren en een open dak. Wie liever niet zelf schakelt kan voor 1.100 euro een CVT automaat kiezen, terwijl je voor metaalglanslak 375 euro neertelt. Door zijn lage CO2-uitstoot heeft de 1.2 DIG-S ook recht op een ecopremie van 15%, goed voor een aardige korting. De Micra is ook beschikbaar met een gewone 1.2 benzine, die is er al vanaf 11.900 euro, maar krijgt geen ecopremie en haalt niet dezelfde prestaties.

Test Nissan Micra DIG-S

Conclusie

Nissan heeft met de 1.2 DIG-S een uiterst interessante motor klaar voor de Micra, de driecilinder koppelt namelijk een laag verbruik aan uitstekende prestaties. De Micra is daarnaast een uitstekende stadswagen, die ondanks zijn compacte buitenafmetingen toch vrij ruim is binnenin. Manoeuvreren in de stad gaat dankzij zijn wendbaarheid doodeenvoudig, enkel de sturing was iets te licht naar onze smaak. Ook qua looks is er weinig reden tot klagen, de Micra oogt aimabel zoals dat van een wagen in zijn klasse wordt verwacht. Het interieur is daarnaast prima vormgegeven, al hadden we wel onze bedenkingen bij sommige materiaalkeuzes. De prijszetting van de Micra is in ieder geval erg scherp, ga je voor de standaard 1.2 dan betaal je 11.200 euro, de 1.2 DIG-S kost 14.200 euro maar kan rekenen op 15% ecopremie. Daarnaast presteert het nieuwe DIG-S benzineblok een stuk beter dan de standaard versie, de DIG-S is dus de versie die je moet kopen.

Test Nissan Micra DIG-S

Overzicht

+ 1.2 DIG-S vinnig én zuinig
+ Wendbaar in de stad
+ Compact én ruim

– Goedkope materialen in interieur
– Lichte sturing

Test Nissan Micra DIG-S

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Jeroen Maes & Tim De Baets